webForumDet fria alternativet

Reflexioner efter en dag utan Internet

Småprat

22 svar · 300 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

OK, jag har varit utan Internet förr, men då var det frivilligt och inte lika frustrerande som förut.

Igår, ungefär vid den här tiden, så gick vår Internetleverantör för RadioLan ner sig. Jag kunde förvisso använda modemlinan men jag vill helst inte då pengarna som jag inte har helst inte bör gå till telefonränkningen.

Nåväl, 24 timmar utan Internet var frustrerande. Jag kunde inte kolla vad ni hade sagt och inte heller tjafsa med om det fanns något att tjafsa om. Så vad gjorde jag då hela kvällen? Jo, jag gick igenom alla bilderna jag tagit under jul och nyårshelgen och insåg att det var en himla massa bilder. Då jag inte hade Internet kunde jag dock inte lägga upp bilderna för beskådan av andra... men de finns här nu färdiga... ett 50-tal bilder som ska upp på mitt photopoint-album.

I morse ringde telefonen och en snubbe som Ben känner frågade honom om han ville ta en överbliven plats på en kurs. MSCEP eller nåt sånt hette det visst. Ben tyckte det lät som en bra idé då han ju skulle slippa betala kursen och kanske öka chanserna till nytt jobb. Så det var att planera om framtiden lite då det var meningen att Ben skulle följa med till Göteborg den 24:e då jag ska ner igen för ytterligare en operation (Brimba, du är väl vaken än och läser detta???).

Sen skulle jag boka ny tid för uppkörning för Ben... då fick jag veta att det inte gick alls, för hans teori hade upphört att gälla från och med sista december (!!!). Han hade ju redan klarat provet, men nu måste han göra om det igen... *Suckar djupt*

210:- åt skogen... så fan ta honom om han inte klarar teorin första gången i denna nya omgång (tog honom 4 gånger sist att fixa provet då han inte förstår svenska så bra).

Men alltså, tänk på vilka sjuka regler det finns alltså.

Ben kommer från Kanada, ett land som har i princip samma trafikförhållanden som oss här i Sverige. De har också samma trafikregler i stora delar (några små detaljer skiljer... som att de inte har några rondeller t.ex). Likförbenat får inte Ben konvertera sitt kanadensiska körkort till ett svenskt. Varför? Jo, därför att vi i Sverige gått med i EU och endast EU-anslutna länder får automatiskt konvertera sina körkort till svenska.

Så en grekisk bonde, som aldrig sett snö i hela sitt liv, har rätt att få ett svenskt körkort. Men en kanadensare som kör lika ofta på halt och snöigt väglag som oss får inte konvertera till ett svenskt körkort om han flyttar till Sverige.

Nog kan man bli förbannad för mindre!

Enda untangna landet utanför EU är förresten Japan. Anledningen är att det är så förbenat svårt att ta körkort i Japan att det är nån slagt belöning för dessa få stackars jappsare, att det äntligen har ett körkort, att sveriges riksdag beslutat att de borde slippa gå igenom teori och körprover i Sverige.

Det som retar mig mest är dock att de är så himla snorkiga på Vägverket. De behandlar Ben som om han vore någon slags brottsling och inte en aspirerande svensk medborgare. De är stenhårda på teorin, de är stenhårda på uppkörningen som om han vore någon fyllskalle som fått körkortet indraget istället för en som faktiskt har kört prickfritt i 15 år och även vill köra prickfritt i Sverige.

Sist Ben kuggades på uppkörningen debatterade han en av sakerna han fick fel på... inspektören sa att han inte hade tittat bakåt över axeln och Ben sa att det gjorde han visst det, men Ben så att inspektören inte tittade på honom och därför missade det hela. Inspektören ERKÄNDE att han hade fel och att Ben därför borde fått godkänt... men bara för att han redan fyllt i sin förbaskade blankett så kuggades han!

Grrrrrr...

*suck*

OK, nu har jag skrivit av mig lite ilska.

Positivt är ju att Ben får gå en kurs som inte kostar honom en krona och får nåt fint diplom dessutom. Körkortet får vi väl oroa oss för senare... typ när Ben får nåt jobb.

Tänk vad mycket man får tid att tänka på när man inte har Internet för en dag. :)

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Ajaj..

Själv blir jag jättefrustrerad när min uppkoppling går ner i bara några timmar... :l
(Är verkligen Internetberoende.. :e :l )

Fast det är väl bara att hålla sig lugn och läsa någon bok eller så istället.. :)

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag undrar CyberPet, under den där dagen du inte hade kontakt med "nätet", hette du bara "Pet" då?

Medlem sedan sep. 20001 943 inlägg

Fö mig kostar det en massa pengar jag har ju 56k modem är upe nästan hela dagen ;)

------------------
/David

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Det där med körkortet verkar vara hel sjukt men
det stora problemet måste väl ändå vara att vara utan
internet ett helt dygn...*usch*...hemsk tanke... ;) :)

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Snacka om att vara beroende ha ha.

Undrar vad Rikard anspelar på???
Menar han att Ben fick leka med kramdjuret hela dagen utan att nätet störde :e

Det finns redan idag speciella avvänjnings kurser för internetberoende.
Samma typ som finns för spelberoende.
Det kan kanske vara något att satsa på ;)

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Luxman

Nä, tror på idén att istället hitta andra saker att ägna sin tid åt.. Och sen är det inte Internet i sig som är tokigt, utan att chatta, wF:a, maila, etc, för mycket... :l

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Bughawk

Försökte bara vara lite rolig, jag vet att avvänjningskurserna är till för dom som blivit bl.a. "chattberoende".
Det finns flera som blivit fast vid sina datorer och inte på egen hand klarar av att återgå till ett sk normalt internet användande.

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Cyberpet;

Ok, men att vara utan Internet en eller flera dagar tycker jag bara är skönt (frivilligt eller ofrivilligt), men det kan ju iofs bero på att jag jobbar med nätverk så ...btw -jag antar att Ben är din man? :e

Och det där med körkortet -tja, vad ska man säga? -avtal är avtal, den typen av rättigheter gäller ju för alla EU- medborgare och Kanada är inte EU medlem ... klart man förstår att det är irriterande för dom som råkar ur för det ..men men ... ;)

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

CyberPet:

Vad menar du med att Vägverket är "hårda" på teorin?
Teoriprovet genomförs och rättas ju på dator. Det finns ju faktiskt bara rätt eller fel... ;)

Eller vad menar du? :q

Mjae, alltså när Ben gjorde teorin så fanns inte testet på engelska (det nya, nya testet) så han fick ha en inspektör som satt brevid och översatte frågorna!

Förövrigt kan jag också berätta att innan vi gick med i EU så fick kanadensiska medborgare konvertera sina körkort utan några prov... är det rättvist eller vad?! Borde det inte bero på vilket land man kommer ifrån och hurvida man har samma typ av väglag som i det land man kommer till. Rent logiskt tycker jag att det är mer vettigt att en kanadensare kan få körkortet konverterat automatisk (kanske bara skriva teori) medan en grekisk bonde måste lära sig att köra på halkiga vägar innan han får ge sig ut på svenska vägar.

Rikard: jo, det blev inget "cyber" för mig igår inte... Ben var överlycklig dock då han fick mig helt för sig själv. Fast han var mindre glad över att jag satt och filade med bilder från i jul istället. ACK att han aldrig kan vara nöjd *fniss*.

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Lite off-topic...
Pet, varifrån i Kanada kommer Ben??

Inget är väl direkt off-topic i den här tråden... jag tjatade ju om allt möjligt. :)

Ben kommer från södra Ontario, nära Niagara Falls (en stad som heter St. Catharines).

------------------
/Petra

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

I Sverige heter städer Stockholm, Göteborg, Norrköping, Uppsala och andra fula namn (tänker mest på Gnesta :e)

"Over there" har städerna mycket tuffare namn. Översätt dom så ser ni hur trevliga dom är.

* Heliga Katarinas (där Ben kommer från)
* Soluppgångsstranden (Sunset Beach)

------------------
Ri, ri, ripuli

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

får jag äran att rätta kim?

sunset = solnedgång.

HA!

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Å andra sidan har de ganska trista namn "över där" också:
- Sankt Barbara (får mig att tänka på Streisand)
- Väggatan (Wall Street)
- Springmerberget (Mount Rushmore)
- Röv (Butte)

------------------
Ta dig i dalen och gör mig till spango

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Internetberoende....
Får mig att tänka på hur vi i framtiden kommer smygandes i en park och smusslar med en laptop i en papperspåse, kollar över axeln så att ingen ser och sen kopplar upp oss mot wF!
:e

Nä, det är alltid frustrerande när man inte KAN koppla upp sig, men annars kan jag faktiskt "glömma" internet under nån dag / kväll utan problem.
Körkort verkar vara hur struligt som helst nuförtiden - och DYRT. Fast varför duger inte att konverera från ett Kanadensiskt körkort numera? Har vi blivit så dj..a dryga med EU?
*skäms*

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 04 jan 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Har vi blivit så dj..a dryga med EU?

Skulle nog vilja påstå motsatsen -vi har blivit MINDRE dryga iom EU, förr var vi Svenskar ju dumdryga så det räckte å blev över, vi var alltid bäst -i allt!

Omvärlden var nån slags mindre vetande id*oter som inte visste bätttre ...mig veterligen så är det enda vi Svenskar varit riktigt bra på är att slösa bort skattepengar i enorma mängder på ett socialt projekt som havererade innan det ens hade börjat, men det tog 50 år innan våra styrande kom underfund med det ...(vissa av dom) ;)

PS Blev lite off-topic det här... men ändå inte ... ;) .DS

[Redigerat av Reefer den 04 jan 2001]

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Nä, det är alltid frustrerande när man inte KAN koppla upp sig, men annars kan jag faktiskt "glömma" internet under nån dag / kväll utan problem

Som med snus. Tar man den sista prillan ur dosan och man inte har något mer hemma förtillfället så blir man lite rudis i pallet.
Har man däremot mer i kylen då är man lugn som en filbunke.

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Utan snus... hemska tanke!

------------------
Ancilla, face mea laganum!

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)