Men för fan, jag sitter här och försöker käka frukost! ;)
Jordgubbsyoughurt som är.. eh, rosa... *springer och kollar* Nä, det stod inte E120 på förpackningen... :e
------------------
To be or not to be - that's not a question!
89 svar · 933 visningar · startad av M@rtin · sida 4 av 5
Måste bara fråga en sak jag tänkt på. Ni som är vegetarianer/beganer, äter ni godis? Typ 90% av allt godis består väl av gellatin o det är ju gjort av djur (grisar främst tror jag) så det är väl lika illa att äta ett geléhjärta som att äta en hamburgare, eller? :q \------------------ //M@rtin || Peachy.nu\\\\ Sue Me!
Läs frågan i sin helhet →Men för fan, jag sitter här och försöker käka frukost! ;)
Jordgubbsyoughurt som är.. eh, rosa... *springer och kollar* Nä, det stod inte E120 på förpackningen... :e
------------------
To be or not to be - that's not a question!
SgtPepper>>alltså vegetariansers motsvarighet till köttbullar, med lånade menade jag bara den saken det ligger i, behållaren, eller vad man kallar det, typ :)
PeW>>jo, men det är lätt att säga för dig, då skämtet är nedsättande mot vegetarianer, jag tar iaf åt mig. Det känns så onödigt/ologiskt. Som om jag bara helt omotiverat i denna tråd skulle skriva att godis för köttätare är grisungar doppat i blod :l Men jag var på lite dåligt humör igår när jag skrev...krmm.
F.ö. förstår jag inte vad det är för slags person som lägger kött i vegetarianers mat, vad har jag gjort honom? :(Jag är faktiskt en människa med känslor bakom min kost. Den killen har ju allvarliga problem, hans handling säger ju noll om vegetarianer men det säger en massa om hans empatiförmåga, dessutom har han då ingen som helst rättighet att klaga på militanta "veganer", för han gör också en lika dålig handling. Hoppas och tror verkligen inte att de flesta kött/allätare inte är sådana? Blir rädd och ledsen av sånt :(
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
har varit med många gången när jag hittat skinkbitar i diverse vegetariska såser.
och det där jäkla skämmtet var inte bra. nästan så att man vill skicka hem deom militanta djurrättsaktivisterna till dig :e
------------------
...och det är allt jag har att säga om det.
http://www.sanna.f2s.com
http://www.sanna.f2s.com/dagbok.php
Ok... "de militanta djur-rätt-saktivisterna" ...
Vad blir det för djur-rätt? Oxfile?
* ;) *
Även om ämnet är allvarligt kan man väl få skoja? Det behöver inte vara nedsättande alls. Hur trist skulle världen inte vara om alla gick med armarna i kors och vägrade släppa fram lite humor? Jag respekterar fortfarande veg or not veg...
Men faktum är att både brysselkål och morotsjuice är gott!
------------------
Ancilla, face mea laganum!
emission, var det en sån här du hittade?
tapirer
tapi´rer (sp. tapir, av tupí tapira), Tapi´ridae, familj uddatåiga hovdjur med tre arter i Syd- och Centralamerika och en art, schabraktapir, i Sydöstasien.
De är kraftigt byggda och 180-250 cm långa, med en mankhöjd av 73-120 cm och en vikt av 180-320 kg. Svansen är mycket kort, 5-13 cm. Benen är ganska korta, och fötterna har fyra tår fram och tre tår bak. Halsen är kraftig, öronen små och runda och ögonen små. Nosen har en kort snabel, som kan användas för att gripa tag om blad och skott. Med undantag av bergstapir lever tapirer i tropiska regnskogar. De är skygga och ger sig vid fara ofta ut i vatten, där de kan hålla sig under ytan och bara sticka upp snabeln för att andas. De livnär sig av lågvuxen vegetation och en del vattenväxter. Tapirer föder en unge (sällan två ungar) efter 13-14 månaders dräktighet. Ungen är under det första halvåret distinkt tecknad med gula och vita band och fläckar.
------------------
Eskimåer har över 40 ord för snö, men bara 3 för bottenlån med rörlig ränta.
Men som sagt, humor är inte alltid humor, jag skämtar ofta med mina kompisar om även vegetarianism etc. för att få bort den tunga stämpeln...men jag tror väldigt få vegetarianer tycker att just det där skämtet är roligt.
Då kan man ju göra jämförelser med t ex rasistiska eller sexistiska skämt...
Men alla kan ju göra misstag.
:)
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
Tänkte förresten klara upp veggie-begreppen...
lakto-ovo-vegetarian är man när man inte äter kött och fisk etc. men man äter dock mjölkprodukter och ägg.
Lakto-vegetarianer äter inte ägg.
Veganer äter inget animaliskt.
Äter man fisk är man i n t e vegetarian, möjligtvis vad vissa brukar kalla för demi-vegetarian.
------------------
fruktarian; äter bara fallfrukt :e
------------------
Just det ja, glömde, hehe :)sen finns det ju makrobiotiker, men de äter väl fisk? fast det är mer nån slags filosofi bakom tror jag.
Frukterianer finns mer eller mindre extrema, det finns ju som sagt de som bara äter fallfrukt. Kan inte vara så kul att bo i Sverige då...är ju i stort sett bara på hösten som de kan äta, iaf inhemsk mat då.
------------------
Men som sagt, humor är inte alltid humor
Menar du inte att humor inte alltid är roligt? Lika mycket som det beror på den som drar skämtet kan det bero på den som lyssnar, huruvida det är roligt eller inte. Det finns alltid två sidor på ett mynt. Visst var skämtet något malplacerat men dra inga jämförelser med sexism eller rasism, tack. Då hamnar du långt ifrån innebörden med texten jag skrev. Tycker ändå att brysselkål är gott.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
pew, jag tycker det skämmtet var nedtryckande, inte alls kul.
------------------
Pew>>jag jämför visst med det, tycker det i grunden är samma sak. Ett skämt på bekostnad av nån folkgrupp och som inte har nån logisk grund. Däremot tror jag inte att du menade nåt illa med det.
Naturligtvis är det många skämt som kan uppfattas som stötande, det är ju individuellt. Men just det där tycker jag inte riktigt var roligt, ser inget ironiskt i det, ser ingen humor bara, även objektivt, tycker mest att det var ett lite klumpigt uttalande helt enkelt.
Som jag sagt nu flera ggr, skulle nån ha uppfattat följande "skämt" som roligt: Godis för köttätare måste vara griskultingar doppat i blod(ungefär) hur skoj är det?förmodligen inte särskilt skoj eller hur?
------------------
Jag tycker nog att det är en rätt stor skillnad att prata om något levande (griskultingar) och blod, jämfört med brysselkål och morotjuice, men huvudsaken är att PeW inte menade något illa, och det är vi nog alla med på.
Vegetarianer och veganer äter en väldig massa grönsaker och skit. Jag säger bara en sak.... Tänk på de stackars gnuerna och girafferna i Afrika.... Här frossar ni i mat som skulle göra bättre nytta i deras magar. Gör som jag. Ät Gorby's piroger. :p
Det är som jag alltid har sagt: Livet är som ett knippe morötter. Man äter en och kastar resten. (Det finns ju så mycke riktigt käk i alla fall!) :e
------------------
Skulle bara vilja hälsa till min mamma! INTE
emission>>är väl ingen skillnad alls, för köttätare (ni äter ju sånt om än i tillagad form), menade inte levande griskultingar, och det är ju faktiskt en fullgod liknelse jag drog då. Godis=godis...godis för veggisar är inte grönsaker (har du läst mina tidigare inlägg?)
Men jag håller med, är faktiskt inte sur på PeW som alltsomoftast är både snäll och vettig, det var bara så jag kände inför det hela.
jabbalizer>>skulle inte du vara duktig på att diskutera? hmm
Varför måste man ens lyssna på (läsa) sånt här skitsnack som vegetarian....kom med konstruktiva argument om ni vill diskutera men jag tänker inte läsa några fler löjliga påhopp och omotiverad kritik och skitsnack.
Har ni inget bättre att komma med är jag helt säker på att jag gjorde rätt som blev vegetarian...*suckar*
Dessutom, en annan sak som ingen tycks tänka på är att jag har varit köttätare, största delen av mitt liv t om, jag veeet hur kött smakar. Jag tyckte i n t e att det var gott, förslagsvis, jag skulle knappast klarat mig så länge nu om jag tyckt vegetarianmat var äcklig. Nu är det så för mig iaf, jag tror inte att veggiemat passar alla såklart, men sluta säg att det är så äckligt (generaliserande, klart man får tycka själv att det är äckligt med det behöver inte dissas hela tiden), som om vegetarianer inte kan äta gott och mättande de med, det är bara en myt.
Vill inte dissa alla köttätare genom att säga vad jag egentligen tycker/tänker om kött och jag har iaf försökt hålla mina inlägg i den här tråden någorlunda sakliga.
------------------
Min mamma säger alltid: Jabbalizer, du är sååååå bra på att diskutera!
...och vem ska man tro på om inte sin egen rara lilla mamma?
***Jag sa inte att jag var bra på att diskutera. Din reaktion är ju intressant, för det är så'na reaktioner som är roliga. Precis så ska det vara.***
Jag kan faktiskt diskutera normalt också.
Nu har jag en liten fråga... Vegetarianer säger ofta att köttsmaken är äcklig... Varför serveras det vegetariska köttbullar som smakar precis som vanliga köttbullar?
Skulle man inte kunna vända på det och servera fläskkotlett som smakar ärtor och morötter? Så att vi icke-vegetarianer också fick onödig mat.
Skulle inte förvåna mig om man börjar genmanipulera rabarber så att de smakar rådjurssadel med kantarellsås.
Det är som jag alltid har sagt: Vaniljglass borde smaka choklad! :p
------------------
Skulle bara vilja hälsa till min mamma! INTE
*suck*
Jabbalizer>>och det är precis såna inlägg som får mig att bli såhär....vill iofs be om ursäkt, inser att du kanske försökte lätta upp situationen eller nåt och är ute efter att provocera då provokation ofta kan frambringa bra saker.
Men saken är sådan att jag kände som jag skrev, det är inte menat som något påhopp, utan jag skriver vad jag känner för att jag försöker vara ärlig och rak och inte gömma mig bakom just skämt eller skällsord :(
Saken är den att jag ville få fram att det är en allvarlig sak för många, skulle det gälla rasism t ex och någon blev lika störd om det skämtades i den tråden istället för att det sas nåt vettigt skulle jag också reager, inte för att jag inte kan ta skämt, men för att jag vet när man ska avstå från dem.
Mina känslor är lika äkta som vilken människas som helst, därför ber jag er snälla att avstå från löjliga kommentarer och skämt om vegetarianer.
Hur är min reaktion rolig? Att jag allvarligt faktiskt blir upprörd? Jag vet logiskt att jag kanske inte borde bli det men vegetarianism är ett kärt ämne för mig och såna skämt som dina sätter sig verkligen i hjärtat på mig...
Än en gång förlåt om jag överreagerar, jag brukar göra det när jag brinner för något, en stund, innan det lägger sig.
Jag vill-lika lite som nån annan- bli dömd för den kost jag äter.
Personligen tycker jag inte att köttsmak i sig är äckligt (fast jag har aldrig tyckt om stek t ex, konsistensen mest).
Men hamburgare och malt kött smakar faktiskt inte så mycket kött ändå, mest kryddor etc. vilket är varför man kan få vegbullar som smakar ungefär likadant, för malet kött är enkelt att efterlikna i konsistens också.
Då köttätare redan äter ärtor och morätter skulle det väl ändå vara lite onödigt att göra en stek som smakar så? Vegetarianer har ju dock inget som smakar kött(stek)...och jag tror nog de flesta klarar sig utan just den köttsmaken....tror jag...mm.
Jag tror iofs på syntetisk mat då jag gillar vetenskap och liknande, så jag tror faktiskt att utvecklingen kan leda till att vad som helst i stort sett kan smaka som vad som helst, om det är bra eller inte vet jag inte, men jag tycker att det är intressant (replicatorn i Star Trek?=)
F.ö. borde allt smaka som choklad
------------------
[Redigerat av Mirxa den 02 feb 2001]
Tillägger ett :)för att mjuka upp stämningen
------------------
kött är det godaste som finns
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Har du någonsin skadat någon?
Låt oss som gillar kött få äta det i lugn o ro , vi är lika bra informerade som alla andra. De som sedan väljer bort köttet för ngt annat som de hellre fördrar varsågod o smaklig måltid. Vi är ju alla olika. Men mej kan ingen påverka om vad jag vill äta eller inte äta. Jag har mina åsikter om kosten medan ngn annan har sin (en annan). Men det är ju inget vi / de kan ändra på....
Alla gör ju som de tycker är bäst för en själv. TUR det finns chans till det
------------------
/Annelie
"Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"