webForumDet fria alternativet

H&M Reklamen!!

Marknadsföring

48 svar · 584 visningar · startad av Tengblad

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Frågan#1

Ja nu var det dax för den årliga trafikfaran......H&M´s underkläder är uppe på reklam pelarna igen.

Här i Örebro är det några extremfeminister som har gått runt och klistrat upp en massa lappar på alla afficher........texten på lapparna lyder: "Låt våra kroppar vara" m.m. Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg det. Jag menar "VÅRA" kroppar det är väl ändå individens kropp och jag tycker inte att det är något fel med att vara modell, personen i fråga har ju bestämmt själv att hon/han vill bli modell ingen annan. Dom tjänra nog bra mycket bättre än många andra oxå.

En sak till bara, lapparna var skrivna på A4 med en vanlig tushpenna.

§jr :e

------------------
[TeNgBlAd.com]

"Det är inte lätt när det är svårt, men skönt när det går"

[Redigerat av Tengblad den 07 dec 2000]

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Såg dom idag oxå *mums* :e §e

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Iofs en intressant debatt om kvinnan genom sån här reklam "objektifieras" eller inte...men men...män :h.

------------------
It were much better that a sentient being should never have existed,
than that it should have existed only to endure unmitigated misery.
//Percy Bysshe Shelley (1792-1822)

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Ja.. visst är det trevligt att varannan 10-åring försökt att banta någon gång..

------------------
matti.intelligens.nu

Jag har en känsla av att detta kan komma att bli en het diskussion

[r]tycker om att redigera idag...[/r]
------------------
[TeNgBlAd.com]

förmodligen...

hmm, jag kan ju bara tala för mig, men jag tycker att det känns lite konstigt ibland med all reklam..och alla starka känslor den väcker.
Jag tror många kvinnor blir upprörda just för att det faktiskt förekommer att vissa män kör av vägen när de ser affisherna. Jag förstår faktiskt inte heller hur man kan reagera så på en affish, å andra sidan får man ju tycka att nån är snygg och reagera på det, sånt kan man ju inte förbjuda.

Men..faktum är att vårt samhälle blir mer och mer utseendefixerat, nåt som även börjar märkas genom att mer reklam börjar rikta sig till män med fler o fler produkter till dem så de ska bli "snygga" (enligt rådande ideal med tvättbräda etc. :l).

Personligen förstår jag inte varför modellerna, både manliga och kvinnliga, kan variera lite i utseende ibland (annat än att man ett år har en svart modell som är jättevacker och ett annat år en vit modell som också är jättevacker)...dessutom varierar vad folk tycker är vackert. Personligen föredrar jag söthet framför snygghet..och vad är det som är så fel med lite ålder på modellerna..hjälp om nån rynka skulle synas..vi åldras...önskar reklambranschen kunde inse det. De enda gångerna som inte modellperfekta personer används är ju när det ska vara "roliga gubbar o tanter" som man kan relatera till, fast sällan på affisher...och aldrig i underkläder.

Är det så illa att vi faktiskt kräver perfekthet när det gäller sånt som H&M:s underklädesreklam att vi inte skulle acceptera en 40-årig kvinna med mindre bröst än c-kupa och lite mage?...det behöver ju inte vara fult, och jag anser mig själv vara en ganska skönhetsälskande person.

------------------

Medlem sedan dec. 20008 inlägg

Personligen så tycker jag att det är trevligt med lite lättklädda damer på reklampelare men det finns ju en hel drös med folk som inte gillar att se på dom så därför sätter dom upp en massa komentaraer på reklampelarna men vem ger dom rätt till det modellen har väll gått med på att bli plåtad och vill synas på alla reklampelare .......dålig stil av dom som sätter en massa lappar på afficherna buuuuu......

------------------
*ludde*

"Stå på dig annars gör någon annan det"

Jag håller med dig (Mirxa) på dom flesta punkterna ovan......

Jag föredrar oxå söthet framför snygghet. Jag tycker oxå att skönhets idialen är helt fucked up. Det är synd att det ska vara som det är i reklam/modell branchen men vad kan man göra åt det som privat person. Det är bara att hoppas att folk kan se bort från dom idial som finns......jag försöker göra det i alla fall.

När det gäller trafikfaran så kan jag inte förstå att folk åker av vägen för en affich......dom måste typ ha varit på någon annan planet dom senaste månaderna :e :e

------------------
[TeNgBlAd.com]

Välkommen ludde trevligt med en Örebrobo till :e :e

------------------
[TeNgBlAd.com]

Medlem sedan dec. 20008 inlägg

Tackar Tengblad

------------------
*ludde*

"Stå på dig annars gör någon annan det"

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

dom måste typ ha varit på någon annan planet dom senaste månaderna
Eller Big Brother kanske? :e

Men jag håller med om att det är helt sjukt att dagens samhälle är så utseendefixerat.

Men vad ska t.ex. H&M göra när de ska göra reklam för underkläder? Lägga underkläderna på ett bord och sen fota dom bara? Det ger mer effekt att ha en fotomodell. Det gör att folk vill likna dessa modeller och därför köper kläderna.
Om sen folk mår dåligt av det, det skiter nog styrelsen i H&M i. Bara dom får sälja kläder.

Men är det något som man bör gå till attack mot när det gäller att småtjejer bantar, så är det ju definitivt alla tidsskrifter som finns. (Veckorevyn, Frida m.fl.) Det senaste skräckexemplet är ju "mode-tidningen" Julia som riktar sig till tjejer mellan 10 och 14 år!
Det är dessa tidningar som man bör protestera mot i första hand - inte div. reklamkampanjer med modeller.

------------------
404 Name not found

Men är det något som man bör gå till attack mot när det gäller att småtjejer bantar, så är det ju definitivt alla tidsskrifter som finns. (Veckorevyn, Frida m.fl.) Det senaste skräckexemplet är ju "mode-tidningen" Julia som riktar sig till tjejer mellan 10 och 14 år!
Det är dessa tidningar som man bör protestera mot i första hand - inte div. reklamkampanjer med modeller.

Mycket bra sagt......jag håller med dig bojkotta skit tidningarna §jr

------------------
[TeNgBlAd.com]

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

Här i Umeå har femenister (eller vad dom nu vill kalla sig) klottrat ner nästan varenda busshålplats med svart sprayfärg. Budskap som "HATA SEXISM HATA MODE" & "SPRING NÄR HAGA MANNEN KOMMER" syns överallt.

Alltså, det enda dom åstakommer med det är att folk tar illa vid sig, istället för att hålla med och börja engagera sig.
Om t.ex. Socialdemokraterna klottrade "HATA MODERATERNA HATA DOM!!" på väggarna, så skulle jag inte rösta på dom..

Hat är ett väldigt starkt ord.

------------------
/Nils Wikberg
-"Law and order are for weak minds. Chaos requires management.

*Också stolt Örebro-bo* :)

Tycker inte att förstörelse på nåt sätt gynnar något, det är fel och gör bara folk upprörda istället för att de lyssnar på vad man har att säga. Samtidigt kan jag tänka mig att de som gör sånt gör det för att de är frustrerade och inte tycker att nån lyssnar på dem (vilket inte ursäktar handlingarna).

Jag anser mig själv vara feminist om det nu betyder att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, eller humanist kanske då är ett bättre ord. Sen finns det extrema människor i varje falang.

Tror nog också att det är väldigt väldigt..eh..frustrerade, kan vi kalla det, människor som kör av vägarna när de ser de där affisherna :e

Håller också med om att alla tidningarna som bara innehåller skit borde bojkottas, men tjejerna som läser dem är ju så unga och (de flesta) har inte styrkan nog att säga nej till allt grupptryck...nåt är fel när tioåriga småtjejer bär högklackat och stringtrosor...tycker mig minnas att det började när spice girls kom in i bilden med sin sk "girlpower"..hmmm...iaf..när jag var liten hade jag manshesterbyxor och dåligt färgkoordinerade tröjor..så det så.

------------------

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Varför sånt rabalder om något vackert?
Erkänner att jag gärna kastar ett eller två ögonkast på en snygg tjej ( IRL eller på en reklampelare, spelar ingen roll) men påståendet att modellerna skulle utgöra något slags ideal tjejer för grabbarna är väl ändå att ta i? Hmmm... Nästan lite elakt faktiskt :l ganska så mycket elakt :( Diskriminerande mot oss män! x(

Typiskt manshatande feminister att protestera mot nåt sånt banalt som ett snyggt utseende.

Snygg tjej = vacker tavla
Normal, trevlig och intelligent tjej = idealet

[Redigerat av PeW den 07 dec 2000]

Feminism idag har en väldigt dålig klang. Ser man på vänsterpartiets partiprogram så handlar det snarare om ett maktövertagande från kvinnorna. Programmet är mer för ett kvinnostyrt samhälle än ett jämlikt.

------------------
404 Name not found

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kim, jag har sagt det förut och jag säger det igen:

MILITANTA FEMINISTER!
Huja... bäst att ducka om man råkar passera deras huvudkvarter... ;)

Jag har inte sagt att jag tycker det är fel, jag tycker personligen att reklamerna borde vara lite mer varierade både för kvinnor och män för jag är trött på att se kvinnor med c-kupa göra reklam för pushupbehåar etc. Men det är min personliga åsikt och inget som jag grundar på "feminismen".

Jag tror inte att nån riktig feminist är manshatande, då följer de ju inte vad de står för, men som sagt, människor som missbrukar åsikter och ismer finns ju överallt :l.

Sen tycker jag att det är totalt onödigt att protestera mot modellerna eller affisherna i sig, man bör börja med att uppfostra sina söner och döttrar till att inte bara se till det yttre, då skulle vi inte ha det problemet som vi har idag med dåligt självförtroende och självsvält bland barn t om.

Jag tror heller inte att alla män skulle vara några slags modellfixerad monster, skulle det vara den nivån på debatten i samhället, vilket det nästan är, så kommer man ingen vart med det egentliga problemet.

Skönhet är bra, men det är också subjektivt.

------------------

Under mitt sista gymnasieår (på internationella kvinnodagen) så ställde ett antal militanta(?) feminister upp ett bord mitt bland alla skåp och hävdade att alla män i grund och botten är våldtäktsmän, att världen skulle vara bättre om det var kvinnor som styrde.

Detta är inga tolkningar som jag har gjort utan det är vad dom sa rakt ut!

Detta låter inte som att dom vill ha ett jämlikt samhälle, dom vill ha en kvinnostyrd värld!

------------------
404 Name not found

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Detta låter inte som att dom vill ha ett jämlikt samhälle, dom vill ha en kvinnostyrd värld!

Då missbrukar de som sagt ordet "feminism"...

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

Motto: Stressa inte ihjäl dig!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)