webForumDet fria alternativet

bredband för villa??!!

Bredband & telefoni

28 svar · 692 visningar · startad av fie84

Medlem sedan okt. 200028 inlägg
Frågan#1

vet nån om det finns nått företag eller nått som erbjuder bredband för villor?? jag vet att bonet har det men det funkar ju bara i gbg eller? finns det nått liknande sånt som funkar i alla städer??

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

com hem (telia) o bredbandsbolaget erbjuder här i Nynäshamn

------------------
Annelie

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

"För närvarande har vi tyvärr inte möjlighet att ansluta villor eller radhus." - Från bredbandsbolaget.se

Som jag förstår det så kan man inte få bredband till villa från bredbandsbolaget men jag vet ju inte hur tolkar texten ;)

Bonet funkar väl i sthlm oxå? Fast då e det ju adsl...

------------------
//M@rtin

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Tjenna Fie84!

BoNet ( www.bonet.se ) erbjuder IIN (Instant Internet Now) ADSL via telefonlinjen. Såväl hyreshus som radhus och villor får ansluta sig under förutsättning att man bor i någon av följande orter:
Stockholm, Göteborg, Karlstad, Örebro, Malmö, Lund, Skövde, Jönköping, Linköping, Västerås, Helsingborg, Borås, Umeå och Norrköping.

Hastighet 2,4Mbit/s månadskostnad = 249 kr
Hastighet 5,0Mbit/s månadskostnad = 498 kr (Helt nytt)

Nu har det visat sig att leveranstiden varierar mycket i olika delar av sverige, och dom 45 dagar som nämns på deras hemsida är i dagsläget en utopi.
Man får nog lägga på minst en månad till.

Kolla även tidigare tråd: http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/001419.html

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Luxman: Vet du nåt om vilka orter det går segare på? Anmälde mig för ett tag sen men har inte hört nåt... Vet inte om det är överdrivet många som har anmält sig här i Jönköping. Hm.

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan okt. 200028 inlägg

hur lång tid kan det ta ungefär att få bonet till vårt radhus i jönköping??

Skövdekontoret var i kontakt med mig i förra veckan och berättade att det inte skickas ut någon bekräftelse på anmälan utan att när montörerna är på g. så är det dom som tar första kontakten och bokar tid för installation.

Just nu var Skövdeavdelningens mekaniker i Karlstad och installerade därefter skulle dom till Örebro (tack och lov).
Det verkar som dom betar av en ort i taget.

Som så många andra "bredbands"-leverantörer så har dom fått problem med den stora tillströmmningen av intresserade.

Skövdekillen nämnde att för deras del så får man räkna med upp emot 3 mån väntetid, och jag tror att Jönköping ligger under Skövdekontoret.

Vet inte om ni blev något klokare men jag sökte ju information om min egen situation i första hand när vi pratades vid, jag glömde att tänka på "vännerna" i Jönköping :OO .

------------------

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

För närvarande kan inte bredbandsbolaget....skriver M@rtin.... men villaföreningen i Nynäs har ju skrivit avtal med dem o senast v12 skall allt vara klart

------------------
Annelie

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Ta ett snack med kommunen och/eller hyresvärden.. :)

De har ju grävt upp utanför oss och håller i denna stund på med att dra bredband sådär 100 meter från mitt hus.. :) Men MWnet (som bygger ut bredbandet) vet ingenting om operatörer än.

Dessutom har de ett urmysko entrepenörssystem. De har sagt att de inte hinner borra ett hål till i väggen för bredband (De har redan borrat ett för fjärrvärme och dragit in) så de kommer lägga bredband fram till husväggen och sedan lägga igen graven. Sedan hade de tänkt att komma och gräva upp senare och komma in i huset då. Det lååter ganska knäppt tycker jag. Jag tror att vi egenhändigt ska borra ett hål som de kan komma in i först så det inte blir massa merkostnader.. :)

------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Först sen, skriv tänk!

Luxman: Stämmer, Skövdekontoret har hand om Jönköping också - de verkar ha ett rätt stort område...

Nåja, ingen fara på taket angående din "glömska", lite information är bättre än ingen alls! Nu vet jag att de tar en ort i taget... :)

------------------

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg

Nån som vet om man kan få BoNet i Uddevalla?? Jag menar det är inte så långt till GBG ju bara 9 mil ;) Vill ha deras 5.0 mbits uppkoppling :OO för comhem är dåligt man får inte fast ip och sen så ligger de på 0.5 mbit jag som vill köra egen server ;) och det får man med BoNet. Iof fick jag det för comhem oxå men inget fast IP och ingen snabb hastighet :(

------------------
Utdrag nr 3 ur jispirs regelbok-->Sluta aldrig jaga en babbelfisk om du stöter på någon :e
Ett gott trams förlänger livet :e

Bonet, precis som Telia, kör med ADSL-tekniken, bara lite mer uppskruvad. Haken är att Telia har 25 "ADSL-orter" i Sverige som har uppgraderade telefonstationer för att klara den nya tekniken. Bonet däremot ska tydligen bara ha elva sådana orter.
Idag har de kontor i Sthlm, Göteborg, Skövde och Umeå (plus nån support i Skåne jag hamnade hos en gång). Kan tänka mig att de håller till runt dessa städer till en början.

Vilka städer Telia har prioriterat kan du läsa om här! Eller mer utförligt på www.telia.se/bredband.

------------------

Yes yes yes nu på torsdag installeras BoNet hos mig, installatören ringde alldeles nyss och bestämmde tid.

På torsdag har jag tänkt att susa runt på nätet 4,5 gånger snabbare än Telias ADSL. :e

------------------

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

...Och precis såna här frågor skall ställas i "Webtjänster"... ;)

------------------
www.motorforum.nu - För er med motorer...

Fast denna fråga är väldigt gammal så det e lite sent o komma o gnälla om det nu ;)

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

"Passa på o va glada nu för man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

12 veckors leveranstid...seeeegt!

Men till min lilla fråga då:

Tycker ni att man ska beställa e-post och hemsida? Det är ju gott att ha ett "säkert" webutrymme...blir så trött på alla sletna gratistjänster.

Fast e-posten behöver jag inte...så det känns ganska tveksamt.

Hur har ni gjort? Jag måste ju bara ha en snabb uppkoppling!!!

En annan fråga:
Kan man ställa in så att man bara är uppkopplad med 33.6 med BoNet? Jag brukar göra det för att kolla så att mina projekt inte är för trögladdade. Är det ganska ok på ett 33.6-modem så är det ju lugnt.

Hur är det med dataintrång?

Vad jag inte förstår e varför alla tror att man får ha en egen server med BoNet... det står ju klart och tydligt att man inte får använda ip:t till komersiell trafik... :q

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

"Passa på o va glada nu för man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Har bara fått brev från Bonet om att de är försenade... ;)

Gustav: 25 spänn i månaden för en websida? Nätack, då kan jag hitta nåt annat. Fast det beror förståss på hastighet, tjänster osv... 50 mb ska det tydligen vara iaf.

------------------

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

M@rtin: ahh.. Gammalt gnäll mao? ;)

------------------
www.motorforum.nu - För er med motorer...

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Jasså, det är Luxman som springer och gräver fram en sådan här dammig tråd. :e

Dammigt eller inte...jag vill ha bredband!!!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)