webForumDet fria alternativet

Word-fanatiker!€#"€%&#%/

Kontorsprogram

35 svar · 832 visningar · startad av Ilyushin

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg
Frågan#1

Det finns ett fenomen som stör mig mer och mer. Det är alla dessa Word-lovers som inte begriper att man faktiskt kan skicka filer som PDF, HTML, ASCII m.fl format. Jag har nämligen problem med dessa personer som tjatar om sina Word-filer, trots att jag skickar dem som "MS-Word PC". Jag har inte senaste Word och tänker inte skaffa detta överdimensionerade monstrum som är lika anpassat för mitt arbetssätt som en Volvo är för flygning.

Eftersom Word inte är kompatibelt med sig självt blir resultatet att filerna inte är kompatibla mellan versionerna, trots att de är i .doc-formatet. Jag har därför skickat filer som PDF, RTF, HTML, ASCII och får det inskränkta gnället från personer som inte begriper hur man hanterar andra filer, trots tydliga beskrivningar såsom: "Öppna i Acrobat Reader 4.0".

Jag uppmanar därför alla Word-fånar som skriker om detta format: inse att alla inte har senaste Word och inte heller vill använda det heller. Det innebär att man få inse att filerna faktiskt kan ha andra format, som på många sätt är bättre. De som klagar då filerna inte är i Word 97-format bör därför hålla tyst och skämmas som inte upptäckt det förträffliga programmet Adobe Acrobat och PDF.

Jag använder InDesign m.fl och ser inget behov av Word, eftersom min ordbehandling består av textinskrivning.

Ibland har jag t.o.m drabbats av gnäll om att jag inte skickat bilder i Word-format!!! Vakna!!

Word-lovers! Vakna omedelbart från sömnen och lär er hantera andra filformat!!

Annars raderar jag era dokument utifrån de informationer jag kan läsa ut av era filer!

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

*aktar mig för den arga Ilyushin* ;)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Mmm, och PDF-filerna blir ju så oerhört små.
"Här har jag min bokrecension. Jag la den på en CD-skiva eftersom den var 8 Mb stor."

Jag föredrar nog att använda Word då.

------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."

[Redigerat av Kim den 14 nov 2000]

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Emacs ROCKAR :e

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Tja vad skall man säga, ha ha.

Ilyushin låter precis som min broder med sin Mac, kan det vara så att vi just nu hört en Mac användare ge sin syn till problemet:
Att den så stora majoriteten av pc-användare inte vill bry sig om att anpassa sig till minoriteten Mac användare.

Jag har inget emot Mac'ar är stolt innehavare av en Power Mac som står brevid Pentiumen på golvet.

Men jag vet inte hur många ggr. brorsan mailat vidare "word" dokument till mig från olika pc användare som jag fått spara om i .rtf format och maila tillbaka.

BTW Ilyushin hur stor räckvidd har du och vilken är marschfarten??

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

[Redigerat av Luxman den 14 nov 2000]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Äntligen var det nån som nämnde rtf! Ett utmärkt format som jag använt många, många gånger fram och tillbaka mellan alla möjliga system - kanon! :)

Luxman: Ingen idé att försöka sätta dit Ilyushin på ryska flygplanstyper - han vet vad han snackar om... ;) :e

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Håller med ursprungsinlägget.

Tror jag skall börja skicka mina dokument som LaTeX eller DVI. De som inte vet hur man öppnar dem får skylla sig själva. :e

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan dec. 20011 685 inlägg

Hatar Word jsut nu.
Skulle skriva ut 6 sidor och jag hade jort ett sidhuvud där varje sida stod så här sida 1 av 6
men när jag skrivit ut mina 6 sidor så såg jag att där stod på alla sidor sida 1 av 1 sida 2 av 2 sida 3 av 3...Hur mycket suger det programmet från en skola från 10 til 10.. en klar 10...
X: X:

måste tillägga att jag har lite bläck kvar i skrivaren och det är ett viktigt arbete där inget får vara fel på...

------------------
Grymt?!

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Min kommentar i det här inlägget kan läsas här kommentar.doc
:e :e :e

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Grymt, det finns en fin funktion som heter förhandsgranskning. Titta på den nästa gång.

------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Problemet är väl detta med att Word är så stort och dyrt att alla faktiskt inte har råd att köpa eller uppgradera. Då Word inte är bakåtkompatibel blir det ju avsevärda problem, precis som Ilyushin nämnde. Bättre vore ju då att spara i RTF format (raw text format) som funkar oavsett plattform, oavsett orbehandlare och oavsett version på ordbehandlaren.

Detta är INTE ett Mac/PC problem utan ett MS Word/resten-av-alla-ordbehandlare problem.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Pappa beställde ett gäng pennor i vintras och fick de till sommaren, ett antal månader försenat. Han skickade ett worddokument till företaget med exempel på logotypen, men passade även på att skicka med som pdf. Dessutom med klara beskrivningar. Det skulle vara typsnittet Gill Sans, men smartisarna hade väl inte det typsnittet så Word defaultade till Courier och pennorna fick det istället. Yes! Hela rasket åkte tillbaka, men de nya pennorna har inte kommit än.

Akta er för Profilen i Linköping!

(Hmm, det här har jag nog sagt tidigare.. :))
Gillar inte att använda Microsofts produkter, men tyvärr är ju Word det enda seriösa alternativet. Office 2001 verkar lovande, men automatöversättningar á la Explorer 5 vill vi inte se nåt av!
------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Först sen, skriv tänk!

[Redigerat av Axel den 15 nov 2000]

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

StarOffice.

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Vem f*n vill använda sig av Word egentligen? Som normalanvändare så använder man högst 10% av alla de funktioner som finns. Det känns meningslöst för mig att använda word helt enkelt. Jag skriver hellre i Wordpad (ett ouppskattat program)

------------------
Computer, Machine, Panzermench!

nanne.net

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Jag är lite skeptisk mot RTF-formatet. Read The Fucking vadå? Kan dom inte specificera sig lite?

------------------

Programmerare är verktyg för att omvandla koffein till källkod

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det enda jag Word för är att öppna dokument som arbetsgivare och andra skickar. Hatar verkligen Word, går ju att skriva text, men vill man lägga in en bild, ha spalter eller något annat "avancerat" så blir det direkt problem.
Annars använder jag bara Indesign. Sen så har skolans datorer (de nya i alla fall) Indesign om jag nu skulle behöva ta med något dit.

Axel > Gjorde han loggan i Word? Går det? Jag menar Word är väl knappast gjort för det?

Chainsaw > :e

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Prisa RTF-format och Staroffice eftersom skolan har bytt från MS-office till Staroffice (skolan sparar en stor summa pengar på licenser). Eftersom jag är en WORD97-människa och inte någon bra skrivare hemma så sparar jag i RTF ftp:ar till skolan och skriver ut det där :)

------------------
F.Sundström
Make Love Not War!

[Redigerat av Klös den 15 nov 2000]

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Juhlle > Tja, logga och logga, den består ju av text så det är inte så svårt. :) Som texten på den här.. :)

------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Först sen, skriv tänk!

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Detta med Word och "PC-användare som inte anpassar...". Säg istället:

"Word-användare som inte anpassar sig till det faktum att det faktiskt finns andra ordbehandlare". För de som inte hört talas om dessa nämner jag några:

*Lotus WordPro
*Wordstar
*AppleWorks/ClarisWorks
*Microsoft Works
*Microsoft WordPad
*Skriv Text
*WordPerfect
*Pepper
*StarOffice

M.fl m.fl.

Detta är några av de andra orbehandlarna. T.o.m Microsoft har andra ordbehandlare (det var väldans, det hade jag ingen aaaaning om ((kommentar från den riktigt trogna Word-användaren)) ).

Dessa ordbehandlare har konverteringsfilter för Word, vissa kan t.o.m spara direkt i Word 97-format. Dock finns problemet:

Man byter ständigt filformat i Word. Word 5.1 har ett format, 6.0 ett annat, 95 ett tredje o.s.v. Det ständiga bytandet är mer till besvär än till nytta, eftersom man kräver ständiga uppgraderingar för att kunna läsa filerna. Jag har sedan länge bestämt mig för att inte använda sådan programvara. Varför ska man först köpa ett program för c:a 5.000 kronor och sedan ständigt uppgradera p.g.a filformatsbyte?

Wordfilerna är ett gissel för alla som använder andra ordbehandlare än senaste Word. Riktigt irriterande är det då man drabbas av personer som tror att det enda formatet som finns är .doc! De som är så förälskade i sina Wordfiler att de glömt andra ordbehandlare borde nästan gå en kurs i "Kompatibla filformat". När jag skriver sparar jag som RTF, eftersom jag då kan öppna dokumentet i alla ordbehandlare som finns. Vill jag vara ännu säkrare kör jag med ASCII, det fungerar lika bra i Wordstar under CP/M som i Word under Windows.

När det gäller texter måste jag nämna det direkt: det finns inte något som heter "Mac-text", "Linux-text", "OS/2-text", eftersom de vettiga formaten RTF och ASCII är plattformsoberoende. Ordbehandlarspecifika format är också plattformsoberoende (om ordbehandlaren finns till flera plattformar), eftersom t.ex en Wordfil skapad i W2000 på PC öppnas i W2001 på en Mac. Dock förtar det inte MS-problemet med ständiga formatändringar och de kompatibilitetsproblem det medför.

Om jag kommer med en RTF-fil behöver jag inte tänka på vilken dator, OS eller ordbehandlare jag använt, eftersom formatet är en standard för textdokument och därmed användbart i marknadens alla program.

Jag trivs t.ex bra med ClarisWorks, varför ska jag slänga detta utmärkta program, när jag med RTF, ASCII och HTML har full kompatibilitet med andra ordbehandlare?

Jag anser att de som låst sig fast vid övertygelsen att Word är den enda ordbehandlaren bör underlätta för alla med andra program genom att:

*Spara filen som RTF, då den ska flyttas.

*Använd det egna filformatet på de filer som ska användas lokalt, aldrig på portabla filer.

PDF-formatet använder jag ofta, eftersom man då kan skapa layoutade dokument som behåller typografi och utseende. Storleken på dessa beror på dessa faktorer:

*Hur många bilder finns?
*Är layouten mycket avancerad?
*Vad har man för downsample på bilderna (förvalt är 300 dpi)?
*Har man många typsnitt som inkluderats?
*Innehåller dokumentet många ritningar och teckningar (förvald upplösning 1200 dpi)?

Tänker man på detta slipper man dokument på 8 Mb. En bokrecension blir inte 8 Mb stor i PDF-format. Jag har t.ex ett fyrsidigt textdokument i PDF-format som är 92 Kb stort (har gjort det själv). En 8 Mb stor recension lär därför vara full med bilder, ha glassig layout m.m, vilket driver upp storleken.

Fördelen med PDF framför .doc är att formatet är kompatibelt, d.v.s fungerar på alla plattformar utan typsnittskrångel, specialteckensproblem m.m som drabbar Word om inte mottagaren har exakt rätt typsnitt och exakt rätt version.

Jag använder ofta PDF-filer då jag ska flytta filer, eftersom det är ett superbt format. För textfiler som ska redigeras är dock RTF bättre, men om mottagaren har Adobe Acrobat kan man fixa det med PDF.

När jag öppnar Word-filer i min gamla Word 5.1 kan jag läsa många intressanta saker, t.ex vilken katalog dokumentet fanns i då det skapades och annat. Även ändringar i texten finns med, så jag kan läsa vad skaparen skrev innan han ev. ändrade. Allt detta är spännande och gör att jag skulle kunna skriva ett makrovirus som raderar katalog x där filerna finns.

Denna sorts information brukar inte sparas i de standardiserade filformaten (jag har aldrig läst sådant i en RTF-fil ex.).

Nej, LEVE STANDARDISERADE FILFORMAT!

NER MED ALLA SOM TROR ATT WORD-FORMATET ÄR DET ENDA!

PS. Ilyushin, jag identifierar mig som en IL-96-300, ett mycket bra flygplan med fyra PS-90A-motorer och en räckvidd på 7.500 - 11.000 kilometer (beroende på last). DS

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Hehe... jag föredrar txt-formatet... ;)

------------------
ännu ett otroligt genomtänkt inlägg av casca

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)