webForumDet fria alternativet

Virusvarning, allvar eller ej

Datasäkerhet

12 svar · 483 visningar · startad av Annelie

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg
Frågan#1

Nu har jag fått 7st från 5 företag o 2 privatpersoner om detta nya virus , hur pass allvarligt skall man ta detta ?

VARNING VARNING!

Det har upptäckts ett nytt virus, som sprids via E-mail under namnet:
CALIFORNIA IBM.
Microsoft har bekräftat att detta virus är kraftigare än
Love-letter-viruset. Det finns ingen möjlighet att lösa problemet med
detta virus, det utplånar all information från hårddisken och förstör
Netscape Navigator och Microsoft Explorer. Öppna inte ett enda E-mail med
detta namn, och vidarebefordra denna E-mail varning till alla dina E-mail
kontakter. Det är endast få som vet om detta virus, så vidarebefordra
detta så fort som möjligt!

Fredrik Ulfhielm
OO-progr, XML & databasteknik

Kungliga Tekniska Högskolan/ISK, Kista,

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

Jag behöver inte inledas i frestelser. Jag kan gå själv.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Mehlitta power! :e

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det är endast få som vet om detta virus, så vidarebefordra detta så fort som möjligt!

Finns formuleringar liknande denna med så är det just det man inte skall göra. :)

Just denna virusvarning är också falsk (fanns med i Computer Swedens nyhetsbrev idag). I sådana här fall kan man säga att varningen är själva viruset. Syftet är att få så många som möjligt att sprida varningen för att på så sätt tynga ner företags mailsystem. Sprid aldrig vidare varningar av den här typen (eller några andra kedjebrev för den delen).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Tja, det bästa du kan göra är väl att skicka ett mail till herr Fredrik Ulfhielm eller vad det nu stod. :)

Kul efternamn förresten, jag kanske ska byta namn till Kim Hockiehielm. :e

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Nä det är säkert falskt alarm...hade hans mailadress stått hade jag kanske orkat men nu ..... Näää

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

Jag behöver inte inledas i frestelser. Jag kan gå själv.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Hmmm.. Fredrik Ulfhielm...

Han var min lärare på KTH, orutinerat av honom att skicka ut en sån varning. Han är dock en jävel på XML :)

[r]
Undrar verkligen om det var Fredrik Ulfhielm som skickade ut varningen eller om det är någon som är bitter för att han underkänt dom i nån tenta eller nått som "lånat" hans namn..
[/r]
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

[Redigerat av sgtpepper den 25 okt 2000]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Det bästa är att tänka efter lite.

Varför skulle Microsoft bekräfta att det är så-och-så farligt? Borde det inte vara nåt antivirusföretag typ Symantec?

"det utplånar all information från hårddisken och förstör Netscape Navigator och Microsoft Explorer"

Jo, om det utplånar all info från hårddisken så tror jag faktiskt att både IE och NS försvinner samtidigt... Eller de kanske står pall för virus? :e

Common sense är bra ibland. ;)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Falsklarm: http://www.aftonbladet.se/vss/senastenytt/0,1999,53544093_IT_,00.html

Fast vem har å´andra sidan sagt att Aftonbladet är trovärdiga ;)

//Demo

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Fick nåt sånt där brev om att man skulle skicka ett brev till var och en av chefredaktörerna på de där fyra tidningarna som listade nazzar och skriva nåt. Kul för dem att bli bombade från massa olika adresser. hmm..

Jag brukar ignorera alla sorter av virusvarningar. 99,99% av dessa skulle ändå vara kraftlösa på Macintosh. De enda riktiga hoten för Mac är makrovirus, skrivna i Microsofts språk för Office som är lika på både Mac och Win. Tack så mycket.

------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
"Do not recharge, put in backwards, or use."/Varningstext på ett batteri

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Ja, själv kör jag ju då L I N U X, men det enda virus jag har fått på windoze under fem års tid var ett virus som fanns på någon diskett jag fick av en klasskamrat för en massa år sedan.. Men jag lät aldrig det viruset komma in i mitt system.
Så det så. :)

[Redigerat av bughawk den 25 okt 2000]

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Har det någonsin skickats en virusvarning som är äkta på det sättet? :)

Under senaste 6 åren så har i varje fall jag aldrig fått något äkta, bara jobbigt med alla som går på det och skickar vidare.

Då menar jag alltså varningar av typen ovan, bara att Microsoft är nämnd är bevis nog :e

Till och med datatidningar är ju ibland ute och cyklar. Nej, kolla på Antivirus makarnas sidor istället.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Tänk om de lägger ut en mina just nu?

för att sedan börja skicka ut ett riktigt virus med samma rubrik, och alla öppnar det eftersom de ändå vet att det är falskt :)

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Brimbas lille ställe

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag brukar ignorera alla sorter av virusvarningar. 99,99% av dessa skulle ändå vara kraftlösa på Macintosh. De enda riktiga hoten för Mac är makrovirus, skrivna i Microsofts språk för Office som är lika på både Mac och Win.

Är inte de flesta av de värsta virusarna gjorda som macron? Som loveletter t.ex. Har själv klarat mig alldeles utmärkt... förutom från den värsta av alla virusar : MICROSOFTS Windows 98, som kraschar sig självt.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

493 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
362 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
365 ms — ändringar (db)