Nädå, jag är lite skadeglad själv ;)
Även Herr Birgersson verkar skakad då han avgått i dag...
------------------
Detta inlägg kommer att läsas av Rikard
[Redigerat av Bire den 07 nov 2000]
29 svar · 443 visningar · startad av stoffe-2k
..jag som är skadeglad över "dotCom" döden §e
Nytt offer för dotcomdöden
(2000-11-07 14:50) Krisen bland e-handelsbolagen skördade ett nytt offer i dag när amerikanska Furniture.com gick i konkurs.
http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=001107-CS34
------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
[Redigerat av stoffe-2k den 07 nov 2000]
Nädå, jag är lite skadeglad själv ;)
Även Herr Birgersson verkar skakad då han avgått i dag...
------------------
[Redigerat av Bire den 07 nov 2000]
Jag tyckte nästan det lät som om han fått sparken på nyheterna... tror inte det var med helt fri vilja iaf..
------------------
//M@rtin
Om inte jag har fattat fel så delar dom på företaget och han tar över ledningen i den ena delen.
------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."
Fick ett sms där det stod att han avgick, sen lästejag på.. hmm aftonbladet att han inte fick sparken... [?]
skriv mer skriv mer :)
Jag vill ha mer information och allas vinklingar vad det gäller bolag som går i konkurs, och vad det gäller bolag som inte går i konkurs.
Alltså varför går de inte i konkurs.
Konkreta exempel på varför vissa bolag går i konkurs..
Tack!
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Brimbas lille ställe
Många av de bolag som har gått i konkurs, har bara hakat på trenden med IT. Det är ballt med internet, och tjo och trull och plutt och gos.
De företag som kommer med en bra affärsidé klarar sig.
Många har dock bara tyckt att det har varit tufft med internet.
------------------
Jag ber om ursäkt för att det är off-topic... men Bire skrev...
------------------
Bire är mannen som har rätt väldigt sällan, men när han har det, då har han det.
Icon-killen sålde ju alla sina aktier i sitt företag. Låter ju rätt så bra, eller? :e
(Kille och kille förresten, så ung är han inte) :)
------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Nää.. Vadårå?
Vilken icon-kille?
------------------
Själva fenomenet "den nya ekonomin" (eller vilket uttryck man nu föredrar)ser jag definitivt inte som en "hype", däremot hur vissa tolkar fenomenet. Det talades för några månader sedan om en revolution och jag tror att många tolkat detta lite väl bokstavligt (den berömda hype-kurvan gör sig påmind). En revolution behöver inte ske över en natt - det beror på i vilket tidsperspektiv man ser den. Revolutionen föddes inte varken på Stureplan eller Kista 1998 och den kommer heller inte att dö under överskådlig framtid, även om medierna hävdat både det förstnämnda och sistnämnda.
Den nya ekonomin handlar om många förändringar inom flera områden som växt fram under en ganska lång tid. Om man är filosofiskt intresserad kanske man till och med kan gå tillbaka flera hundra år i tiden och se hur samhället påverkats av debatten mellan mekanister och romantiker. Kanske är vi nu på väg att gå över från ett mekanistiskt till ett romantiskt samhälle ;)
Jag skall inte gräva djupare i filosofin, men min poäng är att revolutionen alla pratar om är något som sker, oavsett om en massa e-handelsföretag går i konkurs eller om Birger får sparken. Revolutionen innebär en förändring av synen på samhället - vårt liv, arbete och lärande - och sker inte över en natt. Det handlar inte bara om Internet, inte bara om IT-konsulter och börskurser. Dessa ser jag snarare som symptom.
E-handelskonkurserna ser jag som ett sundhetstecken. Dåliga affärsidéer blir ofta inte långlivade, oavsett om man befinner sig i en ny eller gammal ekonomi. Det är dock tråkigt att många goda affärsidéer inom e-handel nu fått sämre förutsättningar när media har vänt vitt till svart. Det är förstås även andra som drabbas, t ex IT-konsulter som haft dessa bolag som kunder. Men man skall nog tänka efter två gånger innan man drar alla bolag med IT-anknytning över samma kam.
------------------
CF
Johan von Holstëin. Styrelseordförande eller vd eller vad han är. :)
------------------
Axel Veibäck
- axel@axelweb.nu
Nää.. Vadårå?
Johan Staël von Holstein sålden inte alla aktier. Innan försäljningen ägde han ca. 7% av alla aktier. Nu äger han bara ca. 6% så han sålde långt ifrån alla aktier.
------------------
*Tar tillbaka allt jag sa*
Plus att jag satte prickarna över fel e.. :)
Det är väl ganska ofta jag tar tillbaka saker jag sagt nuförtiden? hmm. Måste snacka mycket strunt. :)
------------------
Axel Veibäck
- axel@axelweb.nu
Nää.. Vadårå?
Birgersson blev väl VD för ett dotterbolag som skulle syssla med forskning och utvecklig av nåt system?
Jag tror inte heller han gick helt av egen vilja...han verkade ganska butter i tidningarna.
Vice VD:n tog väl över va?
Japp, Johan Wall, fd vice vd, tar över vd-posten i Framfab. Jonas Birgersson kommer att sköta Framfab Labs, en exprimentverkstad med nya idéer för framtiden.
------------------
SteveNet - stevenet@webmarkit.net
Stjäl inte mer än vad du kan bära, staten hatar konkurrens.
Brimba:
Konkreta exempel på varför vissa bolag går i konkurs..
Kan det bero på att de har lite taskig ekonomi?
Kan det bero på att de inte har balans i sin ekonomi??
Kan det bero på att de stora övriga bolagen/privat personerna inte vill slösa mer risk kapital i IT-Nich bolag mer???
Kan det bero på att alla anstälda tar ut för mycket övertid pga. snäva dead-lines????
Kan det bero på att deras vision om framtida planer sprack?????
Kan det bero på att M$ låg efter i utvecklingen och bestämde sig för att ge bort sin mjukvara (MSIE)?????
Kan det bero på att det mest var unga killar som inte visste hur man driver ett bolag??????
Kan det bero på att det tar för lång tid att få fram en produkt så bankerna strypte alla medel???????
------------------
//CoolDude