webForumDet fria alternativet

Oxå ett sätt att räkna...

Småprat

7 svar · 677 visningar · startad av demo

Frågan#1

Enligt expertis är sverige 52 minuter brett???
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0010/28/vintertid.html

Nästa gång någon frågar mig hur lång jag är, då skall jag svara 3,7 sekunder ;)

Skämt å´sido. Att Sverige är 52 minuter brett måste väl ändå falla under kategorin värdelöst vetande?

//Demo

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Inte om man sysslar med tidssynkronisation, tidszoner och sånt.. :)

------------------
/ bughawk

Tiden går - gör något vettigt av den !

Skulle vara det då. Men för en enkel arbetare som jag, så faller denna information under kategorin vv.

Min mor brukar säga att man inte skall fundera så mycket över sådana där djupa saker, för då kan det slå runt i huvudet till slut.

Kommer således även i fotsättningen att använda längdenheter och inte tidsenheter då jag diskuterar olika länders längd och bredd.

//Demo

[Redigerat av demo den 29 okt 2000]

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Just att tiden inte är densamma i hela Sverige är kanske inte så intressant, men när man tänker på att vår tidszon sträcker sig från Sverige till Spanien så kan man börja undra vad de tänkt på... Mellan Haparanda och Santiago skiljer det över 30 grader, så Spanien borde rent instinktivt ligga en timme efter oss. Som det är nu blir det mörkt väldigt tidigt där nere, och med tanke på dygnsrytmen vore det ju bättre om det var ljust längre :).

Om jag inte har helt åt skogen fel gick nollmeridianen genom Cádiz (numera 6 grader väst) fram till någon gång i början på seklet. Kanske är en kvarleva från den tiden.

Numera borde nästan sommartid vara "normaltid", eftersom sommartiden går från sista söndagen i mars till sista söndagen i oktober (sju månader), och vintertiden från oktober till mars (fem månader).

/Csson

------------------
Erimax.com
Cykelsemester

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Ah, kollade just artikeln där det stod varför vi har samma tid i hela Sverige.

Tack för det SJ!

Det är ju lite lustigt att till exempel Haparanda som ligger precis på gränsen till Finland är en hel timme efter de som bor i Tornio. Haparanda är för övrigt den mest östra staden i Sverige. Ännu mer värdelöst vetande med andra ord. :)

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Men!? Hur är det nu CyberPet i timmen mellan sommartid och vintertid? §e

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Värdelöst vetande? På vilket sätt kan något vetande över huvud taget vara värdelöst?

------------------
-- spango
Windows can't find the keyboard. Press any key to continue.

Värdelöst vetande? På vilket sätt kan något vetande över huvud taget vara värdelöst?
Visst, inget vetanade är värdelöst. Dock bör dessa uppgifter om sveriges bredd, mätt i tidenhet, klassas som mindre relevant för stora delar av befolkningen. :)

//Demo

354 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
221 ms — ändringar (db)