webForumDet fria alternativet

MS Linux

Linux & BSD

19 svar · 331 visningar · startad av Kim

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg
Frågan#1

Jaha, hur ska jag börja?

Kolla den här sidan: http://www.mslinux.org/

Det är nästan vansinnigt, ruskigt välarbetat. :e

------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

*loool* :e

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Gammal...

Den var bra när jag såg den förut i alla fall. :)

------------------
- Swey
A hacker from the south

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Ja, MS-Linux är verkligen en jättebra idé. Jag gillar framförallt Gates Public License, men något säger mig att GNU Public License är bättre.

Sedan undrar jag varför man skulle använda ett MS-skadat system när det finns andra Linux-distar som SuSE, RedHat, LinuxPPC m.fl.

Nej, jag tror inte alls på MS-Linux och hoppas att det inte blir verklighet!

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Ilyushin

Du har verkligen humor du... :e :e :e :e

Trög som en gris är du också ;)

------------------

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

:e

------------------
En genomvåt man är inte rädd för regnet

Jag har kollat på mslinux.org och kan bara konstatera att det är ett skämt, 249 dollar för Linux, när man kan skaffa en konkurrerande dist för 300 SEK inkl CD och handbok.

Dock skulle det inte förvåna mig om MS blir så rädda för Linux att de försöker skapa en MS Linux och använda egna lösningar i den för att programmen måste specialanpassas.

Även om nu MS skulle släppa en MS Linux någon gång måste jag fråga: vad ska man ha den till? Jag har ett horn i sidan till MS-utvecklade operativsystem, däremot gör de ofta hyfsade program. Min aversion mot deras kopierande av konkurrerande OS gör att jag inte skulle ta i en MS Linux med tång ens, utan det skulle bli andra Linux-distar framöver också.

Ni som älskar MS får ursäkta, men jag är verkligen inte imponerad av Windows och ett MS Linux skulle väl inte bli speciellt mycket bättre. Skämtet skulle sannolikt bli verklighet.

------------------

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jodå! Ett MS producerat Linux skulle ju vara suveränt!

MS skulle lyckas integrera drivrutinshanteringen i kärnan på något magiskt sätt och därigenom få de att bli segt så fort man börjar mixtra lite med drivrutinerna.

MS skulle även lyckas göra om allting och på så sätt skapa en ny MS Linux-standard som alla andra måste följa om de inte vill bli utkonkurrerade...

MS skulle släppa ett MS Linux Serivcepack en gång i halvåret.

Slutligen, MS skulle ju lyckas göra Linux instabilt - vilket innebär att de skulle få bevis för det de påstår. :e

med vänliga

Rikard
"MS-nerden"

Verkar oerhört intelligent att skapa ett OS som konkurrerar med NT. ;)

------------------

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om MS mot all förmodan skulle släppa sin egen MS-Linux så skulle dom även vara tvungna att släppa all egenutvecklad källkod till detta OS fritt och det har jag lite svårt att tro att Gates skulle gå med på.. :)

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Man vet ju aldrig med MS, deras advokater kan säkert hitta något hål i GNU GPL som gör att de kan modifiera Linux kärnan och släppa den nya koden under deras egna licens :e

MS använder ju redan kod från andra opensource projekt i Windows. Pröva att köra `find "Regents" ftp.exe` och se vad som kommer upp :) Just det, ftp.exe kommer från BSD och det skulle inte förvåna mig om stora delar av nätverkskoden i Windows innehåller kod från BSD också. Fast det är ju helt lagligt och har förmodligen hjälpt Windows bli lite mer stabilt ;)

[Redigerat av Muzzafarath den 28 nov 2000]

Fördelarna:-) med MS Linux 2001 är dessa:

1. Inkompatibelt. Vi på MS tjänar mycket kosing på att MS Linux är inkompatibelt tack vare MS Kernel Extension 1.0 och MS GUI 1.0. Dessa två är inte Opensource, vilket gör att vårt Linux inte blir kompatibelt. Man måste skriva MS Linux-program på det sätt som gör att dessa två tillägg används.

2. Instabilt. Vi kommer att göra MS Linux instabilt, genom att GUI och KE är i version 1.0. Detta åtgärdar vi med MS ServicePack 02 som korrigerar en del buggar, men skapar nya, vilket vi åtgärdar med SP 03 o.s.v.

3. Långsamt. MS Linux kräver bamsehårdvara. Det vägrar starta på alla datorer som inte har 512 Mb RAM och 75 Gb ledigt utrymme på hårddisken. Har man två processorer också fungerar det. En processor är för lite. Detta gör att vi får provision på antalet sålda licenser, eftersom datortillverkarna får sälja mer.

4. Dyrt. MS Linux kostar 249 dollar. Detta beror på vårt namn och det faktum att våra produkter håller hög MS-kvalitet.

Som sagt: KÖP MS-Linux 2001! KÖP, KÖP, KÖP, KÖP!!!

------------------

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det kommer aldrig att hända Ilyushin, för om MS skulle släppa ett sådant OS och på något mysko sätt lyckas frångå Thorvalds äganderätt och GNU GPL så skulle dom vara tvungna att tävla inte bara med hela Linuxvärlden, utan även med hela Unixvärlden och jag tror ärligt talat inte att MS har kapacitet nog att kämpa in ett Unix-OS bland giganter som HP-UX, AIX, Irix, Solaris och allt vad de heter.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

... plus att MS i och med det skulle erkänna att win är crap... ;)

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Skit i detta inlägg.

[Redigerat av Muzzafarath den 28 nov 2000]

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Skit i det här inlägget också.. :e

------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Dime con quién andas y te diré quién eres.

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Rikard rockar! ;)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

rockard :q

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
that's what brian boitano would do!</A>

Kan inte låta bli... :e

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

"rockard" :e

Kanske ska använda det som mitt nya alias!? ;)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)