webForumDet fria alternativet

Letsbuyit i konkurs

Företagande

7 svar · 363 visningar · startad av cf

Medlem sedan maj 2000376 inlägg
Frågan#1

Jaha, så var även den sagan slut...
I media rapporteras nu att Letsbuyit gett upp hoppet och ansökt om konkurs. Inte så konstigt kanske - med tanke på deras kundservice.

Tråkigt för en kompis till mig dock - en av de som drabbas av deras urusla service. Han beställde en hemmabioförstärkare för några månader sedan. Den kostade ca 14 000, vilket verkade vara ett bra pris, eftersom normalpriset var ca 25 000. Förstärkaren skulle levereras inom 20 dagar.

Letsbuyit är oerhört snabba med att dra pengarna från kontokortet - två gånger dessutom. Detta resulterar i att min kompis konto övertrasseras (ordentligt mycket), så att han inte kan betala sina räkningar. Efter ett par veckor och flera samtal per dag till Letsbuyit betalar de till slut tillbaka de extra pengarna de felaktigt debiterat, med löfte om någon form av ersättning för det inträffade. Någon sådan ersättning har hittills inte setts till.

Den utlovade leveranstiden visade sig heller inte stämma. Efter drygt två månader och dagliga telefonkontakter levereras till slut förstärkaren. Letsbuyit hade utlovat ersättning för den försenade leveransen - tror ni han fick någon? Nej, givetvis inte!

När han väl packat upp sin levererade förstärkare visar det sig dessutom att den har en stor buckla. Han ringde Letsbuyit som sa att han skulle skicka tillbaka den och få en ny. Detta gjordes för ca två månader sedan. Varje gång min kompis har ringt till Letsbuyit och frågat var den nya förstärkaren tagit vägen har de bara svarat att "enligt datorn finns den på lager, så vi skickar den på en gång" - visst! Så i nuläget står han utan både förstärkare och pengar och Letsbuyit har gått i konkurs.

Hade nog varit bättre att köpa förstärkaren hos den lokala HIFI-butiken, där priset också hade sänkts (visserligen "bara" till 15 000) eftersom det var en utgående modell.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Trist för din kompis. LetsBuyIt har ju stor skuld för hela raset på e-handelsmarknaden. Deras urusla logistik smutskastade ju hela branschen.

Jag köpte dock en digitalkamera innan jul som levererades på 6 dagar så det gick ju undan. Det jag funderar på nu är hur garanti och sånt kommer att fungera, är det någon som vet? Kan jag vända mig direkt till Kodak om något fel dyker upp på kameran eller ska jag utrusta mig med en Rambokniv och åka hema till von Stahl Holstein?

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Jag tror på det senare alternativet - finns nog fler som hänger på ;)

Om Kodak har någon fabriksgaranti (fick du med ett garantibevis från Kodak?) bör det inte vara några större problem. Annars är det nog bara att glömma garantin.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Själv tyckte jag att nyheten om att Allaire går ihop med Macromedia! :)

En kompis till mig köpte en webbkamera där innan jul, men eftersom att de inte kunde leverera den innan jul så fick han den gratis! :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

En polare fick vänta i två månader på sin skärm, så deras öknamn letsnotsendit.com finns det nog fog för... :l

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Vågar man säga "vad var det jag sa" :e

inskickad 12 jan 2001 18:29

ALLA Brach ryckten ROCKAR !
specielt dom om DotCom bolag... hörde btw att letsbuyit är ganska risigt ute nu....

*muhahahaha*

- Mer rykten och skvaller till folket §e

------------------
MVH
/C
"The only source of knowledge is experience"
- Albert Einstein

[Redigerat av stoffe-2k den 17 jan 2001]

Jag såg förresten att Letsbuyit just nu toppade listan på mest besökta e-handelsplatser i Sverige. Detta trots att det inte gått att handla något på Letsbuyit under den tid som mätningen genomfördes.

Ytterligare ett bevis för att det inte är besökarantalet som avgör om en e-handelsplats blir framgångsrik eller inte.

Skulle det bara handla om besökare har förstås Letsbuyit lyckats bra. Men de hade inte behövt slänga ut flera hundra miljoner på marknadsföring. Det räcker att skapa lite negativ publicitet, så verkar ju folk dras till webbplatsen ändå. :e

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag som gillade letsbuyit.. ;) Fixade två Bonusbiokort där när det var nytt. ;)

------------------
Axel Veibäck
Välj det rätta, välj.. Axel.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)