webForumDet fria alternativet

www.åäö.nu

Webbhotell & domäner

23 svar · 401 visningar · startad av woodi · sida 2 av 2

Frågan, av woodi

Vart går denna domänen tror Ni!? :e \------------------ woodi Svenska FF1 www.johan-skog.nu

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jäkligt intressant artikel! Jag förstår problematiken mycket bättre nu, självklart är det fel av Nunames att sälja det som en fungerande teknik i en skarp miljö.

Jag hade ingen koll på problemen med unikod-bokstäver i domännamn, jag trodde i princip att det var bara att tuta och köra ;) men det visade sig ju vara lite krångligare än så.

Att det sen endast funkar (förhoppningsvis) i webbläsare och inte med andra program som t.ex FTP gör det intressanthetsgraden försvinnande liten :)
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

[Redigerat av sgtpepper den 22 okt 2000]

Medlem sedan dec. 20011 685 inlägg

Så med andra ord ska jag inte be min innebandyklubb att köpa sig en åäö domän? spelar i höllvikens bk...

------------------
Våra framgångar är ju mycket tack vare ABBA.
Dhani Lennevald A-Teens

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Att se ett problem är en sak. Att lösa det är en annan.

Jag anser att den bästa lösningen är att gå från ASCII till Unicode. Visserligen blir det en stor övergång men när det är gjort kan man i prncip ha vilka tecken som helst i domän-adresserna(allt från arabiska, kinesiska till grekiska).

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jo, men som det så bra beskrevs i länken som Robban postade så är det ju förenat med problem, med unicode så finns risken att två olika domäner tolkas som ett och samma osv.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)