webForumDet fria alternativet

En vanlig hundpromenad i Uppsala

Småprat

41 svar · 684 visningar · startad av Rödalacket

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg
Frågan#1

När jag är ute och går så möter jag en tjej med två schäfrar, den ena börjar skälla hej vilt och drar i kopplet,
när vi kommer lite närmare så får den andra schäfern syn på oss och börjar skälla och dra den också,
matte skriker åt sina hundar men det hjälper inte.

Bamse och jag fortsätter att gå och hennes hundar fortsätter att dra. Hon orkar inte med riktigt så hon faller...*ler*..liggandes på sidan
med armarna ovanför huvudet med ett krampaktigt grepp om kopplen, så drar hundarna henne på gräset...*skratt*
Vi fortsätter att gå, Bamse som om ingenting hade hänt, jag skrattandes, kunde inte göra så mycket annat.
Helt plötsligt så hör jag henne skrika "KOM HIT",
då tänkte jag..."Nu är hundarna lösa". Jag vänder mig om och ser en hund kommandes i full fart. Hunden stannar kanske 5 meter
ifrån oss och står där och skäller medan hon, fortfarande liggandes som en skalbagge på rygg, skriker åt hunden att komma tillbaka.
Jag går mot hunden, viftar med armarna och skriker "KOM DÅ HUND DJÄVEL", hunden vänder 180 grader och springer tillbaka till matte.
Vi fortsätter våran lilla promenad bortåt och jag hör hur hundarna får stryk.

Jag gick och funderade på vägen hem, är det kul att ha sådana där hundar?
Varför gör man inget åt det?
Svaret på dom frågorna är nog okunskap.
Det var kvällens lilla händelse... :o)

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Den vise vet att han inget vet, medan den dumme tror att allt han vet.

[Redigerat av Rödalacket den 14 okt 2000]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det som är mest skrämmande är nog att hundarna fick stryk...

Den som spöar hundar och andra djur är inte min polare.

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>LifeStyleShop.nu!</A>
The force can have a strong influence on the weak minded!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Man ska inte ha så stora hundar om man inte kan hålla pli på dem, så tycker jag i alla fall!

Jag har inte jättevana med hundar, men jag känner några hundar och jag har också innan allergin haft hund. När jag vara hundvakt åt en kompis så var jag lite orolig över att hunden var så stor (en ENORM shäfer), men min kompis tränar lydnad med hundar och hon har vunnit många priser med just Atos som hunden hette.

Det enda som Atos inte gillade var små hanhundar (typ små dammtussar som tror att de är stora som monster) och jag blev varnad att jag skulle hålla honom kopplad utifall att vi mötte någon liten dammtuss.

Mycket riktigt, på en av våra promenader så mötte vi en liten mops som började skälla som en tok åt Atos. Atos som alltid går i fot om man inte säger till honom blände lite elakt på mopsen.

Jag tänkte att nu drar Atos iväg med mig som en vindflöjel eftersom han är så stor och stark, men han drog bara lite lätt i kopplet för att gå fram och snusa hunden i baken. Jag behövde inte rycka i kopplet utan han reagerade direkt när jag sa "fot" och vi gick vidare medan mopsen höll på att skälla ögonen ur sig.

Det kallar jag väldresserad hund, när ägaren kan låta någon annan (inte så van vid hundar) att rasta den utan att någonting händer. Atos var verkligen en charmig stor bjässe som definitivt hade humor. :D

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

Jag håller med Bire där att det är skrämmande att hundarna fick stryk.
Rösten skall man använda, det kommer man jätte långt med.

Sen är det så att man skall inte ha hundar om man inte klarar av dom, det är på tok för många som skaffar hund bara därför att man skall ha en, "Grannen har en då skaffar vi också en" eller för att det är "ballt" att gå omkring med en schäfer t.ex.
Hoppas att den obligatoriska märkningen av hundar kommer hjälpa hundarna, det är väldigt sällan det är hundens fel, för att inte säga aldrig, att det blir som det blev i mitt fall.

Som jag skrev så bottnar det i okunskap.
Har hört att det tar tre hundar innan man får hunden som man vill ha den och det blir väldigt långtid med tanke på att en hund lever 10-15 år.

Själv så har jag råkat ut för värre saker än det där, ett riktigt slagsmål mellan en Rottwailer, min hund och jag, men det är en annan historia.

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Medlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Den som ger en hund stryk ska inte ha en hund.. Det går såå bra att lära hunden via rösten..

Jag har en liten (nja 28 kg väger han nu) Berner Sennen valp som är 6 månader gammal.. Han har lite bekymmer till och från med att lyssna till "KOM HIT" odyl när man är utomhus. Men han är ju trots allt endast 6 månader gammal..

Han har nyligen nått sin första trots där han helt enkelt försökte ta kommandot över mig och min sambo, men det avstyrdes ganska snabbt och enkelt med fler regler i hemmet..
Dock fick vi under denna tid reda på att det inte hjälper på honom om man tar honom i nackskinnet eller klämmer till honom på nosen, han skakar helt enkelt av sig detta och lossas som att ingenting har hänt!

Låt nu säga att den här tantens två chäffrar också slår det av sig, det innebär då att varje gång de får stryk blir de bara snäåået odrägligare och egensinniga! Något för henne att tänka på kanske!

Rödalacket
Vad har Du för hund!?

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Det ser du här.. http://www.lns.nu/wf/niclas.html

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aha..
Och här är Tyson: http://www.johan-skog.nu/f1/tyson.jpg

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Ett riktigt charmtroll.. :e

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jupp! :)
Väger nu 28 kg och kommer att väga runt 60kg när han är fullvuxen! Ett riktigt charmtroll helt enkelt! :e :e

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

VILL HA TYSON!!!!!!!

Han är ju urgullig :)

------------------
/Petra

CyberPet
Hehe, på bilden är han endast 8 veckor. Tog bilden när vi precis hade hämtat hem honom.
Idag, 4 månader senare är han en aningen större men fortfarande lika charmig! :)

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Jooo... nu börjar han väl bli sådär "nästan hund"... fortfarande lite småklumpig med alldeles för stora tassar. Jag gillar den åldern, de blir så komiska! :)

------------------
/Petra

Jo han är rätt så klumpig.. Dock börjar ju tassarna se mer proportionella ut mot kroppen än de var för 2 månader sen.. Då var de på tok för stora mot hans kropp! :)

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Woodi !! GRATTIS till en av de sötaste hundarna jag sett

Röda lacket,,,är det du eller vovven till vänster ? *ler*
Härlig hund det med

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

"Din största fiende är du själv."

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Vi har ju haft den diskutionen förut, Annelie.. ;)

Men, Rödalacket, är det inte jobbigt att ha glasögon på hunden? Jag menar de borde väl ganska lätt gå sönder eller bli smutsiga? :e

------------------
Axel - Kid B
[Secret info™ part three Axel är 1,79 m och väger 65 kg.]

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Axel; Hade ja ingen aaaaaning om faktiskt. Har ej plöjt alla trådar tydligen :)

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

"Din största fiende är du själv."

Nja...Axel, det är inga problem, men du skulle ha varit med när vi prövade ut dom, då var det problem. Det är jätte svårt att få hunden att fatta vilken rad han skall läsa på... :e :e

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Medlem sedan juni 2000350 inlägg

"Jag går mot hunden, viftar med armarna och skriker "KOM DÅ HUND DJÄVEL", hunden vänder 180 grader och springer tillbaka till matte. "

Är nog inte så smart att agera på detta sätt om man möter en hund. Särskilt inte när matte ligger "hjälplös" och det är en hund som har anlag att skydda/vakta.

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

woodi:
Supergullig!!! Ser nästan ut som en leksakshund... :)

Rödalacket:

KOM DÅ HUND DJÄVEL

Är det inte så att "djävul" stavas med dj och "jävel" med bara j? HAHA!!! Måste ju hänga med woodi i svängarna. :e

Förresten så är jag ruskigt sugen på en DJvärg-snaucher (stavas det så?). En kompis har en sån som heter Hamlet och måste vara världens coolaste hund!

Ser ju så grymt cool ut!

:e

JT
Att vifta med armarna och skrika mot hunden är ett gammalt beprövat trick! Med andra ord är det jättebra att göra!

Annelie
Tack!

Gustav
Leksakshund!? :)

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)