webForumDet fria alternativet

VAT REG NO - ganska akut

Företagande

11 svar · 1 191 visningar · startad av Freestyler

Medlem sedan feb. 20002 218 inlägg
Frågan#1

Fick ett litet problem när jag skulle regga en domän. Vad har Sverige för "vat reg no" (typ inom EU)?

Först skriver man in landskod, SE, men sen när jag ska skriva in "vat reg no" prylen klagar han. Vad ska jag skriva?

------------------
email site

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

är inte det företagets organisationsnummer med ett litet tillägg före :q

har för mig det iaf...

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
where do you want to go to die?</A>

hmm... det svaret ville jag inte ha ;)

------------------
Ooh aah Freestyler?

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

Jo, så är det.
Vad som avses är alltså momsregistreringsnumret. I EU har företag ett momsregistreringsnummer som består av landkoden samt några siffror till (i Sveriges fall organisationsnumret). Ett sådant nummer skall man ha för att kunna dra av och lägga till in- och utgående moms som företag. Eftersom den registrering du försökt göra verkar kräva att du skriver in ett momsregistreringsnummer kan jag inte tolka det som något annat än att enbart företag får registrera domäner hos dem.

Så det enda du kan göra åt saken är väl att starta en enskild firma och momsregistrera dig hos skattemyndigheten ;)

[Redigerat av cf den 09 okt 2000]

bire: jag tror att no i detta fall inte betyder norge, utan utläses bäst number, som är engelska, och torde betyda nummer. ;)

men, ja, du har helt rätt. danmark däremot har lite slappare regler.

------------------

där var bire snabb... :)

------------------

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

När jag jobbade med biluthyrning i somras så gjorde vi så att vi skrev ner organisationsnumret på de företag som hyrde bilar.
Om det var privatpersoner så tog vi personnumret istället. Testa att skriva in ditt personnummer istället.

------------------
få, färre, färst

Testa att skriva in ditt personnummer istället.

Efterfrågar de ett momsregistreringsnummer så är det givetvis det som skall anges och inget annat. Sedan är det visserligen så att enskilda firmor i Sverige har samma organisationsnummer som ägarens personnummer, men det betyder inte att man som privatperson kan utge sig för att vara ett företag hur som helst. Jag är inte expert på det juridiska - men jag rekommenderar dig starkt att INTE göra så. Det är ju inte svårt för dem att kolla med bolagsregistret om ett företag finns eller inte.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Är du momsregistrerad (är du inte det så har du inget VAT-nr) så står det på registreringsbeviset (i.a.f. på mitt).

Mitt VAT-nr är SE[ORG-NR]01 (där [ORG-NR] är personnumret för en enskild firma).

Att uppge ett falskt VAT-nr är inte att rekommendera. Innebär att företaget du handlar med inte drar någon moms eftersom du förväntas betala in momsen själv. Gör du inte det så gör du dig skyldig till skattebrott.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 10 okt 2000]

Ja, kan kanske till och med vara värre än så. Kan väl räknas som "osant intygande" eller likn. om man "hittar på" ett momsregistreringsnummer som man inte själv är registrerad för.

Kim har alldeles rätt där.

är man ett företag så har man ett red.nummer och som privatperson har man istället sitt person nummer.

".. moms är ju en typ av skatt och skatt måste man ju betala tyvärr och som privat gäller då pers.nummer :-) .."

------------------
".. drums should go bang or boom, not bap .."

Okej. Tror jag förstått nu :)
Tack för hjälpen.

------------------
Ooh aah Freestyler?

393 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
261 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)