Men JAS39 är fortfarande världens mest avancerade stridsflygplan
Tss tss ...F-22 Raptor! DET är ett avancerat stridsflygplan ..Gripen är ju ett ånglok i jämförelse ... :e
76 svar · 1 348 visningar · startad av Rossifumi · sida 3 av 4
Var har ni tillbringat eran GSU + FSU m.m? Själv på Kungliga Flygflottiljen i Ängelholm. R.I.P :( \------------------ "I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho
Läs frågan i sin helhet →Men JAS39 är fortfarande världens mest avancerade stridsflygplan
Tss tss ...F-22 Raptor! DET är ett avancerat stridsflygplan ..Gripen är ju ett ånglok i jämförelse ... :e
tss..!! ARMEN ROCKAR FETAST !
Stridsvagn 121(Tysk Leopard) *wroooom*
------------------
MVH
/C
"Ibland tror jag att det säkraste bevis för att intelliganta varelser existerar någonstans i universum är att inga av dem försökt kontakta oss"
Kalle & Hobbe
[Redigerat av stoffe-2k den 05 jan 2001]
En vanlig missuppfattning är ju att det blir ett stort eldklot när man spränger, men vi kastade handgranater, se oven, vanlig M46 m.m såg aldrig ngt svampmoln
Eldklotet som syns i biofilmer kommer sig av att dom drar av bensinbomber inte sprängdeg.
Kul diskussion det här. Det är ungefär som att diskutera om huruvida hjulet eller ratten är bäst att ha på en bil.
Kul att du tycker det! Självklart är det helt valfritt för de som tycker annorlunda att inte läsa denna tråd.
Själv föredrar jag ratten.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
HELT FEL!
1. Gripen är världens ENDA fullt användbara flygplan ur Generation 4!
2. Gripen har världens mest avancerade radar / kommuntikationsutrsutning, amerikanarna är långt efter
3. Gripen är litet, snabbt, lätthanterligt m.m
4. Gripen anpassar sig efter alla tänkbara situtioner, t.ex. ifall du har två missiler och skjuter den av den på den vänstra vingen då bildas det ju obalans, detta kompenserar Gripen automatisk... INGET annat plan gör detta!
Slutsats: Inte förän 2004 - 2005 finns det några plan som kommer i närheten av Gripen när det gäller teknik.
Amerikanarna är mkt imponerade av Gripen och dess kommuniktions / radar utrustning :)
------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho
Jag tror att sergeanten möjligen missförstog mig, jag tycker att det är intressant och vill gärna fortsätta läsa.
Däremot menade jag att Alla vapengrenar är lika värda, därav jämförelsen med bilen, och har störst värde om de samarbetar inte motarbetar.
------------------
"Kan man inte säga vad man menar, tvingas man mena det man kan säga."
Inom marinen & flyget är det mest glidartjänster...
Man skall vara i armén ifall man vill bli man :)
------------------
Johnsen: sorry, jag trodde att du var lite snorkigt ironisk. Fel av mig :)
Självklart behövs alla vapengrenar, men vad jag menade var att armén är ballast, hårdast och tuffast ;) :e
------------------
sgtpepper
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny"
Har du varit på eforum och snappat upp ett å annat? :e
Var också på F16! *ställer mig i enskild ställning* ;)
Fast jag häckade mest i Bålsta... :e
Rossfumi: Vansinne att de la ner F10! Totalrenoverat och hela surven. Fast nu är de tydligen ute efter att fimpa F16 också - de tror att Såtenäs och Östersund ska kunna försvara landets huvudstad... :l
------------------
To be or not to be - that's not a question!
Var ska man göra lumpen om man vill ha den "hårdaste" utbildningen?
------------------
spelling error.
Matti
Eftersom I 22 är nedlagt så säger jag; armens fallskärmsjägarskola! -läs mer här;
http://www.k3.mil.se/fjs/fjs.htm
Har en polare som lyckades ta sig igenom den, hans Officerare berättade att drygt 500 hade sökt/blivit tillfrågade för hans omgång -i slutänden var dom 79 st. som fick "examen" vid skolan ...bara att börja träna mao! :e
Hade en galen fundering innan jag mönstrade: ska jag göra lumpen ska jag göra det ordentligt! Tänkte söka till fjälljägare, röjdyk eller nåt sånt.
Men jag besinnade mig, satsade trots allt järnet på mönstringen och när jag kom in till mönstringsofficern tänkter jag "Boden, here I come"... Men han frågade vart jag ville komma! Jag hade så bra resultat att jag fick välja!
Alltså hamnade jag på den absolut lataste och skönaste tjänsten inom hela försvaret! Men det var kul! :)
------------------
Själv Flygplanmekaniker gruppchef med 39:an på F7 Såtenäs.. Muckade 08 Dec 00..
Har sett x antal FEEETA överflygningar som man sent kommer glömma (och få får uppleva) Hade Skitkul!!!
>> Matti Välj Livet, Välj Flygmek!! :e
Reefer:
Har du varit på eforum och snappat upp ett å annat?
Ehh, nej. Jag har dock läst Joakim Pirinens serieböcker. Brukar han frekventera Eforum eller :q
Matti:
Det är nog omöjligt att peka på en utbildning och säga "Detta är det hårdaste man kan göra lumpen som". Alla jägarutbildningar är mycket fysiskt tunga. Kustjägarna kör lite amerikanskt stuk med kadaverdisciplin och elaka befäl för att "bygga upp från grunden", Fallskärmsjägarna skall tydligen ha schysstare befäl. Röjdykare är också väldigt fysiskt och psykiskt tungt så om du gillar att dyka kan ju det vara en utmaning. Tolkskolan är säkerligen den psykiskt hårdaste utbildningen, men man blir en jävel på ryska och förhörsteknik å andra sidan (samt har lätt att få höga befattningar senare i livet).
Vill du bara ha det lite allmänt tungt och jävligt kan du bli ksp-skytt eller grg-skytt i infanteriet, att släpa på 20 kilo vapen under långa marscher tär på både fysiken och psyket :)
------------------
[Redigerat av sgtpepper den 05 jan 2001]
sgtpepper
Ehh, nej. Jag har dock läst Joakim Pirinens serieböcker. Brukar han frekventera Eforum eller
hehehehe ok tänkte bara att jag vet att det är en på eforum också som kör med samma hälsningsfras... ;)
btw så kan man visst säga vilken som är den hårdaste Jägarutbildningen; det *var* I 22 Kiruna, (Lapplandsjägare) men second hårdast är Fallskärmsjägare :e
btw så kan man visst säga vilken som är den hårdaste Jägarutbildningen; det *var* I 22 Kiruna, (Lapplandsjägare) men second hårdast är Fallskärmsjägare
Enligt vaddå? Den välkända standarden "Internationell Hårdhetsgradering För Militär Utbildning" eller? :e
------------------
Fallskärmsjägarna..yihaa.. 10 km på 48 min klarar ju vilken barnunge som helst och 200 meter simning med/utan kläder är inga problem.. frågan är om man vill plåga sig själv i 15 månader och utsätta sig för en sjumilamarsch.. ;) Att vara ksp-skytt låter f.ö. väldigt trevligt.
Q.. det var du som satt inne och softade i ett berg och lyssnade på P3 hela dagarna?
*reservplan*
------------------
spelling error.
[Redigerat av Matti den 06 jan 2001]
sgtpper
Min högst subjektiva bedömning! :e
matti
Hmm du ska nog inte bli allt för stor i mun, det är bara den formella fys- uttagningen, tonvikten ligger på det psykiska planet, OCH -tro mig! -att göra lumpen som FSJ är ingen dans på rosor! ;)
Den blir du nog varse, om du skulle söka dit -och mot förmodan bli antagen :e
Det hårdaste som går att göra är...
Röjdykare!
2-5 varje år klarar utbildningen... det ni :)
------------------
En av de mest fysiskt OCH psykiskt mest påfrestande uttagningarna måste vara ytbärgare... Snackade en del med två på F16, de var slutkörda mest hela tiden... *brr*
Matti: Jupp, mycket trevligt! Plugga radarmaster, ryska och amerikanska stridsflygplanstyper, skarp följning när piloterna var uppe och tränade osv. Ganska mäktigt att se ett okänt plan flyga in i förbjudet område, beordra upp roten som för tillfället stod på Gotland och se dem dra över till Sthlms skärgård på typ fem minuter blankt... :e
Mycket video, P3, biljard och ledighet! Och med försvarets underbara logik tjänar man mer pengar när man är ledig... ;)
Som sagt, snacka gärna skit om oss målobsar, men jag hade jävligt kul i gruvan! :e
------------------