webForumDet fria alternativet

Skolstädning

Småprat

55 svar · 717 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Idag fick jag veta att på torsdag skall vi städa skolan. Vår klass skall bla. plocka upp skräp bakom idrottshallen och städa 4 salar varav 2 används av hela högstadiet (kemi, fysik).

Jag kommer att vägra städa bort sådant klotter som jag själv inte klottrat. Jag lär få massa lärare emot mig så jag behöver argument.

1. Jag tänker inte städa efter andra (om jag inte får betalt).
  2. Jag och mina föräldrar betalar inte skatt för att jag ska gå till skolan och städa.
  3. Enligt en lärare så skall vi säga till en elev om han/hon klottrar - jag går inte i skolan för att lära andra vett.
  4. Skolan kan inte tvinga mig till fysiskt arbete (skollagen).

Någon som har fler? Och vilka eventuella motargument kan jag få?

------------------
matti.intelligens.nu

[Redigerat av Matti den 17 okt 2000]

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Skulle inte detta kunna räknas som kollektiv bestraffning?
Isf så är det förbjudet enl. skollagen.
I annat fall så kan du ju alltid rota runt i skollagen...

Nopes, det är inte kollektiv bestraffning enligt elevombudsmannen.

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Att sanera bort andras klotter borde tamesjutton vara det... Hm, ja.. då är mitt enda tips att bläddra i skollagen och se om du hittar något bra...

Lärarna lär bli ställda om du säger typ: "Och i enlighet med skollagen x kap § n så ..." ... :e ;)

Finns hela skollagen samlad någonstans på nätet?

*ska skriva ut*

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Ring till skolan kvart i åtta och sjukanmäl dig. Det fungerar alltid :e

------------------
få, färre, färst

..och missa chansen att knäcka massa lärare?

ALDRIG. ;)

------------------
matti.intelligens.nu

Jag tycker att du verkar ha en hel del argument redan. Speciellt det där med fysiskt arbete. De kan inte tvinga dig.
Sen är det, enligt mig, absolut att klassas som kollektiv bestraffning att alla ska städa bort klotter.

------------------
få, färre, färst

Vilka motargument kan lärarna komma med?

------------------
matti.intelligens.nu

Du gör som du vill, kommer dom säga. Sen sänker dom dina betyg. :(
Högstadielärare är ett släkte för sig.

------------------
få, färre, färst

Det är inte troligt i mitt fall. Vad jag vet så var det ingen på högstadiet som hade bättre betyg än jag hade förra terminen. Våra lärare sänker inte betygen (inte mina iaf ;)) om man klagar på något.

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Håller med Kim , akta dej för sänkta betyg, smöraren har talat :e

------------------
Jag måste vara en riktig idiot - Läst hela Simpas troligen meningslösa inlägg...

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Äh va fan!

Hjälp till lite nu! Det är aldrig nån höjdare att börja tjafsa med lärare...vare sig det är medvetet eller inte så blir det nog lätt att betyget hamnar på det lägre alternativet vid en tveksamhet.

Så är det!

I gymnasiet så var jag skittrevlig mot alla lärare i början så de fick ett bra intryck av mig. Sen så slappade jag genom hela gymnasiet och fick ändå (18,9) ganska bra betyg.

Så kom inte och säg att ditt beteende inte spelar nån roll.

Så kom inte och säg att ditt beteende inte spelar nån roll.
Det har jag aldrig sagt. Beteendet spelar roll MEN om man haft samma lärare i 2 år (tredje året) nu och alltid varit trevlig och nästan alltid haft toppbetyg i prov (MVG) kan man faktiskt kritisera vissa saker utan att riskera att få ett dåligt betyg.

Ni måste ha haft väldigt dåliga lärare om ni inte kunnat göra det..
------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Matti går väl på högstadiet, och då kvittar det. Han har tillräckligt höga betyg redan, antar jag. Min sämhällslärare skulle bara bli glad om vi protesterade med bra argument. Han är nämndeman i tingsrätten oxå. =)

------------------
Axel - Kid B
[Secret info™ part three Axel är 1,79 m och väger 65 kg.]

Min sämhällslärare skulle bara bli glad om vi protesterade med bra argument
Instämmer.. SO-lärare älskar när man kritiserar saker om man har någorlunda bra argumenent. :D

------------------
matti.intelligens.nu

Jag kommer att vägra städa bort sådant klotter som jag själv inte klottrat.

Ibland kan man väl bjuda till lite? Skulle det inte vara trevligt att komma till en ren och fräsch skola? Även fastän det finns rötägg som klottrar och håller på kan man väl inte bara låta det vara så? Plus att det är ju ni som går där som mår bättre av att ha en fin skola.

Jag håller med att det känns trist att behöva städa efter andra men så kommer det alltid att vara...tro mig...min flickvän så gott som bor hos mig. ;)

Nä, men lite bra argument och lite tjafs skadar ju inte...men att totalvägra tycker jag känns lite barnsligt faktiskt. Tycker att det verkar som att latheten eller oviljan att ställa upp för andra lyser igenom.

Ta istället upp det vid nån lärarkonferens eller nåt sånt. Med massa kött på benen...det känns lite mer seriöst.

Kanske? ;)

För att gå tillbaka till ovanstående citat: Klottrar du själv?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Kom igen nu Matti! Städa lite och känn dig som samhällets hjälte för en dag :e

Haha! Jag skulle ALDRIG ha städat efter andra..

Det enklaste är väl att stå på sig och använda argumentet:

"Jag skitar inte ner - därför städar jag inte!"

Vad ska dom säga om det?

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>LifeStyleShop.nu!</A>
The force can have a strong influence on the weak minded!

Egentligen är det väl inte mer än rätt att de som går i skolan får hjälpa till att hålla rent...är det så är det inte lika kul att klottra längre eftersom man då vet att det drabbar ens kompisar och en själv. Nån som inte tycker det är kul att städa kanske säger till sin kompis att inte skriva på väggen eftersom det kanske blir han som får tvätta bort det.

Trist men antagligen det bästa sättet...

AARRRRRRGGGGGGHHHHHHHHH!!!

Jag blir så trött på den här trista tonen...

Jag skulle ALDRIG ha städat efter andra..

Alltid den här svenska inställningen:

Jag ska fan inte göra nåt för nån annan, men när JAG behöver nåt...ja då ska alla ställa upp. När du sen sitter arbetslös (nu tror jag ju inte att Matti kommer göra det kanske men ändå) så kanske det känns ganska gott att få lite pengar av Staten. Tänk vad mycket renare samvete du skulle ha då om du visste att du hade hjälpt Staten med att städa upp en skola en gång i tiden.

För att gå på bidrag...nog känns det dumt! (tror jag... ;)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag är lite förvånad. Om jag var rektor skulle jag också be alla eleverna om hjälp för att få en snygg skola. För det första så kanske man klottrar och kladdar ner mindre om man varit delaktig i att hålla skolan ren och dels så kanske de som klottrar känner sig mer dum om alla i skolan varit med om att fixa upp skolan. Då kanske de inte är lika tuffa längre.

Sen tycker jag att ni ska föreslå att ni får lite färg och annat (går säkert att tigga ihop från företag nära skolan) och gör en snygg design på väggarna med den nya färgen. Är det nymålat och snyggt (dessutom av elever som bryr sig) så lär det ju heller inte vara så kul för de som klottar (honom eller henne slänger ni en färgburk över).

Jag tycker inte det är straffarbete eller utnyttjande av elever som arbetskraft. Det är ett sätt för er alla att känna er delaktiga i hur det ser ut på skolan och kanske minskar det att det grisas ner.

Nåt att tänka på med andra ord.

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)