webForumDet fria alternativet

Lägg ner Café webForum!

Om webForum

15 svar · 255 visningar · startad av murofbew

Medlem sedan juni 2000229 inlägg
Frågan#1

Jag tycker att Café webForum ska läggas ner. Det var bättre i början när alla ägnade sig åt tekniken i första hand. Det förekom inget tjafs då heller. Det finns en ICQ-lista där de som vill tramsa om annat kan se vad de andra har för UIN-nummer och lägga upp sina chattvänner. Om ingen ändring sker kommer hela forumet att spåra ur totalt.
LÄGG NER CAFÉ WEBFORUM!!!!!!!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Låt Café vara kvar med alla dess tuffa smileys och meningslösa inlägg..

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Jag tycker att det är trevligt att man ska kunna diskutera andra saker än bara rent tekniska grejer, men det rena tramset kan man hålla i ett forum för sig.

Mitt förslag är att man återskapar "Ordet är fritt" och låter tramset stanna i cafét, och sen kan man diskutera seriösa frågor i Ordet är fritt.

Är det en så dum idé ?!!

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

Tiden går - gör något vettigt av den !

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Håller med bughawk. Det behövs ett "Ordet är fritt" men även ett Café där de som vill tramsa, gnälla , älta och vara allmänt lössläppta utan att det går ut över wF i stort.

------------------
-Yepp!-

-PeW-

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Med risk för att vara gnällig:

Det är ju helt frivilligt att läsa/delta i tramstrådar...

ALLA trådar i café webForum är inte trams.

Grejen är ju den att det är inte alltid så lätt att bedömma om en tråd är tramsig eller inte... Dessutom riskerar man att råka hamna i tramstrådar ändå.. ;)
Och sen har vi ju problemet med att seriösa trådar tramsas till också. Vilket är tråkigt.

------------------

Sen kan även en relativt seriös fråga som tas upp i Cafét missförstås till att vara ännu mindre seriös, vilket då urartar till ren trams. M.a.o så blir tramsande lite väl legitimt i trådar där det kanske inte önskas så från start. Kanske då en "stopp skylt" som deklarerar att i just denna tråd önskas inget trams skulle kunna vara nåt?

------------------
-Yepp!-

-PeW-

Ev markeringar / icke-flams-flaggor har ju diskuterats förut... Men jag tycker att det verkar enklare och överskådligare att dela upp det i två separata forum...

------------------

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ok, det tramsas i café webForum...
Kan vi inte leva med att det finns medlemmar, moderatorer och forumledare som vill ha lite kul?

-Svaret är givetvis: JA! ;)
</Tramsat i denna tråd..>

Men det finns även en anledning att ta er som inte gillar tramset på allvar och i synnerhet när en "seriös" tråd blir utsatt för trams.

Det är mycket synd att det blir så och där måste vi alla hjälpas åt att hålla ordningen tror jag!

Jag vill att vi alla tar en rejäl funderare på hur vi ska kunna styra upp tramset och hålla det på en rimlig nivå.

Vi måste kunna hålla tramset och de "Seriösa" trådarna inom samma forum (café webForum)...
Att återskapa "Ordet är fritt" och där endast hålla de "Seriösa" diskussionerna tror jag är helt ohållbart i längden.

Jag tror nämligen att om man återskapar "Ordet är fritt" så kommer det forumet att ta uppmärksamheten från café webForum med följden att tramset flyttas med inom kort...

Bästa medlemmar:

Jag ser fram emot en hel hög med konstruktiva förslag på hur vi ska hantera tramsets vara eller icke vara på webForum!
Det är nog NU eller ALDRIG är jag rädd :)

Den här frågan borde ligga i "Tips till diverse" men eftersom den nu ligger så bra där den ligger så tycker jag att vi fortsätter diskutera här... :e

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

[Redigerat av elfwing den 03 nov 2000]

Det har ju talats tidigare om icke-trams-flaggor..
Man kanske kunde ha några olika trams-nivåer
(nej, jag driver inte med er ;) :e )
exempel:
0: absolut inget trams, lämpligt för t ex politiska debatter, el likn.
1: Lite ironi här och var, samt en och annan sarkasm ;)
2. Ganska mycket ironi och sarkasm, men viktigt ändå att man håller sig till ämnet.
3. Tråd som är menad som tramstråd, men ändå har en gnutta substans.. ;)
4. 100% trams.

vad tror ni ? :q

------------------

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Var inte indelningen på Diverse just för att det skulle vara mer fritt att tramsas i Cafét medan ämnena i de andra trådarna i Diverse var mer seriösa? Förr i "Ordet är fritt" blev det ju så att de seriösa trådarna drunknade då det inte fanns några indelningar.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan juni 2000229 inlägg

Hej Bire, är du tillbaka här. Jag har inte sett så många inlägg från dig de senaste dagarna..... Jag tror fortfarande att så länge det finns tramstrådar här, och forum för sådana, kommer detta att ta udden av de seriösa trådarna. Det spelar nog ingen roll att man byter namn på forumet eller använder sig av olika "tramsnivåer". Vad är fördelen med att larva sig i ett forum i jämförelse med att göra det via ICQ? Är det viktigt att alla ska se tramset? Då är det bättre att skriva saker med glimten i ögat bland de andra trådarna.
Om man tittar på dem som har flera tusen inlägg så har dessa skrivit 95% av dem i någon tramstråd. Det borde vara bevis nog för att det seriösa (och viktigaste) kommer i skymundan.

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Diskussionerna här på Cafet har spårat ut totalt. Men jag tror dock att Cafét behövs. För jag tror inte att tramset kommer att försvinna bara för att vi plockar bort forumet. Det kommer bara sluta i att tramset förs över till de andra forumena och därmed är wF dömt som ett seriöst och bra forum.

Jag själv tycker om att gå in här och skriva lite trams då och då mellan varven. Man kanske har ställt en fråga i nåt forum och inte fått svar. Då är det skönt att gå och tjafsa lite. Tycker att systemet här är bättre än de communitys jag är med i. Seriösare människor och roligare diskussioner.

Så nej vi lägger inte ner Cafét utan istället så tar alla medlemmarna sig i kragen och slutar tramsa... eller rättare sagt... slutar tramsa så mycket.

------------------
Fatal Error: Call to undefined function:
brain() in ./self.php on line 1

nanne.net

Tramsnivåer ? :q

>CyberPet.
Tanken är bra, men då bör det utökas med fler forum under diverse än vad som finns idag. Kanske ett "diverse" i diverse? Anledningen är att ibland tar man kanske upp en allmänn händelse, eller åsikt som inte passar in i ett "fack" utan tar då upp detta i cafét. Huxflux har kanske den tråden utvecklats till ren flams - vilket kanske inte alls var avsikten från den som skapat tråden. För ett tag sen gjorde *namnlös* ett rent ut sagt trist inlägg i en seriös fråga under webbrelaterat, det var som hämtat ur Cafét med gliringar och spydigheter. Det togs iofs bort efter påtryckningar, men det visar hur lite en del kan behärska sig. Samma sak händer mer ofta i OS/Program... Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Låt allt rulla på som vanligt så får vi se hur seriöst wF verkar utåt. Ribban för vad som är acceptabelt tenderar ju att sjunka.
2. Mer auktoritet från moderatorerna / forumledarna - de ska väl föregå med gott exempel.
3. Dela upp wF i många små beståndsdelar där alla kan hitta sina egna fack.

------------------
-Yepp!-

-PeW-

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)