Hur kan man skylla ett mord på ett dataspel? (i det här fallet onlinespelet Everquest)...det gäller en man som mördade sin son på nio månader.
I den här artikeln står det om händelsen:
Det är ju sjukt :( killen var väl galen från början.
------------------
It were much better that a sentient being should never have existed,
than that it should have existed only to endure unmitigated misery.
//Percy Bysshe Shelley (1792-1822)
Krmm, även om advokaterna på bägge sidorna inte trodde att everquest var så ansvarig för händelsen så spär det på dataspelsmotståndares argument om att det är skadligt att spela...vilket jag tycker är sjukt :(
------------------
Just i det här fallet var det ju riktigt löjligt att skylla på spelet eftersom han lika gärna kunde ha kollat på tv eller spelat schack.
Men i många fall så är jag övertygad om att dataspel och våldsfilmer bidrar till ökat våld. Vem har inte som ung ponke övat "ninja-sparkar" mot sina kompisar? :e
Jo, iofs, dataspel liksom TV & en massa annat kan ju inspirera en till vad som ska göras, men varför man gör saker beror inte på dataspel tror jag. Speciellt inte mord, där går väl ändå gränsen, dessutom av en vuxen man som borde veta bättre.
Dataspel är ju ett underbart sätt att agera ut aggressioner etc. :e
------------------
Jag fick hem en intressant bok som heter Copyright Finns Inte (ni har säkert hört talas om den) där så finns det ett väldigt intressant scenario.
Tänk er att någon skapar en Virtual Reality värld där man kan förgripa sig på barn. Jag tror att de flesta skulle säja usch och fy och omedelbart vilja att man skulle stänga av såna tjänster. Men kan man förbjuda människor att tänka och fantisera? Hemsk tanke. Vi har yttrandefrihet i landet men vi får bara ha vissa åsikter.
Likaså är det med rollspelen. I amerika så finns det tom föreningar som aktivt arbetar för att rollspel ska förbjudas!
Då kan man ju lägga ner teatern och film industrin när man ändå är igång. För alla som spelat rollspel vet ju att det bara är teater.
Allvarligt talat så _ÄLSKAR_ jag att kötta andra i quake och UT eller när jag spelar Drakar och Demoner, Vampire, Werewolf eller andra rollspel. Men i helsike att jag är mördare för det.
De flesta fall är det faktiskt bara ett sätt att få mildare straff. Eller så är de redan psykiskt störda.
------------------
"Där ser du. De är synthare och inte scientologer..."
Hur många av er har varit med om att ni _efter_ en lång dags spelande, kanskegått och lagt er och fortsatt att se "spelsekvenser" i huvudet efteråt?
Jag vet själv att det har hänt efter att jag har suttit med ett spel en längre period - särskilt bilspel (som är vad jag pysslar med om jag spelar :)).
Jag vet också att jag därefter, när jag har satt mig i bilen för att åka till till exempel någon god vän, har fått underliga tankar i huvudet - direkt relaterade till spelen.
Nej, jag har hitintills inte gjort något och jag tror inte heller att jag kommer att göra något för att jag är övertygad om att jag har kunskapen/styrkan att hantera detta.
Däremot tror jag att det finns de som inte klarar av det - även om det kanske bara är en bråkdel av alla som spelar.
Slutligen, jag är övertygad om att datorspel - i första hand doom-kopior - påverkar den spelande. På film, teater, en bok kan du inte påverka handlingen. Det kan du i ett spel, eftersom du är en del av spelet.
Jag vill inte på något sätt påtvinga er mitt sätt att se på saken, men fundera en stund - kan det inte ligga något i det?
Måste erkänna att jag själv nästan alltid blir spelskadad så till vida att jag ser sekvenser i huvudet som är rätt ologiska i den rådande situationen & att jag drömmer ofta om spel när jag spelat mycket en period...främst då om Age of Empires 2 faktiskt, jag bygger slott & skickar arméer hit & dit men i min egen lägenhet, eh, miniatyrslott & miniatyrarméer då :)...& nu när jag spelar Resident Evil 3 på playstation så drömmer jag ofta om att Nemesis jagar mig *huh* :(...men men.
Jo, jag tror att man kan bli påverkad av datorspelande till viss grad, men jag älskar att kunna spela UT, Quake, Rune etc. & jag skulle aldrig ens skada någon med flit irl...hmm, men tyvärr är det nog inte så för alla iofs.
Ska man förbjuda rollspel, datorspel, actionrullar, hårdrock och så vidare kan man lika gärna förbjuda bibeln. Det finns liksom ett antal massmördare som har läst bibeln och begått mord i tron att de varit utsända från Gud, Jesus eller Fan och hans moster. Liksom.
------------------ Ta dig i dalen och gör mig till spango
Efter varje gång jag spelat Delta Force tar jag fram mitt "sniper" gevär läger mig på balkongen och skjuter pensionärer. §e
Är jag normal :q :e :e
- En undrande kille på 22 vårar :)
------------------
MVH
/C A mouse is a small device that a computer user pushes across a desk surface in order to point to a place on a display screen and to select one or more actions to take from that position.
OT:
mm... Att spela mot datorn suger hårt, tacka vet jag NovaWorld..!
------------------
MVH
/C A mouse is a small device that a computer user pushes across a desk surface in order to point to a place on a display screen and to select one or more actions to take from that position.
Brukar gå och fundera lite på hur det skulle vara att gå runt och skjuta maskingevär ...
När man spelar UT mycket blir man liksom snabbare på att upptäcka rörelser i verkliga livet också ...
Sen stör jag mig på film det alltid de nummerärt vida överlägsna som förlorar som i Die Hard I t.ex. McLane mot 15 terrorister .... Alla utom John McLane har maskingevär och ändå vinner John gör om det i Counter-Strike ... det går inte ... film är liksom så överdrivet i en bok hamnar allting i en mer verklig miljö i.a.f.
senast jag tittade på film såg jag på Ivanhoe på nyårsdan(har sett filmen innan och läst boken också) Att den sårade Ivanhoe kan besegra Tempelriddaren[de kristnas bästa elitstyrkor i korstågen i praktiken oslagbara man mot man och dessutom var den här riddaren en hög broder i ordern] i slutet det skulle aldrig hända i verkligheten och då blir man liksom bara irriterad inte påverkad men när man däremot sitter vid datorn och självkontrollerar en rollfigur och alla har samma chans då blir man nog påverkad men man tror och hoppas att man kan hålla verkligenheten och den virutuella verkligheten åtskilda ...
Men bibeln lär ju människor att de blir straffade om de gör sina medmänniskor något ont och de fall och krig och död som förekommer visar bara att det är fel och i slutet får alla sitt gudagivna straff ...
enl. Jesus var
"Du skall älska din nästa som dig själv"
det andra viktigaste budet ... det är inte förrenligt med våldsbrott ...
När Petrus högg av örat på en slav till översteprästen när Jesus skulle gripas för att avrättas så satte Jesus tillbaka örat och sa "Var och en som tar till svärd skall gå under genom svärd" - Våldsbudskap ??? knappast ...
Om man kommer med nåt så befängt som att läsa bibeln skulle leda till våldsbrott precis som spel,filmer och musik har man antagligen inte läst den ...
Jag om nån borde veta det ... mina föräldrar är med i Jehovas Vittnen så jag har blivit uppfostrad med bibeln .... fast nu mer tror jag på evolutionen och att bibeln är hjälte diktning ...
Människor har i alla tider krigat & dödat etc. trots att det inte funnits spel, tv, böcker etc. Jag tror att vissa har blivit inspirerade av bibeln på det sätt att de väljer vad de vill ta till sig av den, de bryr sig inte om icke-våldsbudskapen - religionskrig etc. är ju inte alltför ovanligt...att mörda i Guds namn. Menar alltså i n t e att det är bibelns fel, men för vissa människor spelar det ingen roll, de tar ut det som passar deras behov ur vad som helst...det finns ju folk som skyller på vad som helst.
Jag anser att man inte kan/bör förbjuda saker som spel, tv, böcker (bibeln) osv. utan att man istället bör sätta in förebyggande åtgärder, barn som tar till sig lätt av vissa saker bör ju kanske inte utsättas för dem, det är föräldrarnas ansvar.
Jag måste ju (som i 99 fall av 100) hålla med min idol Rikard.
Delaktigheten i handlingen måste ju betyda mycket...i filmer (som jag också tror påverkar) så påverkar man ju inte handlingen alls, men i ett dataspel så utformas ju handligen efter ditt agerande i spelet...samma som med rollspel.
När jag en gång i tiden hade ett företag som hyrde ut discjockeys och sånt så hade jag ett lager med massa högtalare och grejer vid en ungdomsgård. Den här ungdomsgården hyrdes då på lördagar av en rollspelsklubb som utan undantag var där varje lördag under hela dygnet.
När jag en gång kom för att hämta lite grejer som jag skulle ha på kvällen möttes jag av en kille som gråtandes stod och kastade stenar genom alla närliggande fönsterrutor.
När jag gick fram och försökte lugna ner honom och frågade vad som hade hänt så svarade han att han var "död".
Jag som länge tyckt att dessa män varit något underliga fick ju "Niagara på min kvarn". :e Hans gubbe i spelet hade alltså dött och då kände han sig som att han själv hade dött och försökte förklara för mig att jag inte kunde prata med honom eftersom han var död.
Riktigt skumt alltså... ;)
Så visst påverkar spel vissa människors tänkande och agerande...kom inte och säg nåt annat!
Kan bara tala för mig själv när det gäller detta, men det påverkar iaf inte mig till den graden, klart man blir förbannad om man dör hela tiden när man spelar t ex cs eller nåt, men det där var väl ändå överdrivet. Spel är en verklighetsflykt & jag tycker att det är bättre att skjuta polygoner i spel än att ge sig ut i verkligheten & skjuta människor & jag tror inte att dataspel automatiskt leder till våld.
Är man våldsbenägen så är man det innan, faktum är att ett sådant beteende grundläggs i tidiga barnaår, blir man inte rätt uppfostrad kan det leda till ett aggressivt beteende som visar sig senare i livet. Klart att dessa barn kan dras till våldsspel men då ska man inte skylla på våldsspelen att det blir som det blir.
Dessutom tror jag absolut inte att datorspelande på något sätt kan leda till att man mördar sin son, då är man allvarligt störd från början.
Det är klart att man måste vara riktigt mentalt labil om man låter sig påverkas av ett dataspel eller en film, men nu är det ju så att det finns väldigt många svaga människor som kanske inte behöver så väldans mycket för att helt tappa kontrollen.
Men visst håller jag med dig:
En helt "normal" person låter sig antagligen inte påverkas av ett spel till den grad att man verkligen utför något brott just pga det spelet.
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2