webForumDet fria alternativet

Svartsjuka kan de botas

Livsfrågor & relationer

12 svar · 317 visningar · startad av mayday

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg
Frågan#1

Nån som vet nåt bra tips om svartsjuka o vad man kan göra åt den samt vad man inte kan gör

------------------
You Are What You Know - You Are What You Do - Help Yourself No More Secrets - No More Excuses - No More Limits

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Hmm.. Det var en kul fråga. Ganska stor. ;) Man kan ju låta bli att vara svartsjuk, men lite tror jag inte skadar. ;)

------------------
Axel Veibäck
Ooh aah Axel?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Välkommen till webForum mayday!

Ja, jisses, hur botas svartsjuka? Jag tror att det bara finns ett sätt och det är att den personen som är svartsjuk börjar arbeta med sina känslor. Svartsjukan skapas, så vitt jag har förstått, av en brist på tillit. Det kan vara något från barndomen eller någon händelse som har skett under uppväxten som har raserat tilliten. Jag tror att det är svårt att bota den om man inte får rätsida på sig själv.

Men, det var bara min syn på saken. Det finns säkert tusentals andra, bättre. :l

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Man kan ju låta bli att vara svartsjuk

Jag tror inte att det är något man kan välja, är man svartsjuk så är man svartsjuk.
Sen beror nog på vad som kalas som svartsjuka eller inte?
En del tål ju inte att ens partner dansar med någon annan och en del bryr sig inte, bryr sig inte om en hel del..om man så säger....

------------------
www.lns.nu
------------------
Bamse hälsar till alla :)

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

I början av ett nytt förhållande tror jag det är ganska vanligt med svartsjuka som jag tror hänger ihop med lite osäkerhet om partnern. LITE svartsjuka kan vara nyttigt , det tyder ju på omtanke , dessutom kan det vara som så att man då får "kämpa" lite ihop med partnern. Men om det blir som så att man ej kan gå ut tillsammans utan att den ena eller båda skall spionera o gruffa ja då.....sök råd.

------------------
/Annelie
"Visa mig en man med båda fötterna stadigt på jorden, så kommer jag att visa dig en man som inte kan få av sig brallorna. "

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag tror att om man är svartsjuk så överdriver man sina känslor. För visst är det ju bra att man verkligen är jättekär och vill vara sin partners medelpunkt. Men när man blir osäker på att han eller hon inte älskar en tillbaka lika mycket som man själv älskar honom eller henne så kan man lätt bli svartsjuk.

Så jag tror att om man vågar lita på sin partner, att han eller hon är ärlig med dig så behöver man heller inte vara svartsjuk. Säger partnern att han eller hon älskar dig så gör han/hon faktiskt det.

Sen är det ju aldrig fel att älska sig själv också, för gör man det så är man mer lyhörd och tillåter andra att älska en tillbaka lika mycket som man älskar dem.

Så visst, svartsjuka kan man bota om man är villig att visa stor tillit till den man älskar, och lita på sig själv. :)

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Det är faktiskt lurigt, det här med att vara svartsjuk och inte vara det.

Min lösning på problemet är att man i ett förhållande skall kommunicera samt bry sig om.

Jag skall nu på ett enkelt (läs svårt, och obegripligt) sätt förklara vad jag menar.

Lotta går på café med två killkompisar
Bosse är hemma och tittar på TV.
Lotta kommer hem, Bosse frågar hur Lotta har haft det.
Lotta svarar att det har varit bra.
Bosse tänker nu:
1, Lotta har haft det bra, inget speciellt hände på caféet.
2, Lotta vill inte berätta allt som hände på caféet eftersom då kan Bosse bli ledsen/arg på Lotta (läs svartsjuk), och det vill Lotta undvika.
3, Lotta är trött och massor hände på caféet men har ingen lust att berätta det just nu.
Eftersom människan är en lite speciell art kan man garanterat tänka sig att Bosse tänker på nummer 2, eftersom hon som sagt inte sa något speciellt.

Vidare.

Eftersom Bosse själv valde nummer 2, men kanske väljer att inte säga något i detta fallet kommer den händelsen att läggas i Bosses arkiv.
När sedan Lotta går och Handlar med Louise och hon kommer hem undrar Bosse hur hon har haft det osv.
Lotta berättar nu i 40 min om alla strapatser och roliga händelser.
Bosse börjar fundera varför hon inte hade 40 min att berätta om händelserna på caféet, och tänker självklart att hon döljer någonting.
Bosse blir därför svartsjuk, eftersom han (enligt han själv) har hur mycket bevis som helst att hon döljer något från caféet. Nu är det så att Lotta faktiskt fick blommor på caféet och det har hon velat dölja från Bosse, då hon vet att Bosse skulle bli svartsjuk, även om blommorna inte betyder något för Lotta. Så där har vi två personer (Lotta och Bosse) som älskar varandra men istället för att kommunicera, väljer att hålla tyst.

Vad vill jag då säga?

Om Lotta hade sagt allting till Bosse, även det här med blommorna, visst Bosse hade blivit ledsen men samtidigt lättad för att han vet att Lotta berättar allt. Lotta slipper bära omkring på en hemligthet som inte är någon hemlighet eftersom den - för Lotta - inte betyder någonting. Plus att om Lotta hade berättat om Blommorna hade det säkert blivit en mer öppen dialog dem emellan, vilket resulterar i att båda kan känna sig trygga och ingen behöver vara orolig.

Vidare.

Låt oss säga att Lotta inte berättar att hon har kramat Kent när hon var ute och dansade häromdan eftersom Bosse då skulle bli svartsjuk, detta leder också till mindre kommunikation samt misstankar från vad som enentligen hände den kvällen på dansen. Om nu Lotta berättar detta blir Bosse kanske arg, och tycker att Lotta borde ha tackat nej till att krama Kent, och han säger även att han inte vill att hon Kramar folk han inte känner när han inte är med. Då anser jag att Lotta skall (om hon är kär i Bosse), visa såpass respekt, och bry sig om Bosse så mycket att hon inte kramar andra som Bosse inte känner, när Bosse inte är med.

Slutsats: Prata med varandra, slipp svartsjuka - Då min syn på svartsjuka enkom handlar om missförstånd och misstankar.

Jag hoppas att ni förstår principen!

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Har du licenser till alla dina program i datorn?

[Redigerat av Brimba den 18 jan 2001]

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Jag vill tacka alla som skrivit i denna tråd
ni har inte hjälpt mig med mitt problem men ni fick mig o Tänka till o komma framm till mina egna resultat Tack vare er kanske ni har räddat ett till förhållande får se ikväll när flickvännen kommer över
Stort tack till Brimba som faktisk hadde koll på de hela ialla fall så som ja upplever att problemet va
Nått ja kan kan göra för dig så säg till ja e skyldig dig rätt mycke

------------------
You Are What You Know - You Are What You Do - Help Yourself No More Secrets - No More Excuses - No More Limits

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Brimba!

[applåder]
*klapp, klapp, klapp*
[/applåder]

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

*stående ovation*
Väl skrivet Brimba!

Lycka till Mayday!
*jag håller en tumme*

Oavsett hur det går, vet du var vi finns. :)

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Kommunikation är alltid A och O i ett förhållande.

Raka rör är alltid det bästa. Även om det gör ont ibland.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Brimba bra inlägg :D

Nu är det här inte ett direkt svar på MayDay's frågeställning utan bygger på erfarenheter och utdrag ur några avhandlingar om svartsjuka.

Jag vill klassa in svartsjuka i två klasser:

1. Naturlig, sund och i vissa fall nyttig svartsjuka.

2. Fantasi eller ångest relaterad svartsjuka.

1. Första typen av svartsjuka har redan Brimba berört vad gäller missförstånd och misstänksamhet, men det finns även positiva bitar inom inom den här typen.

För att hålla en passion vid liv så är det vanligt, framför allt bland kvinnor, att medvetet använda svartsjuka för att få uppmärksamhet.
D.v.s. man sänder ut signaler till partnern för att få bevisat att den man älskar "bryr sig", dessutom motverkar det att förhållandet blir för slentrianmässigt.
"Krydda förhållandet m.a.o."

2. Här handlar det om en rädsla (skräck) att bli övergiven och bortvald. Det är mer en inre egen rädsla än djupa känslor för partnern, kan man inte släppa rädslan kan svartsjukan övergå till till ett sjukligt tvång.

Tecken:
- En timmes försening efter arbetet blir starkt ifrågasatt.
- Din partner tillåter inte dig att träffa dina vänner ensam.
- Det blir en fullständig utfrågning om du hejar på någon på stan.
- Din partner rotar i dina personliga saker och läser din almanacka etc.

Misstankar finns hela tiden om att partnern ständigt är otrogen och flirtar med andra. Det är inte ovanligt att misshandel och andra ytterligheter blir resultatet när känslorna inte längre går att kontrollera.

Det är de mest svartsjuka som behöver mest bekräftelse på kärlek, inte de som älskar mest.

Nu finns det inget facit för hur man skall hantera svartsjuka, men att förstå beteendet hos sin partner och tillsammans börja prata och försöka bearbeta det är en god början..

Handlar det om ångestrelaterad svartsjuka så kanske man behöver proffessionell hjälp eller handledning för att överhuvudtaget "rädda" förhållandet.

Nu är jag långt ifrån expert på ämnet svartsjuka men p.g.a. att jag, åtskilliga gånger, på nära håll under min uppväxttid fick uppleva ytterligheterna av vad svartsjuka och sprit kan åstadkomma tillsammans så har jag läst en hel del om det genom åren.

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Luxman, ännu ett bra inlägg! :)

Själv har jag upplevt båda sidor av svartsjuka.

När jag drabbades själv av svartsjuka visade det sig vara väldigt befogat. Den kille jag var tillsammans med hade börjat vänstra med andra tjejer och jag kände på mig detta ända inne i magen. Det gick så himla fort också, från ingenting till jättesvartsjuka. Vi hade varit tillsammans i 5 år och jag hade aldrig känt mig hotad och helt plötsligt fanns det där. Det var så reellt att jag kunde på klockslag säga när han träffade "henne". Detta var givetvis bra när jag konfronterade honom.

Jag har haft några långa förhållanden efter det och har aldrig haft samma känsla som då. Aldrig varit svartsjuk på tjejer som kastat sig om halsen på min kille eller dansat med honom. Så jag tror att det kanske är något annat i mitt fall där jag är väldigt känslig för min partners känslor.

Jag har också varit tillsammans med en kille som var djupt svartsjuk. Det var ingen måtta på det heller. Vi var på fest tillsammans med goda vänner (vi kände alla båda två) och ändå slet han ut mig för att skälla ut mig då jag dansat med en av kompisarna. Det var ett ständigt ifrågasättande och han sa ständigt "jag kan inte vara tillsammans med en kvinna som inte bara har mig framför sina ögon".

Lite tröttsamt var det och när jag försökte övertyga honom att ingen annan var något och den jag ville gå hem med var honom, men att jag gärna ville dansa med våra kompisar då det blir roligare att dansa då. Inte gick det särskilt bra. Till slut var det så jobbigt att ständigt bli ifrågasatt och misstänkt för otrohet så att jag gjorde slut med honom. Jag älskade honom verkligen, men jag orkade inte hur mycket jag än försökte tala om för honom hur mycket han betydde för mig.

Några år senare träffades vi och han erkände att han varit en stor klant som låtit mig gå bara för att han var orimligt svartsjuk. Men då var det för sent.

Så är du svartsjuk, låt det inte går för långt. Risken är att du skrämmer bort din partner. Gör som Brimba säger, kommunicera med din partner och våga lita på henne.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)