NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg
Rödalacket: Jo jag såg ett program på TV där de visade vad en påse godis (Zoo) egentligen innehåller. Och de tog upp just det där med färgämnet som tillverkas av någon lus (som i övrigt inte såg allt för rolig ut när de visade en bild på den)!
Läppstift tillverkas oxå av en lus (samma kanske?) :)
flikkor brukar välja annat smink när jag berättar det.
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Håller med Annelie... folk får äta vad tusan de vill så länge jag får äta mitt kött ifred. Men visst måste man försöka sålla bland uppfödarna. Jag undviker all utländskt mat, vintertid blir det ofta älgkött "made in sweden"... Men man kan ju inte avgöra vad McD kör med i sina burgare t.ex. Bra att tjejerna får höra vad som finns i sminket - det är så fult ändå.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg Roligt när jag läste i en debatt i Nerikes Allehanda online idag, en heltöntig idiot skrev nåt om att det var så roligt att lägga i köttbullar i veganernas veggie-bullslåda i skolan :(
Sånt får mig att må illa, bara människor gör såna saker...*suckar*
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
Man är vad man äter, och jag är ingen jä**a grönsak. (Jag är ingen ko heller, men jag är av kött.)
Måste hålla med XoroX, och ber härmed honom att dela med sig av sin teori. Jag delar nog den uppfattningen, men vill gärna höra innan jag yttrar mig.
:p
------------------
Skulle bara vilja hälsa till min mamma! INTE
AAnnelieMedlem sedan mars 20002 542 inlägg PeW Håller med dej . Bara för att jag äter kött betyder det inte att jag stoppar vilket kött somhelst i mun. TYVÄRR är det nog många som inte kan välja pga ekonomiska skäl. VARFÖR skall kravmärkt o svenskt vara sååååå dyrt !!
Älgkött *mmmm* Min mamma fyllde år igår (50år) hon bjöd på kalvfilé , det var inte så dumt det heller.
MEN ibland så blir jag bara såååå sugen på en härlig sallad.
Läs "duellen" mellan en veg. o en köttätare.
http://www.expressen.se/article.asp?id=54847
------------------
/Annelie
"Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"
[Redigerat av Annelie den 01 feb 2001]
SSannahMedlem sedan dec. 20002 147 inlägg r = skit samma
------------------
...och det är allt jag har att säga om det.
http://www.sanna.f2s.com http://www.sanna.f2s.com/dagbok.php
[Redigerat av Sannah den 01 feb 2001]
MM@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Att bara äta kött från djur jag sett må bra. Visst jag skulle då behöva känna en bonde. Men det gör jag. Min flickväns mamma har ju gård med kor och hönor och på hösten kan man ju äte visserligen dyrt men "exotiskt" kött som älg, rådjur m.m.
Men asså jag tycker det är "snällare" att döda de djur som inte mått bra. De har ju ändå inte så mkt att leva för i jämförelse med en som lever riktigt bra.
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
Sue Me!
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Fråga: Vegander/Vegetariander - Godis?
Svar: Brysselkål doppat i morotsjuice!
------------------
MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg Hmm, så godis för köttätare skulle kunna vara lite grisfläsk doppad i färskt blod?
inte särskilt roligt skämt, om det var menat som det, tyvärr, det är sånt som ger en dålig stämning =/
Godis är godis, så att säga att godis för vegetarianer skulle vara annat än just godis (om än måhända gelatinfritt) är irrelevant och låter inte särskilt bra.
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
EemissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Har en teori om varför de gör så här men den skulle nog *bli editerad av nån forumledare* eftersom den är lite extrem så det är bättre att vara tyst om den ...
Om du syftar på religiösa aspekter, dvs. att det beror på att mångas religion gör att de inte får äta fläsk, så håller jag bara med dig.
Själv tycker jag att det är en mycket vettig anledning till att servera nötkött i stället för fläskkött, och gott är det också.
Fast det är ju lite synd att så få får njuta av fläskkorv och rotmos. Riktigt toksmaskigt! :p
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Rödalacket: Jo jag såg ett program på TV där de visade vad en påse godis (Zoo) egentligen innehåller. Och de tog upp just det där med färgämnet som tillverkas av någon lus (som i övrigt inte såg allt för rolig ut när de visade en bild på den)!
--------------------------------------------------------------------------------
Läppstift tillverkas oxå av en lus (samma kanske?)
flikkor brukar välja annat smink när jag berättar det.
Vad jag vet så är det samma lus.
Tur att det är väldigt sällan som man har läppstift..... :e
------------------
www.lns.nu
------------------
”Det mesta vi importerar kommer från utlandet.”
George Bush USA:s nya president
Grattis USA
Mirxa:
veggie-bullslåda
Vad är det för något :q
M@rtin:
Men asså jag tycker det är "snällare" att döda de djur som inte mått bra. De har ju ändå inte så mkt att leva för i jämförelse med en som lever riktigt bra.
Är det inte bättre att se till att alla djur som föds upp för matproduktion har det bra?
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
För den som är intresserad så hittade jag det här på nätet.
På opuntiakaktusar lever en lus som ger det röda färgämnet koschenill (se bilden). Den vitulliga koschenillusen finns naturligt i Syd- och Mellanamerika. Man vet att indianerna använde den för att färga garn och tyg rött redan för 2 000 år sedan. Numera odlas opuntiakaktusar för skörd av koschenillöss bland annat på Kanarieöarna.
Den färgnyans som man får när man färgar med koschenill brukar kallas scharlakansrött eller karmin. Färgämnet används vid färgning av garn till persiska mattor, i rött läppstift och i rosa godis. Det har beteckningen E120 när det används som tillsats i livsmedel.
------------------
www.lns.nu
------------------
Grattis USA
Jag förstår inte riktigt vad som är så äckligt med en läppstiftsfärg gjord av löss? I tusentals år har man gjort färg av olika organismer och om man tänker på hur mycket kvalster man sätter i sig varje dag ovetandes så kan ju inte ett par löss göra någon större skillnad..
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Äckligt och äckligt....man har målat med blod, öl, ägg, m.m. använt kiss till diverse saker m.m.
Förr i tiden så tog man reda på det mesta som gick, i dag så är det "slit och släng" som gäller tyvärr.
Därför är det kul att hålla på med "gamla" metoder, jobba med händerna, göra färg själv av linolja eller ägg t.ex, inte av öl för det dricker man på sidan om :e
om man tänker på hur mycket kvalster man sätter i sig varje dag ovetandes
Säger bara en sak.....kolla in sängen...*burr* där finns det ett och annat djur...
------------------
www.lns.nu
------------------
Grattis USA
Ja du emission.....har du hittat en tapir i sängen.....då är det dags att tvätta sängkläderna :e
------------------
www.lns.nu
------------------
Grattis USA
EemissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Det är det den gör, ju... :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggen vän till mig säger att det inte finns något djur på riktigt som heter tapir. den finns bara i sagorna.
fast nu har vi visat honom. :)
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
...inte särskilt roligt skämt..
Nä :r
Men det kanske oxå beror på hur allvarlig man är ;)
------------------
[Redigerat av PeW den 02 feb 2001]