Hehe, ja vad kallar man dem?
Som en stor teddybjörn fast en hund. Eller en mjukishund? Gosehund? Vinna-på-Liseberg-hund?
Du vet... :e
Söt som bara den var den iaf!
41 svar · 684 visningar · startad av Rödalacket · sida 2 av 3
När jag är ute och går så möter jag en tjej med två schäfrar, den ena börjar skälla hej vilt och drar i kopplet, när vi kommer lite närmare så får den andra schäfern syn på oss och börjar skälla och dra den också, matte skriker åt sina hundar men det hjälper inte. Bamse och jag fortsätter att gå och hennes hundar fortsätter att dra. Hon orkar inte med riktigt så hon faller...\ler\..liggande
Läs frågan i sin helhet →Hehe, ja vad kallar man dem?
Som en stor teddybjörn fast en hund. Eller en mjukishund? Gosehund? Vinna-på-Liseberg-hund?
Du vet... :e
Söt som bara den var den iaf!
Jag skulle vilja ha en Newfoundlandshund, de är så rackarns söta som valpar. Fast sen blir de stora som björnar, vilket kan bli lite jobbigt om man bor i lägenhet. På andra plats kommer en Golden Retriever helt klart och på tredje en Beagle. Fast... jag kan inte ha hund längre då jag är allergisk *suckar djupt*.
------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!
"Jag går mot hunden, viftar med armarna och skriker "KOM DÅ HUND DJÄVEL", hunden vänder 180 grader och springer tillbaka till matte. "
Är nog inte så smart att agera på detta sätt om man möter en hund. Särskilt inte när matte ligger "hjälplös" och det är en hund som har anlag att skydda/vakta.
jt...du har inte hund va´
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Den vise vet att han inget vet, medan den dumme tror att allt han vet.
Rödalacket
Det får vi hoppas att han inte har efter det inlägget! :)
------------------
woodi
Att vifta med armarna och skrika skulle vara ett bra metod om man känner sig hotad av en hund är jag mycket tveksam till. Skulle ni verkligen råda tex en hundrädd människa att börja vifta och skrika när det kommer en hund?
Gjorde en sökning på nätet. De flesta råd var löd ungefär som detta.
"What to Do if You’re Threatened by a Dog
If you think a dog may attack you, or you aren’t sure what they want to do:
Stand very still and try to be calm. Don’t scream and run. Be aware of where the dog is. Don’t turn you back on it, but don’t stare it in the eyes. If the dog comes up to sniff you, let it. In most cases the dog will go away when it decides you aren’t a threat. If you say anything, speak calmly and firmly. Try to stay still until the dog leaves, then back away slowly until it’s out of sight. If a dog does attack suddenly, 'feed' it your jacket, purse, your bike, anything that may distract it and give it something to bite besides you. If you fall or are knocked down, curl into a ball with your hands over your head and neck. Try not to scream or roll round."
http://www.ci.madison.wi.us/health/dogbites.html
Jag äger hund förresten ;)
Nu var det så att vi knappast var ett hot mot matte. Om nu matte hade stått med sin hund i koppel och jag hade mött dom och hennes hund uppenbarligen blir väldigt irriterad på mig och börjar skälla då är det väldigt dumt att gå mot hunden och vifta på armarna och skrika.
I det här fallet så var inte hennes hund på jakt efter mig utan var bara allmänt dum i huvudet pga bristande uppfostran och ville bråka med och visa sig på styva linan mot min hund.
Jag kommer aldrig att acceptera att bli terroriserad av andra hundar när vi är ute och går, skulle samma sak hända igen så skulle jag göra samma sak.
Jag har blivit hundbiten engång ordentligt i handen och det tog 8 veckor att bli helt återställd, men är det någon annan hund, eller människa med fördendelen, som hoppar på min hund så kommer det att bli ett ordentligt slagsmål.
Min hund vet att jag skyddar honom och jag vet att min hund skyddar mig.
Vad har du för hund jt...*nyfiken*
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Det där lät ganska knäppt..
En hund märker väldigt väl på en människa hur den känner..
Så om en hundrädd människa ställer sig blixt stilla och darrar av skräck så känner hunden detta omedelbums..
Dock ska man inte springa när det kommer en hund.. Detta kan missuppfattas av hunden på många olika sätt..
------------------
woodi
Rödalacket:
Håller med att det är skillnad när din egen hund är med du vet ju bäst hur den reagerar det var inte riktigt meningen att hoppa på dig om det uppfatades så. Sedan var jag ju inte där och vet inte hur hundarna uppträdde. Sorry.
Det jag såg framför mig var två upphetsade hundar vars ägare ligger på marken. Att då gå mot hundarna och matte skrikande med viftande armar är inget att rekomendera.
Woodi:
Jag kan lova dig att hunden kommer att märka att människan är rädd även om hon skriker att uppträda "aggresivt" och samtidigt vara rädd vilket hunden antagligen märker är inte bra. Tror att man uppträder på precis detta sätt när man tränar skyddshundar och vill få dessa att visa sin agressivitet.
Springa är nog det ända som är lika dåligt kanske sämre.
Min hund är en Ridgeback.
Jag skrev faktiskt
Helt plötsligt så hör jag henne skrika "KOM HIT",
då tänkte jag..."Nu är hundarna lösa". Jag vänder mig om och ser en hund kommandes i full fart. Hunden stannar kanske 5 meter
och då hade vi hunnit bort en bit, men det blev säkert missförstånd.
Ridgeback är fina hundar. Träffade en på jobbet som hette Tabasco. Anledningen till namnet var att han gnagde på kablarna hemma så dom hade på tabasco på sladdarna men han fortsatte ändå. :)
Ang skyddshundar så börjar det med lek, skyddsärmen är den roligaste leksak i hela världen. Om någon då tar den och springer så vill hunden ta den.
Sedan så får man successivt gå över till en dåld skyddsarm. Beröm av husse/matte en viktig del i det hela när hunden gör rätt, precis som i all lydnad.
Aggresivitet finns redan där skulle man kunna säga, hunden vill skydda flocken från andra, det gäller bara att få fram det vi rätt tillfälle.
Du är ute och går med din hund, möter en annan hund. Din hund hoppar på den hunden.
Vad gör du?
1. Springer du fram till din hund sliter honom från den andra hunden och ger honom ordentligt med bastning för att han har varit dum?
2. Du hjälper din hund med det han håller på med?
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[Redigerat av Rödalacket den 17 okt 2000]
För den som är intresserad av forsvbeteende/skyddshundar. http://www.hundklubben.com/lydnad/skyddshundtraning/forsvbeteende.htm
Jag håller inte på med skyddshundar.
På din fråga så kan jag bara säga att jag inte skulle hjälpa min hund att attackera andra hundar.
Man lär ju känna sin hund och det bästa är ju att försöka undvika dessa situationer.
Jag skrev inte "hjälpa att attackera".
Det jag menade var att hur skall man betesig när det händer?
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Om det inte går att få kontakt med hjälp av rösten så skulle jag väl försöka få tag i min hund handgripligen. Men är den andra hunden ochså agresiv så kan det nog bli lite otrevligt.
Jag har nog ingen patent lösning. Hur skulle du göra?
En kompis har två jakthundar som aldrig bråkat men en dag hittade hundarna en död kanin i trädgården vilket slutade i ett riktigt slagsmål. Han försökte skilja på hundarna men det resulterade i att han själv fick sig ett bet. Tillslut hämtade han vattenslangen vilket lugnade ner dom. Men vem går omkring med en vattenslang :). Båda hundarna överlevde men det blev ett dyrt besök hos vetrinären.
Det jag menade med mina frågor var:
Du är ute och går med din hund, det kommer en annan hund, en rival på erat revir. Den naturliga instinkten hos hunden är "En inkräktare, honom måste vi jaga bort" varav din hund försöker att få den hunden att lämna erat revir.
Det man då gör som hundägare är att man ger sin hund skäll och äger att han är helt dum i huvudet m.m. Men är det rätt?
Hunden har inte gjort något fel, i alla fall inte i hans värld men vi tycker att det är fel.
Det man skulle göra igentligen, för att det skall stämma för hunden, är att hjälpa sin egen hund att få bort inkräktaren, men så gör man inte.
Har du någon bild på din hund jt?
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[Redigerat av Rödalacket den 17 okt 2000]
Jag är lite trögtänkt ibland.
Min hund tycker om att jaga bilar som kommer förbi gårdsplanen. Och det är väl ungefär samma sak. Och visst skäller man lite på honom.
Men samtidigt är det inte han som är flockens ledare utan jag. Och som flockledare är det nog jag som borde bestämma i mitt revir inte han eller?
Väldigt gammla bilder:
Gruppfoto :) http://home.swipnet.se/Chimanjika/Machandra.htm
Jo det är riktigt att man måste vara flockledare annars så funkar det inte.
Det finns på tok för många exempel där hunden är flockledare och inte husse/matte.
Bestämma i reviret borde man nog göra som flockledare men det funkar inte riktigt så. Alla hundar som är i en flock står inte och väntar på att flockledaren skall säga till vad dom får göra eller inte göra om det kommer en inkräktare.
Nu är man inne på hundpsykologi och det är inte det enklaste..
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jag blir helt knäpp!! SÅ SÖTA VOVVAR JT!!!! :)
Jag vill ha en vovve... dumma allergi!!! x(
------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!
jag kan bara hålla med..
Ridgeback är väldigt fina hundar
fast schäfer är finast :e :e
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nu väger han 40-45 kg och är ganska bufflig men är han på humör så kan han vara nästan lika söt.
Jag kan bara hålla med..
Ridgeback och Schäfer är väldigt fina hundar.
fast Berner Sennen är finast! :e :e
------------------
woodi
Min morbror har en kennel i göteborg.. + att han har den coolaste schäfern också... :)
------------------
Våra framgångar är ju mycket tack vare ABBA.
Dhani Lennevald A-Teens
[Redigerat av Grymt den 19 okt 2000]