Kan någon läsa av mitt lösenord när jag loggar in?
Lösenordet skickas alltid krypterat till inloggningstjänsten. Dock kan det finnas virus som läser av när lösenordet skrivs på datorn. Därför rekommenderar Telia att man alltid har ett bra anti-virus program installerat på sin dator.
Telianissarna borde lära sig skillnaden på virus och trojaner... :l §e
I s f får man lägga till ett par meningar som förklarar det. Hellre det än att använda felaktiga termer. Hur ska "det svenska folket" någonsin lära sig något om man matar dem med delvis felaktig fakta? :q
varför måste svenska folket veta skillnaden på ett virus och en trojan?
jag kan förstå om du tycker att man ska kunna skilja på innebörden av 'invandrare' och 'flykting', men om vi ska börja tvinga på folk en massa kunskap som de aldrig kommer vare sig behöva eller ens ha nytta av, så är vi fel ute.
räkna upp alla usas presidenter i kronologisk ordning!
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
OK!
1. George Washington (1789-97)
2. John Adams (1797-1801)
3. Thomas Jefferson (1801-09)
4. James Madison (1809-17)
5. James Monroe (1817-25)
6. John Quincy Adams (1825-29)
7. Andrew Jackson (1829-37)
8. Martin Van Buren (1837-41)
9. William Henry Harrison (1841)
10. John Tyler (1841-45)
11. James K. Polk (1845-49)
12. Zachary Taylor (1849-50)
13. Millard Fillmore (1850-53)
14. Franklin Pierce (1853-57)
15. James Buchanan (1857-61)
16. Abraham Lincoln (1861-65)
17. Andrew Johnson (1865-69)
18. Ulysses S. Grant (1869-77)
19. Rutherford B. Hayes (1877-81)
20. James Garfield (1881)
21. Chester Arthur (1881-85)
22. Grover Cleveland (1885-89)
23. Benjamin Harrison (1889-93)
24. Grover Cleveland (1893-97)
25. William McKinley (1897-1901)
26. Theodore Roosevelt (1901-09)
27. William Howard Taft (1909-13)
28. Woodrow Wilson (1913-21)
29. Warren G. Harding (1921-23)
30. Calvin Coolidge (1923-29)
31. Herbert Hoover (1929-33)
32. Franklin D. Roosevelt (1933-45)
33. Harry S. Truman (1945-53)
34. Dwight D. Eisenhower (1953-61)
35. John F. Kennedy (1961-63)
36. Lyndon B. Johnson (1963-69)
37. Richard M. Nixon (1969-74)
38. Gerald R. Ford (1974-77)
39. Jimmy Carter (1977-81)
40. Ronald Reagan (1981-89)
41. George Bush (1989-93)
42. Bill Clinton (1993-2000)
43. George W. Bush (2000-)
Men jag tycker att bughawk har rätt, faktiskt. Det är ju inga knepiga tekniska termer det talas om utan en del i den nya tekniken. Lika irreterande när man kallar framfusiga programmerare för destruktiva kriminella. Dvs blandar ihop hacker och cracker. Folk är inte dumma, bara felaktigt informerade.
bughawk & pew: givetvis skulle det vara alldeles ypperligt om folk var upplysta nog att förstå skillnaden mellan olika begrepp som är vår vardag. jag skulle behöva sitta mycket kortare tid i telefon varje dag om bara folk kunde åtminstone veta om de använde internet explorer eller netscape. 'öhh, vad är det för något och hur ser man det?'
jag tror dock inte att vi kan kräva av våra medmänniskor att de ska förstå allt. med alla uttryck på olika språk som vi slänger oss med kommer folk bara börja hata oss om vi tvinga på dem en massa (för dem) onödig kunskap.
kan inte någon komma och ställa sig på min sida?
alla andra skall lära sig utantill allt som står i nationalencyklopedin innan ni får komma tillbaka.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
Uppslagsord som börjar på trojaner.
Din sökning i NE gav 1 träff.
1. Trojanerna
Trojanerna, småplaneter vilkas banor kring solen påminner om Jupiters.
Källa: Nationalencyklopedin.
Träfflistan med de uppslagsord som börjar på trojaner slutar här.
Här kan du utöka din sökning till artiklar där trojaner nämns (fritextsökning).
Jag håller med @nders!
I annat fall skulle begreppet "Anti-virusprogram" vara felaktigt, efter som man då inte skule få något skydd mot trojaner.
Att förklara saker för almänheten på ett för alla så lättfattligt sätt som möjligt borde premieras.
Om någon skriver: "Fyll i ditt namn med stora bokstäver" så förstår alla även om uttrycket inte är korrekt.
Skriver man däremot: "Ange ditt namn i majuskler" kommer man att tappa mer än hälften.
------------------
"En säker attityd kan dölja oceaner av okunskap."
Vi kan nog sluta sig till att vissa vill lära sig så lite som möjligt och bara fokusera på det aktuella problemet, medan andra (mig inräknad) tycker att det är bara bra om man lär sig lite djupare kunskap av bara farten. Jag menar; egentligen finns det ingentings som heter "onödigt vetande" bara "mindre viktigt". (Enligt min åsikt.)
bughawk! Det verkar som om jag hade tappat dig genom att skriva majuskler.
ETYMOLOGI: [jfr t. majuskel, eng. o. fr. majuscule; av lat. majuscula (littera), adj. f. sg. av majusculus, något större, diminutivum till majus, större, n. sg. av major (se MAJOR)]
BETYDELSE: stor bokstav (i sht använd ss. begynnelsebokstav); dels (boktr.) i fråga om tryck: versal, dels (paleogr.) i fråga om ä. skrift (inskrifter, medeltida handskrifter): kapitäl, uncial.
Källa SAOB
Givetvis är det viktigt att lära sig så mycket som möjligt, men man måste lämna utrymme för dom som inte är insatta.
------------------
"En säker attityd kan dölja oceaner av okunskap."
Apropå Trojanska Hästar och Felia. Jag gillar datorkapningar med NetBus och antivirusprogram i stil med Doctoc.exe, eftersom detta är trevliga saker som drabbar de stackare som inte satsar på säkerhet (Felia t.ex).
Felia har alltid gjort en massa fel så det är bara naturligt att de fortsätter på den inslagna vägen:-)
Det vore ju märkligt om det skulle fungera för dem;-
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
I s f får man lägga till ett par meningar som förklarar det.
Håller fullständigt med. Man kan ju även läsa selektivt, eller hur?? Är man inte intresserad behöver man ju inte bry sig om den "överflödiga" informationen.
Precis.
Då ser folk att det kanske finns mer att säga om saken, men de kan själva välja hur djupt de vill gå. Att bara skriva V I R U S om allt myntar begreppet virus som något svårt, farligt och totalt förödande. Vad det egentligen är eller hur det fungerar rent strategiskt utelämnas allt för ofta. Heder åt f-secure som hade något A4 att bjuda på om ämnet. McD tog upp det här. Men visst, ju mer mystiskt IT verkar bland "folket" ju mer pengar får de sakkunniga i branschen ... :e