MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg sgtpepper>>lite pajkastning från båda sidor blandad med nästan noll vilja att acceptera varandras kost och åsikter. Där har du det i ett nötskal.
(Lägger till att jag vann? :))
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
Ddemo
Känner en vegan som inte äter fågel, men röker holk :p
Jag tror på människan. Tro inte det finns något djur som jag skulle kunna värdera högre än mina medmänniskor.
En fattig och sjuk, måste värderas högre än en strandad val.
Veganer får naturligtvis äta vad de vill. Tycker även att jag borde få äta vad jag vill. Men hur skall jag kunna göra det då de bränner hamburgekiosker, förstör köttaffärer, och släpper ut alla minkar och andra djur som jag skall stoppa i magen?
Veganer får gärna ha sin uppfattning om vilke föda som passar deras smak. Men varför våldsammheter och odemokratiska metoder för att hindra oss köttatare från att få vår dagliga föda?
Min uppfattning är att veganism är en välfärdssjukdom, som uppstår hos ungdomar som ännu inte insett att det finns viktigare värden i livet, än att värna om kycklingar, kossor och en och annan häst.
Skulle jag åka ned till de svältande i afrika och kalla de för mördare och likätare för att 50 svältande vill dela på en ko, så skulle jag nog inte bli långlivad deras kvarter ;)
Tror även att dagens yngre veganer måste inse att deras verksamhet bygger på en allt för skev och verklighetsfrämmande världsbild.
//Demo
------------------
Alla barnen äter hamburgare, utom Conny. Det var hans ponny.
[Redigerat av demo den 05 feb 2001]
SSannahMedlem sedan dec. 20002 147 inlägg
Veganer får naturligtvis äta vad de vill. Tycker även att jag borde få äta vad jag vill. Men hur skall jag kunna göra det då de bränner hamburgekiosker, förstår köttaffärer, och släpper ut alla minkar och andra djur som jag skall stoppa i magen?
det är ju inte direkt en stor procentdel som gör dessa terroristdåd. döm inte alla veganer/vegetarianer.
r: stavfel
------------------
Sannah
[Redigerat av Sannah den 05 feb 2001]
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Men hur skall jag kunna göra det då de bränner hamburgekiosker, förstår köttaffärer, och släpper ut alla minkar och andra djur som jag skall stoppa i magen?
När ska folk fatta att det bara är en liten del av veganerna som gör detta. Likadant med debatten om brott och invandrare, bara för att ett par miffon går och rånar folk behöver det inte betyda att alla invandrare gör det.
AAAAAAARGH.
:)
------------------
webmaster resources
MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg *håller med Sannah & Matti*
Veganer får naturligtvis äta vad de vill. Tycker även att jag borde få äta vad jag vill. Men hur skall jag kunna göra det då de bränner hamburgekiosker, förstör köttaffärer, och släpper ut alla minkar och andra djur som jag skall stoppa i magen?
Hehe, visste inte att du åt minkar demo :e
Förlåt, lät så på din formulering bara :)
Militanta djurrättsaktivister f.ö., inte veganer, alla veganer gör inte så :)
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
[Redigerat av Mirxa den 05 feb 2001]
Jag äter kött, men jag har inga problem med att andra väljer en annan kosthållning, varför skulle jag?
Att klaga på veganer för att dom "bränner ner bilar och kiosker" är ju ungefär lika välgrundat som att klaga på irländare för att dom skjuter knäskålarna av protestanter. Det är ju en pyttepytteliten klick vars handlingar inte borda smutskasta ett helt kollektiv.
Att som du demo i förtäckta ordalag säga att om man bryr sig om djurens välmående så bryr man sig inte om människor i nöd känns märkligt.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Är det roligt att kasta paj på varandra?
*undrar vad ni håller på med, egentligen*
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Ddemo
Om en val strandar på någon avlägsen strand, så kommer tv-tream, hundratals frivillga som kämpar dag och natt med ett dra ned valen i havet.
Om man hittare en frusen uteliggare på stranden, hur många frivilliga vill då hjälpa till? Hur många tv-tem och journalister dyker då upp?
Det är något grundläggande fel i ett samhälle där strandade valar och andra djur får mer hänsyn och omvårdnad än många av våra medmänniskor.
Tycker att djurens riddare går väldigt mycket till överdrift i sitt argumenterande.
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
[Redigerat av demo den 05 feb 2001]
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggJag tycker att folk ska käka vad de vill. Att komma med argument som ungdomarna blir undernärda mot vegetarianism är löjligt, eftersom det är fullt möjligt att äta en välbalanserad diet bestående av enbart vegetabilier. Om man nu är så fruktansvärt mån om ungdomarnas hälsa kan man väl lämna ut broschyrer i skolorna om hur man äter rätt, i stället för att ägna en massa fruktlös möda åt att försöka övertyga dem om att sluta vara vegetarianer. Om du tror att det går att övertala de unga vegetarianerna att sluta så har du nog glömt bort hur det var att vara ung - eller hur det känns när man anser att man gör rätt.
Kanske börjar de med kött igen, kanske inte. Vem bryr sig?
Jag äter kött - gärna och ofta - men om nån vill käka sojabiffar i stället, varför skulle jag bry mig? Vilken rätt skulle jag ha att göra det?
Och till alla er [läs: till andre] som undrar varför jag äter kött, trots att det inte behövs, kan jag svara:
Jag äter kött. Jag dricker öl på helgerna. Jag åker bergochdalbana på Gröna Lund när jag går dit. Jag tillbringar rätt mycket tid på Internet. Detta gör jag inte för att jag måste, utan för att jag tycker om det. Om man nu skulle leva längre av att enbart tugga grönt, vem bryr sig? Ett par veckor på långvården hit eller dit spelar inte mig någon större roll.
------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!
[Redigerat av spango den 06 feb 2001]
QQMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Eftersom Andre (som nog är den mest enkelspårige jag sett hittills på wF) verkar ha dragit för gott behöver jag inte orda mer om att vegetarianer/veganer får äta vad de vill, så länge de inte försöker påverka mig och jag naturligtvis inte försöker påverka dem.
För övrigt verkar Mirxas signatur stämma rätt bra: "Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
Den stämde rätt bra! ;)
Om Andre nu finns kvar i faggorna inbjuder jag honom gärna till en sansad diskussion kring ämnet (råkade var off ett par timmar, och se vad som händer! ;)), men då ska det vara en seriös argumentation och ingen pajkastning! :)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
KKrebaMedlem sedan sep. 200029 inlägg Om man hittare en frusen uteliggare på stranden, hur många frivilliga vill då hjälpa till?
Jag?
Bara för att jag bryr mig om djur betyder inte att jag bryr mig mindre om människor. Jag försöker ofta att hjälpa folk som har det svårt. Undrar om demo någonsin har tagit med sig en uteliggare och bjudit honom på lunch?
Jag har och kommer att göra det många gånger.
Dessutom är det ju så att människor har ett val, djur har det inte.
En strandad val kan inte på något sätt hjälpa sig själv, en uteliggare KAN ta tag i sitt liv och ordna upp det utan hjälp från andra. Detta innebär inte att jag tycker att alla som har det svårt får skylla sig själva och vi borde bara strunta i dem. Tvärtom.
Jag hjälper vem som helst som vill ha min hjälp. Människa eller djur!
------------------
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
-Albert Einstein (1879-1955)
[Redigerat av Kreba den 06 feb 2001]
Ddemo
En strandad val kan inte på något sätt hjälpa sig själv, en uteliggare KAN ta tag i sitt liv och ordna upp det...
Tycker nog att den jämförelsen haltar en aning ;)
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
RReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Eftersom Andre (som nog är den mest enkelspårige jag sett hittills på wF) verkar ha dragit för gott
Han var ett vegan-troll som nån här har bjudit in/gjort uppmärksam på den här debatten, och skapat sig ett konto enbart för den saken skull.
------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]
MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg PeW>>jag tycker inte att det var roligt med pajkastning, alls, hatar sånt :(men det enda jag kan göra efteråt är att försöka vara glad ändå och inte låta det slå ner en, själv blev jag utsatt från båda sidor (mycket från andre för att jag inte vill hata alla köttätare).
demo>>på vilket sätt brister En strandad val kan inte på något sätt hjälpa sig själv, en uteliggare KAN ta tag i sitt liv och ordna upp det...
...han sa ju att han inte menade att man får skylla sig själv, men en människa har ju faktiskt val här i livet, vi styrs av mer än instinkter, annars är det ju alltså ingen skillnad mellan människor och djur vilket skulle vara konstigt om du tyckte. En av skillnaderna är ju just att människan kan göra ett val och vara medveten om konsekvenserna. Dessutom tycker jag att du borde bli glad över att Kreba faktiskt bryr sig om människor också, bjuder du hemlösa på lunch t ex?
------------------
MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg Reefer>>vem här skulle bjudit in honom? inte jag iaf, han hoppade ju på alla på båda sidor, ett ytterst omoget sätt hade han och han tillförde ingenting till debatten.
Såna som han måste lära sig att ingen lyssnar om man skriker och försöker tvinga dem. Ta i n t e honom som standard för resten av oss, jag kan förstå veganism, men jag förstår inte attityden han hade, eller snarare sagt förstår jag den för jag har sett den på nära håll förut, men den hör inte hemma i en diskussion.
------------------
RReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Mirxa
Jag anklagar ingen, säger bara som det är, jag har sett/upplevt personligen liknande saker många gånger tidigare att organisationer och lobbygrupper gör på liknande vis (usenet, bbs, irc etc..), skulle kunna nämna specifika exempel, men tror inte det är rumsrent här så...
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -för jag är dalens största jävel!
[Redigerat av Reefer den 06 feb 2001]
MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg Reefer>>håller iofs med om att det är lite skumt, har aldrig sett honom förr tror jag, men nu skrev han en massa :l
om det nu är nån lobbygrupp så, jahjah, usch, lyssnar inte på extremister från nåt håll :(...sen stack han ju bara
------------------