Om jag säger att jag är maskulinist, är jag då också för ett jämlikt samhälle?
------------------
404 Name not found
48 svar · 584 visningar · startad av Tengblad · sida 2 av 3
Ja nu var det dax för den årliga trafikfaran......H&M´s underkläder är uppe på reklam pelarna igen. Här i Örebro är det några extremfeminister som har gått runt och klistrat upp en massa lappar på alla afficher........texten på lapparna lyder: "Låt våra kroppar vara" m.m. Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg det. Jag menar "VÅRA" kroppar det är väl ändå individens kropp och jag tycker in
Läs frågan i sin helhet →Om jag säger att jag är maskulinist, är jag då också för ett jämlikt samhälle?
------------------
404 Name not found
Maskulinism finns väl, det är bara det att det är mest inriktat på mansfrågor, t ex pappors rätt till barnledighet etc...har kag för mig. Precis som feminism är inriktat på kvinnorfrågor. Sen är det viktigaste inte vad man kallar sig utan vad man står för. Jag står för åsikten att man inte bör särbehandlas pg a kön, män som kvinnor.
------------------
It were much better that a sentient being should never have existed,
than that it should have existed only to endure unmitigated misery.
//Percy Bysshe Shelley (1792-1822)
Då missbrukar de som sagt ordet "feminism"...
Det är de dom faktist inte gör, dom har antagligen läst om feminismens grundare. Jag har gått politisksamhällslinje och har läst om den första feminismen där man hävdade samma sak och andra sjuka grejer. Sen att dagens feminism står för ett jämnligt samhälle mellan kvinnor & män e en annan femma. Det verkar dom inte riktigt ha fattat.
------------------
[TeNgBlAd.com]
"Det är inte lätt när det är svårt, men skönt när det går"
snart ser nu mej där :e :e :e Finns det ingen modetidning för 13-åringar ? :e :e ;)
Själv tycker jag att H&M-modellen är mer porrig än snygg. Men det var inte det diskussionen handlade om.
Jag tror att de flesta är för ett jämlikt samhälle, men man blir lite anti om militanta feminister tar till våld istället för ord. Visst, de har väl pratat först, men de tyckte väl inte att det fungerade (?).
Jag tycker ändå att Sverige har gått långt åt rätt håll de senaste åren. Att vi kan gå längre kommer man ju inte ifrån, men jag tycker faktiskt inte att allt ska vara jämlikt. Då syftar jag på såna saker som är könsindelade och som man klarar bättre som man repektive kvinna. Andra saker är ju bra att man tar tag i, men just nu tycker jag att problemet för invandrare som har svårt att få jobb trots långa utbildningar är ett större problem. Äh, skyll inte "kvinnoförtrycket" på H&M iallafall.
------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Dime con quién andas y te diré quién eres.
Det här med "militanta feminister" grundar sig på när Umeå våldtäkterna hände för ett par år sen, då en galning vandrade runt och höll staden i skräck. En grupp med grabbar ställde upp som "skydd" åt tjejerna som ville kunna ta sig fredat hem från krogen. Då gick den lokala feministstrykan ut i radio & tv och förbannade skyddsänglarna, de menade att ALLA män var våldtäktsmän innerst inne, så de skulle sköta detta själva genom ett kvinnligt medborgargarde, utbildade för att slåss.
Jag tycker det speglar ganska väl hur snett denna "kvinnokamp" kan gå. Nu har jag inte sett årets H&M modell, men rent principiellt så borde det väl vara OK att titta på nåt vackert... en affisch är ju ändå inget man "tänder" på... ;) eller ska allt vara grått och trist?
[Redigerat av PeW den 07 dec 2000]
Kollar i egenskaper för Claudia Schiffer katalogen i bildsamlingen... 4121 bilder...
Suck, jag måste vara en dålig människa :)
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."
+ + + + + till den reklamen! :)
Men militanta feminister är ju inte representativa direkt. Det vore ju som om man diskuterade fotboll och hela tiden hänvisade till huliganerna och påstod att alla de som gillade fotboll var huliganer :l.
..och att feminismen var helt annorlunda i början var ju för att kvinnor förtrycktes till så mycket högre grad då vilket förmodligen formade nån slags bitterhet och kanske t om manshat hos vissa av dem, förhoppningsvis är kvinnor idag mognare och säkrare.
Sen angående att det är ett större problem för invandrare att få jobb trots långa utbildningar som Axel sa, så jag håller med om att det också är ett problem, ytterst orättvist, men kvinnors (och mäns) rättigheter är ju också en orättvishetsfråga och därmed lika viktig tycker jag...allt det där hänger ju egentligen ihop, hur samhället ser på vissa människor i vissa situationer.
Sen så borde väl samhället visst vara jämlikt? Visst, manligt och kvinnligt är bra tycker jag också, att det finns saker som särskiljer oss, men var och en bör ju åtminstone få en chans att försöka göra det den vill :).
Sen är det väl ingen här som skyller kvinnoförtrycket på H&M? Varje individ är ju ändå till sist skyldig för sina egna ord och handlingar, ungefär som när folk skyller på TV för våldshandlingar ;).
------------------
Jag blir så trött och förbannad på denna eviga dubbelmoral som varje år drabbar Sverige i juletid, strax efter att H&M klistrar upp sina årliga affischer...
Varenda år får militanta feminister, rödstrumpor och pensionärer luft under vingarna och börjar högljutt klaga över sexfixering, kvinnoförnedring och allmänna våldtäktstendenser hos hela manssläktet...
Att ha Claudia Schiffer i reklam för underkläder är förkastligt och hetsar småungar till storbantning innan högstadiet må vara hänt, men vad tycker ovan nämnda patrask om motsvarande reklam, fast för herrunderkläder med kalsonger och annat? "Jo, en snygg tvättbrädemage är väl bara trevligt att titta på? *fnitter fnitter*"
*suck* :l
Samma tanter som påstår att jag egentligen vill våldta varenda person av kvinnligt kön jag träffar, har samtidigt mage att tycka att avklädda killar är helt okej... x(
Nu tycker jag inte alls om denna bantningshets för fem öre (min sambos brorsdotter på nio år vill banta - hon är hur smal som helst!), men lite perspektiv på omvärlden skulle väl inte skada..?
Så gissa varför H&M slutat med kalsongreklamen? Just det, den ger ingen uppmärksamhet... Trosreklamen däremot, den tar skruv - varenda gång! ;)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
H&M myser säkert åt all publicitet...
Ofta slår ju den dåliga reklamen (för de som tycker så) bättre... tänk på Iprem t.ex.. vilken skitlåt, men oj vad den fastnade! Så summan av kardemumman blir ju att hela de där patrasket (som Q så väl förklarade) går ju egentligen i H&Ms ärende. Hi hi ... ;)
Mirxa! :f
Neh..jag tycker iaf inte alls att avklädda killar är oki..bort med dem :e
För övrigt är iprenlåten en av de bästa låtatr som gjorts :)
------------------
För övrigt är iprenlåten en av de bästa låtatr som gjorts
Ja, där ser man vad dålig reklam kan ställa till med ;)
låtar menade jag naturligtvis *stavfels-Fia igång igen* :l
Den sätter sig iaf på truminnan om man säger så :)
------------------
Det här med att det alltid bara är tjejer med i dom avklädda reklamerna och inte killar........det kan jue bero på att kvinnokroppen är mycke vackare än manskroppen...... :e ;)
------------------
[TeNgBlAd.com]
Rent generellt så är det ju så. Men bör ju lägga in en liten reservation då. Jag har ju nämligen aldrig deltagit en sån där undersökning. Det skulle medföra ett betydligt bättre snitt för alla män. :e
------------------
Ri, ri, ripuli
Tengblad, så sant!
Varför hänga upp fula tavlor när det finns snygga? ;)
Mirxa, det är ju det jag menar... :)
[Redigerat av PeW den 07 dec 2000]
Exakt PeW :e :e
------------------
[TeNgBlAd.com]
Håller just nu på att skriva ett långt mail till reklamansvarig på H&M där jag lite snyggt håller på att föreslå mig själv som nästa års reklammodell.
För damunderkläder då förstås...
:e
Gustav......hehe glöm inte att vaxa bikinilinjen och sånt då :e :e :e
------------------
[TeNgBlAd.com]