webForumDet fria alternativet

Trött på risig stavning

Småprat

83 svar · 1 069 visningar · startad av emission · sida 2 av 5

Frågan, av emission

Med risk för att sparkas lite, måste jag få utlopp för hur bekymrad jag är över hur illa folk stavar. Vi tvekar inte att utnämna oss själva till mästare i kommunikation och design, med fina gränssnitt och vacker grafik, men när det gäller det skrivna ordet - som fortfarande är den viktigaste budskapsbäraren - är det så illa ställt att man baxnar. Självklart måste man acceptera och förstå att mån

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag tycker att vi ska ha "Vårda språket" under själva webForum, det är ju närmast eftersom vi ser mest "grodor" på webben och det är viktigt att som webbsidesbyggare också vårda språket. Man kan väl ha en virituell länk från Ordbehandling också ;)

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Apropå särskrivningar läste jag häromdagen i en ledare om "en halv packad polischef"...

Nej, det handlade inte om nån styckmordsutredning... fortsättningen löd: "tafsar på sina kvinnliga kollegor under en konferens om jämställdhet..."

---

Från det ena till det andra tycker jag det vore praktiskt om nytillkommande inlägg i respektive ämne "packades" i omvänd ordning, alltså med det senaste överst - speciellt när mängden blir stor borde det kunna spara in mycket vertikal-scrollande.

Bl.a. om man direkt vill relatera till det senaste känns det opraktiskt att i "återblick" behöva "jojja" upp och ner i ett sträck.

Vad tycker ni andra? :q

Medlem sedan dec. 1999106 inlägg

Hmm blir det inte bara ännu mer jojja upp och ner om man har senaste inlägg överst? Om man börjar läsa efter fem inlägg måste man ju börja från nästan botten, läsa (ev scrolla nedåt om det är ett långt inlägg) scrolla uppåt till början på nästa inlägg, (ev scrolla nedåt) och så vidare tills man läst färdigt...Jag röstar för att inte ändra :)

/Nett

[Redigerat av Netmums den 24 feb 2000]

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Om ni vill se ett äkta skräckexempel på vart svenskan (Sverige) är på väg så besök:
http://www.lindome.nu/fberg

och klicka på Klotterplank.

Där har jag länge klagat över hur dagens ungdom (vilken jag själv tillhör) behandlar det svenska språket.
Jag erkänner att jag själv då och då klantar till mig och glömmer någon bokstav lite här och där men inte fan skriver jag "Jag" utan ett g på slutet som många nu för tiden gör.

Det är sorgligt...och det värsta är att det verkar vara inne att tala "rinkebysvenska". Jag tycker att vi som några slags utgivare på webben borde försöka ta vårt ansvar och försöka lägga ner lite möda på att se till att det vi lägger ut är rättstavat.

Så vad jag har att säga är:

SKÄRP ER OCH TALA/SKRIV RIKTIG SVENSKA!!!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

ey yo, ja snackar hur fan jag vill! din ****!
leen, va ska du göra, cutta mig? tss ;)

Det är sorgligt...och det värsta är att det verkar vara inne att tala "rinkebysvenska".

Det är inte inne att snacka rinkebysvenska.. men många som bor i förorterna pratar så.. Om man ska prata med Kungen himself säger man inte: "Kungen, du din guss är fett med snygg".. alltså.. man växlar språk beroende på vilka man pratar med.

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Hmmm... finns det möjligen något lexicon 'Rinkebysvenska - Rikssvenska' att tillgå på webben? :q

Norstedts svenska slangordbok kan du ju köpa.. sen finns det nån annan bok om slang också som trycktes i en ny upplaga ganska nyligen.. kommer dock inte ihåg vad den heter, len :e

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

[Redigerat av Matti den 25 feb 2000]

wee..det finns en bok som heter "Rinkebysvenska - ett ungdomsspråk" som är skriven av Kotsinas, Ulla-Britt, 1996

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Tack för lästips!

Finns det inget lexicon redan på webben kan det ju vara ett uppslag till tema för en ny sajt! :)

Söker man på "rinkebysvenska" i Evreka kommer man bla. till en finsk högskola i Joensuu.. och till flashback.net..samt till icq.com.. hm.. :e

haha.. Sverigedemokratspropagande.. stackare..

Söker man istället på "rinkeby svenska" kommer man till en intervju med Latin Kings..

Verkar inte finnas så mycket vettigt om rinkebysvenska på nätet :e

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

[Redigerat av Matti den 26 feb 2000]

*ignorera*

råkade posta samma inlägg 2 gånger :/

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

[Redigerat av Matti den 26 feb 2000]

Medlem sedan jan. 2001531 inlägg

Tja, att posta ett inlägg två gånger är ju inte fel.
Man får ett tillägg på sin räknare.

Tror ni fattar syftet med mitt inlägg :e

------------------
Med vänliga hälsningar Anders
aj2000@mail.bip.net

jo iofs men jag har redan tillräckligt med inlägg på min räknare... men precis när jag hade klickat på posta såg jag att ett ord fattades så jag tryckte på stop och korrigerade det men då var det redan försent.. det är bäst att posta inlägget först och sedan redigera det i stället.. *lärt sig*

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Det är ju bättre att göra som du gjorde för
:e

------------------
MVH
Anders a part of webAvis
aj2000@mail.bip.net

Det är väl bättre att göra som på första sättet :e

Vad tycks om min nya signatur?

------------------
MVH
Anders a part of webAvis
aj2000@mail.bip.net

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag hjälper gärna till att moderera ett språkforum.

Detta skrevs av Emission i Februari, ännu har inget hänt.

Hur står det till med allas vårt språkforum?

Jag tror att det skulle bli ett bra tillskott till wF.

Tack!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Jisses, letade du verkligen upp en tråd från februari??? :o

------------------
I have devil in my head

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag blev lurad och trodde allt var skrivet nu. :( :D

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Swey: trodde jag oxå ett tag, men jag kom inte ihåg nån sån här tråd ;)

------------------
I have devil in my head

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag tänkte "Hur f*n kan de ha skrivit så mycket medan jag var borta?" och sen började jag läsa. Efter väldigt lång tid kollade jag på datumet. :D

Jag började tveka när jag såg att Sune och alpha hade skrivit inlägg. :)

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

[Redigerat av Swey den 20 sep 2000]

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)