Lite bilder från Berlin då jag var där på snabbesök. Tänkt att jag kan ju publicera ett par, bara på skoj skull.
Visserligen såg jag att "bakgrunden" blev vit. Borde vara transparant. Men jag är en enkel man, så ni får ta det för vad det är. ;)

Olof Palmes place. Vet inte vad han har för anknytning till Tyskland. Men lite roligt var det väl ändå att han fått ett eget place i Berlin?
Någon som vet av vilken anledning han fick ett place i Berlin?

Bilden tagen från hotellfönstret. Kyrkan byggdes i slutet av 1800-talet och bombades under kriget. Det gjordes något form av turistmål av det som var kvar.
Dock var turistinformationen mest på tyska, men några rader på engelska hittade jag minsann.

Detta är inte hotellet om ni tror det. Detta är en byggnad vid gränsen till forna östyskland. Byggnaden är under reparation och berlinmuren gick strax nedanför till höger bakom stängslet.
Tog denna bild då vi åkte runt i Berlin på turistur. Det enda som nämndes om muren, var hur lång den var. Sedan nämndes aldrig muren mer. Lite märkligt, men kanske lika bra det?
Vad vet jag?
Hur lång muren var? Kommer tyvärr inte ihåg. Men vad gör det en dag som denna :q
Lade även märke till att det fanns mängder med gamla kulturbyggnader kvar i Berlin. Trodde att i stort sett hela Berlin lades i ruiner under kriget. Men detta måste jag ha fattat fel?
Kyrkan kallas för "Den ihåliga tanden" ("Die hohle Zahn")om Ni inte visste det..
När jag läste tyska på högstadiet så hade vi en tyskfödd lärarinna som hellre lärde oss om Tysklands kultur än glosor och annat trams! Så detta vet jag! :)
Jo, jag hade istället en lärare som lärde oss de mest onödiga ord man kan tänka sig. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad alla dessa heter på tyska, men här kommer några av dem på svenska.
Q
:D Jag orkade inte skriva det i mitt inlägg ovan!
Dessutom finns det ett konserthus som kallas för det "havande ostronet" eftersom tacket ser ut som ett ostron som håller på att halka ner! :)
...för att postumt hedra honom och hans arbete för fred...
Följdfråga: På vilket sätt arbetade Palme för freden?
Jag var inte helt med i politiken på den tiden, så av den anledningen så undrar jag bara lite av nyfikenhet, sådär.
Sådär som bara nyfikna människor kan undra, liksom.
Bland annat så vågade han som en av få västländska ledare protestera när USA bombade bondestaten Vietnam "back to the stoneage". Han gav amerikanska desertörer en fristad i Sverige då de inte ville bränna ned byar och avrätta påstådda vietcong-sympatisörer, han var FNs särskilda sändebud för att medla i Iran-Irak-kriget, han var ordförande för den oberoende nedrustnings- och säkerhetskommitén i Geneve etc. etc.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Fast jag har hört att han åkte som frdedsmäklare till Indien, och sålde vapen för en miljard?
Hörde även att ha gick först i ledet när det protesterades mot vitemankriget. Av de personer som gick bakom i ledet, var det många som han/säpo sedan registrerade som samhällsfarliga kommunister.
Men som sagt, detta är bara vad jag hört. Då jag inte riktigt var med politiskt på den tiden, så vet jag ibland inte vad jag skall tro.
Kommunisterna var reellt hot mot Sveriges säkerhet under det kalla kriget, det fanns utarbetade planer för hur en Sovjetdirigerad revolution skulle utföras, det var ett helt annat klimat än idag och därför var man tvungen att idka underättelsearbete mot kommunisterna, det är vad jag har hört.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein