webForumDet fria alternativet

En eller flera identiteter ....motivera gärna oxå

Småprat

232 svar · 2 116 visningar · startad av Annelie

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg
Frågan#1

Jag kan bara tala för mej själv nu.

X tycker jag kom upp när en het diskussion om vem a var(tidigare i våras) .

HUR kommer det sej att x helt plötsligt kommer in mellan Kim´s inlägg ??(Detta var i moderator tråden...)

Hmm

JAG tycker att 1 konto per skall bör räcka. Annars ljuger ju oxå medlems listan, eller hur ?
996 medlemmar kanske "bara" är 800 st ?

Jag tycker att om man reggar sej i ett namn/alias så behöver man ju ej ange ngt om stad eller annat , vilket då gör att man är anonym. Eller hur ? Dessutom så vill jag ej sitta o snacka med "X" för att sedan komma på att hmm...låter likt "Brimba" aha det var en o samma....(Vilket det INTE är, ett exempel)

JAG har aldrig påstått att x angriper folk , men jag vet att x dyker upp lite lägligt ibland , men det kan ju vara slumpen ? Inget ont om x ....allt har vart en fråga från min sida.

JA jag är emot dubbla identiteter likväl hos moderatorer/forumledare och medlemmar.

Ngn sa att det kunde verka konstigt om en massa moderatorer surrade med varann här i forumen ... speciellt för de nya medlemmarna. Om jag får säga mitt så kan det bero på att i 80% av fallen dagtid närjag vart här så är det flest moderatorer, skulle jag hitta en medlem så språkar jag mer än gärna med denna oxå , naturligtvis. JAG vill ej se så stora klyftor mellan medlemmar o moderatorer.

Men jag vill EJ veta att jag faktiskt pratat med en o samma person fast med två namn, förstår ej varför man skulle ha fler identiteter. Några säger att de vill vara anonyma ?! Men för mej är så gott som alla namn här inne "anonyma" eftersom många lämnar info tomt. Eller hur menar ni som vill detta ?

Hursomhelt....JAG vill att ALLA bara har en identitet...Varför ? Jo för jag tycker det är oerhört förvirrande om b/z skulle vara samma.

VAd tycker ni ALLA andra

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

"Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den."

[Redigerat av Annelie den 23 sep 2000]

Medlem sedan apr. 2000521 inlägg

Mig spelar det ingen roll om ngn har fler identiteter. Motiveringen finns i den tråden. http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/001461-2.html

Måste också få fråga dig Anneli: varför strtatde du en ny tråd i frågan??
För mig blir det bara förvirrande. Jag tycker det är enklare att följa en fråga i en och samma tråd och den här debatten är ju redan i full gång i moderatortråden.

LeJa

------------------
LeJas samlade....
LeJaPunktNu
LeJa

Annelie svarar :) För att jag tyckte rubriken "Moderator..." Var lite missvisande för det här ämnet och att frågan redan besvarats i den tråden , samt att Swey önskade EN tråd att samla allt detta på. Rätt eller fel.

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

Medlem sedan apr. 2000521 inlägg

Ok då förstår jag.....
men nu har ju jag svarat på frågan i fel tråd :q

LeJa

------------------
LeJas samlade....
LeJaPunktNu
LeJa

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Att Kjell & Sune har "neutrala" alias kan jag förstå och respektera då de inte vill bli behandlade som "Överguckus" om de deltar i en diskussion. ;)
Om det är rätt eller fel kan man säkert tvista om i evighet.

Att en medlem har dubbla alias kan jag också svälja mem desvärre inte förstå riktigt...

En moderator eller forumledare däremot tycker jag definitivt inte ska ha mer än ett alias om det används för att dölja sin identitet i "obekväma" situationer.
Jag tycker att man ska vara en och samma person om man är moderator eller forumledare på wF.

OM en moderator har flera alias så hoppas jag att den personen inte använder sig av den samt att dubbelregistreringen har skett innan personen blev moderator.
Samma sak gäller givetvis forumledarna med!

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A> - En mental frizon utan onödiga undersidor

Klipp o klistra det har jag gjort :) Jo jag vet att det finns svar där, men vi kan väl prova ?

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag förstår inte ett smack av det Bire skriver.

Moderatorer kan ha dubbla alias av samma anledning som Kjell och Sune kan ha det.

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Jag vet inte om jag tycker ngt egentligen ... !!!

I ngn tråd diskuterades stavningen .. och då var det ngn som tyckte att vi skulle vara "hyggliga" mot eventuella dyslektiker ... samma sak gäller väl i så fall här !

Om ngn lider av personlighetsklyvning så är det väl "hyggligt" av oss andra att respektera detta?

Sen "spelar det förresten ingen roll" vad någon av oss tycker i ämnet ... för det är ju inget som vi kan kontrollera ändå !!! ... eller ? ? ?

------------------
GANDALF

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Annelie
Försöker du antyda att det är jag som är X? :q

------------------
Kim Halderot - med rätt att snora

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Den där Polisen tycker jag mest verkarvara mer på skämt. Någon som vill klaga på stavfel utan att verka gnällig, fast han/hon gör det ju på ett roligt sätt. :)

Vad heter Kjell mer än Kjell förresten?

Ps. Erik Juhlin är alltid Erik Juhlin, jag är aldrig Anonym :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Kim , nej jag antyder inget jag inte vet. Hade jag trott eller vetat ngt hade jag skrivit det. Tyckte X:s "tittut" just i en debatt om dubbla identiteter var lite mysko bara.

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Vad heter Kjell mer än Kjell förresten?

Han heter Kjell Åwall :) Det framgår också på http://cgi.webforum.nu/ssi/info.shtml

När det gäller Sune och mig, så har vi endast ett alias var.

Mitt är FlashX och Sunes är MonSun.
Dessa är våra normala alias som vi för övrigt använder på alla andra forum (bl.a. IDGs eForum) och detta långt före wFs tid.

När vi sedan startade webForum så regerstrerade vi oss i våra invanda namn (därav var FlashX först på wF) men vi kom snart överens om att vi som ansvariga utgivare, nog borde framträda med våra riktiga namn de gånger vi representerar wF.

Sune använder sällan eller aldrig sitt alias längre men jag modererar flera andra forum (utanför wF) och är därför invand med mitt alias, som används ganska flitigt överallt.

Är man ansvarig utgivare så har man också en roll på wF som kan uppfattas som lite mer än användarnas och därför undviker jag i största mån att debattera i trådarna som administratör för wF. Har sett en liten tendens till att man kan "döda" trådarna när man kommer in som administratör och säger något.

Själklart har varken Sune eller jag våra alias för att dölja oss bakom en mask, utan är mer en praktiskt sak som underlättar vårt arbete samt att det är ju våra alias som vi alltid haft.

Vi har heller aldrig gjort någon hemlighet av våra alias och dessa brukar ju dessutom komma fram i olika trådar av och till.

Skulle det vara så att FlashX inte sköter sig här på wF, så ser ni till att anmäla honom till mig :D

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Hmm, nu "dör" nog tråden :e

------------------
I have devil in my head

[Redigerat av JoakimE den 23 sep 2000]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag fick känslan av att det är hemskt och fult att ha fler än ett användarnamn. Om det vore det så skulle det ju inte gå att registrera mer än ett namn per person (eller email). Nu är det inte så.

Jag har bara ett användarnamn här på wF, men jag kan inte förstå denna upphetsning över att några har fler än ett namn registrerat. Kjells förklaring här ovan är ypperlig till varför man kanske vill använda två användarnamn.

Om man gömmer sig bakom ett annat användarnamn så är man ju lite löjligt då det faktiskt går att ta reda på från vilken IP-adress det kom ifrån. Jag tror att många kanske registrerat sitt användarnamn de använder i andra forum online och kanske också registrerat sitt eget förnamn. Jag ser inget fel i det och jag tycker det är upp till var och en att avgöra om de behöver en eller två användarnamn.

Dessutom kan man lätt klura ut vem det är ändå efter ett tag, då språkbruk i skrift sällan skiljer sig om man inte anstränger sig . Så jag har en aning om vem dessa mystiska x och Polisen är, men det är inget som jag orkar hesta upp mig för. Så länge det inte handlar om otrevligheter ser jag ingen anledning att bråka om saken!

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan juni 2000229 inlägg

Phuuuu.... Detta är väl inget att hetsa upp sig över. Man får väl använda viket/vilka namn man vill, eler?? Förstår inte syftet med tråden... Ska alla rätta sig efter vad Annelie vill och inte vill....

PS. Den 24 December vill jag att alla tomtar ska ha blå luvor i stället för röda. Jag gillar inte färgen röd... DS.

murofbew läs moderator tråden innan du skriver att JAG skall bestämma ! Det var under bältet tycker jag. Likväl som folk ej gillar ditt eller datt så gillar jag ej dubbla identiteter. JAG är ej överrens med allt o alla här men inte sätter jag mej o tycker synd om mej själv för det. Kjell skrev just varför han har två reggade namn, vilka fler har gjort det ? Ingen !

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

[Redigerat av Annelie den 24 sep 2000]

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Jag är också stark motståndare till att personer tillåts maskera sig under ett par eller flera alias! x(

Tillåts det kunde ni ju lika gärna ha webForum som ett helt öppet forum, typ Passagens konferenser :q
Skulle webForum börja slira och blunda för att vissa skaffar sig mutipla "personligheter" sjunker er status avsevärt, i min mening. :(

För ett tag sedan diskuterades det i någon tråd om om en utstädning borde göras för att "avregistrera" folk som ändå aldrig besöker webForum.
Det är nog dags med uppryckning nu, innan vantrivsel utbreder sig!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

För att ge ytterligare en röst i ämnet:
Jag begriper inte varför det retar någon med fler identiteter. Men varför skulle någon ha det? Och du Annelie vet du med dig att det finns fler dubbla id än Kjell och Sune? Det verkar så:

Kjell skrev just varför han har två reggade namn, vilka fler har gjort det ? Ingen !

Vilka syftar du på? Känns lite mysko att det sprids misstankar utan att hela grejen deklareras. Säger man A kanske man bör fortsätta med B.

Tjohej!

If(PeW==PeW){skickaInlagg();}else{window.location="passagen"}

[Redigerat av PeW den 24 sep 2000]

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Jag tror ni överdrivet lite då det gäller ämnet.

Skulle det nu förekomma att någon har en annan identitet som plockats fram i syfte att "nu ska jag minsann ge tillbaka" är ju naturligtvis beklagligt.

Vad jag vet så har ett sådant tillfälle endast vagt framkommit en enda gång, så speciellt utbrett kan det knappast vara.

Det finns heller ingen som helst möjlighet att hindra medlemmar från att göra en ny registrering, vare sig detta behövs eller inte.

Jag kan heller inte se något direkt problem med att någon gör detta?
Man lär känna personer i wF genom dess alias och inget annat. Man förblir ju ändå anonym hur man än vrider och vänder på det.

Jag vet att det nog skulle finnas en del namn i medlemsregistret som antagligen kunde raderas. Antingen för att medlemmen helt enkelt bytt eller kanske har tröttnat på wF. I dagsläget blir det dock inte, utan jag har för mig att vi i en tidigare diskussion satte ut vissa kriterier för detta.

Jag tror inte att det här med extra alias är något som är så utspritt som inläggen ger sken av. Att det eventuellt kan förekomma tror jag dock och nedan skulle mycket väl kunna vara ett exempel i mängden.

MrXXX är känd på wF som en mycket duktig nätverksansvarig och har varit medlem här på wF sedan väldigt länge.
Nu ska han dock göra en egen hemsida och undrar hur man infogar en bild i HTML-dokumentet.

Två möjligheter infinner sig plötsligt.

1. För att göra inlägget känner han att han först måste göra en redogörelse om varför han inte kan klara själv.

2. Han förenklar situationen något genom att helt enkelt registrera ett nytt alias.

Många här på wF gör som i första exemplet, men det kan ju mycket väl finnas personer som känner sig mycket förnedrande inför detta?

Vi är ju alla olika.

Sedan är det ju så, att ingen som har något extra alias, på någotvis särbehandlas. Används ett alias för att t.ex kränka andra individer eller på annat sätt ställer sig på tvären när det gäller reglerna, så kommer detta sannolikt att bannas från forumet.

Tycker inte vi ska försöka göra en höna av denna fjädern och som jag ser det, så har det fungerat bra hittils och tror nog att det gör så även i framtiden.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Bra tal!

------------------
---Jippi!---

-PeW-

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)