De flesta idag pratar om det här med snabb internetuppkoppling dock så är det inte många som ser riskerna i detta. När jag skiver risker så tänker jag inte på det här med hacking virus osv genom att man är uppkopplad jämt, utan rikserna med själva systemet i sig och driftsäkerheten.
Som liten privat användare av ADSL Telias alternativ i denna bredbandsdjungeln så är man otroligt liten när det är problem. Jag fick mitt ADSL installerat i brörjan av förra veckan frid och fröjd.
När jag skulle koppla ut i tisdagskväll så kommer jag inte ut, jag ringer deras
support och efter ca 1 timme med dem så kommer de helt plöstligt fram till att det är deras inloggningsesrver som håller på att spöka. Jag frågar givetvis när denna är åtgärdad genom att jag vill komma ut på näetet. Jag får besed om att den kommer vara åtgärdad inom 1 timme. Det går två timmar och jag ringer till deras support
igen och det visar sig att den fortfarande inte är ok. Då får jag beskedet att den skall vara "up and runing" kl 10.00 nästkommande dag. Jag kommer glatt hem från jobbet och skall koppla upp och det visar sig att det fortfarande inte går att komma ut...
så här har det hållt på nu i en vecka man får tider som inte går att hålla.
Var vill jag komma med detta -"Alla pratar som sagt var om hastighet" men vad har hastighet med saken att göra när det inte fungerar alls. Jag har haft modem ett tag ca 5 år fördelen när något är fel är att det alltid finns andra vägar förbi det eventuella
felet. Men med val av ADSL är man fast, funkar det inte så kommer man inte ut!
Nu är det inte bara telia som har problem jag har pratat med många av mina närmaste vänner som har com hem. Enligt dem så är det totalt o surfbart mellan kl 20.00 och 23.00 en vardag kväll genom att systemet är helt överbelastat. Då kommer åter frågan i liv varför snack om denna hastighet. Var har detta med drift kommit in i bilden? finns det folk som arbetar med detta överhuvud taget.
Åter igen tillbaka till ADSL. Om det nu är som så att en inloggningsserver är nere, och det är den enda pipen man kan komma ut igenom så måste det väll förgudskull finnas backup servers
som de kan sätta in när det är problem.
-Man blir mer och mer fundersam över detta kommer det att vara så här även fram över funkar mycket bra under 1 månad, nere några dagar funkar en vecka och sedan återigen nere. Ska man
behålla modemet? så man kommer ut? frågorna är många...
Jag känner att man bara blir mindre och mindre i detta IT sammhälle :(
WOW! jag som trodde att chello strulade...framstår ju som rena drömmen jmfrt med felias adsl...ok heres the deal; haft chello i 7 mån surfar ca 15 h/v varit nere ca 5 gg:r under den tiden...ganska bra med andra ord...men så använder dom ju Unix åxo (Solaris)
:e
Jag har Chello hos mamma och Felia ADSL hos pappa...
Kan bara säga att Chello fungerar i stort sätt utmärkt för mig just nu...fast det är nere ibland, men det är för att de håller på att bygga ut bandbredden...
Och Felias ADSL fungerar också rätt bra just nu, men under det första typ fyra-fem månaderna så fungerade det skitdåligt, loginservern var nere, eller så var det något annat fel...
Nu är det inte bara telia som har problem jag har pratat med många av mina närmaste vänner som har com hem. Enligt dem så är det totalt o surfbart mellan kl 20.00 och 23.00 en vardag kväll genom att systemet är helt överbelastat.
com hem är väl också Telia? Var i.a.f. Telia som byggde upp tjänsten.
10.1 Har anslutningen inte kunnat fungera på grund av ett fel på telenätet, har abonnenten rätt att få ett avdrag på teleräkningen i förhållande till felets varaktighet räknat från den tidpunkt felet anmäls till Telia. Avdrag görs med den del av abonnemangspriset som enligt avtalet skulle ha utgått under denna tid om inte annat anges i punkt 10.2 eller 10.3 eller har reglerats genom ett servicavtal. 10.2 Belopp som understiger 25kronor under aktuell räkningsperiod dras inte av. 10.3 Har felet varat minst
fem dagar i följd dras ett belopp av som motsvarar abonnemangspriset för anslutningen under ett kvartal,
tio dagar i följd dras ett belopp av som motsvarar abonnemangspriset för anslutningen under två kvartal
femton dagar i följd dras ett belopp av som motsvarar abonnemangspriset för anslutningen under tre kvartal
McD det låter som om du kan begära lite pengar tillbaka :)