webForumDet fria alternativet

TV4:s trovärdighet: svart eller vit?

Film & TV

20 svar · 350 visningar · startad av cf

Medlem sedan maj 2000376 inlägg
Frågan#1

Var det någon som såg gårdagens svart eller vitt på TV4? Skulle vara kul att höra vad ni andra tycker om programmets kvalitet samt trovärdigheten hos TV4.

Min åsikt:
TV4 har totalt sjunkit till botten på min trovärdighets- och seriositetslista. Man arrangerar en debatt om TV:ns roll som "folkbildare" eller "dumburk", eller snarare reklam-TV:s inverkan på utbudet. Detta kan ju vara knepigt ur trovärdighetssynpunkt eftersom TV4 själva kan antas vara partiska i målet.

Vad gör de då åt detta - jo de låter den absoluta majoriteten av debattdeltagarna ta ställning för "deras" sida (inklusive programledarna). Motståndarna består i princip bara av SVT-chefen samt en frilansjournalist som (enligt honom själv) är ditplockad för att han är "kontroversiell".

Riktigt intressant blir det när TV4:s programchef Jan Scherman sitter och försvarar sig med näbbar och klor, utan att egentligen blivit angripen (det behövs inga debattmotståndare, han tar själv effektivt död på sina egna argument). Han hävdar bl a att TV4 lyckas kombinera en kommersiell inriktning med trovärdighet och "seriösa" program. Måste vara denna strategi som legat till grund för beslutet att bjuda in Babsan och Gert Fylking (iklädd rosa träningsoverall) till debatten.

Anrättningen kryddas ytterligare av två totalt inkompetenta programledare. Siewert Öholm är ju känd för att avbryta sina gäster, men han avbryter i alla fall av en anledning och har oftast någon vettig verbal skottsalva att avbryta med.

Allt detta skulle ju kunna vara ett enormt uttryck av ironi från TV4:s sida (vilket jag betvivlar), men för att göra narr av en företeelse krävs ju att det finns en kontrast i form av en sedan tidigare god trovärdighet hos kanalen ifråga. Annars går det ju inte att avgöra vad som är ironi och vad som är seriös debatt. Robert Aschberg var en av debattdeltagarna - det får mig att minnas ett annat debattprogram, "Diskutabelt", som gick i TV3 för ett tiotal år sedan. Någon som kommer ihåg det

Påhittet med att ordna en telefonomröstning där tittarna fick rösta om ett par skulle ha sex i direktsändning i slutet av programmet, väljer jag att inte kommentera...

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Måste hålla med, hela programmet var i sannning en riktig fars. Den vettiga debatten förekom inte utan det hela var en ovanligt misslyckat blandning av försök till seriositet och nöje. Skrattretande måste jag säga!

Var det någon som egentligen förstod VARFÖR man skulle ringa in och rösta?

Nä, fy vad illa!

Det är sådana här program som verkligen förstör för de (det finns ett fåtal trots allt kvar) som försöker skapa seriösa debattprogram med verkligt värde.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag tittar sällan på TV, men det jag kan säga att jag utnyttar TV:n för att titta på nyheter eller filmer, det är väldigt sällan jag tittar på serier.

Trevliga naturprogram kan även det tillfresställa mig, men det bästa går i SVT:s kanaler, så TV4:a är inte aktuellt.

Jag såg dessvärre inte debatten, och väljer därmed att inte kommentera det heller.

Påhittet med att ordna en telefonomröstning där tittarna fick rösta om ett par skulle ha sex i direktsändning i slutet av programmet, väljer jag att inte kommentera...

Var denna omröstning i TV3 för några årsedan, eller var det igår, i TV4:a?

Tack!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Igår på TV4. Eftersom 90% av tittarna röstade ja fick man i slutet av programmet se en kille och en tjej ha sex, gömda under en filt.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Helt sjukt, jag väljer att ej kommentera, då jag är för chockad för tillfället. Jag trodde Tv4:a hade andra sätt att locka tittare på, än att liknas vid en betalkanal, där man kan se porr dygnet runt. Detta bör ej accepteras i Svensk TV. Var har valfriheten tagit vägen?

Länge leve SVT1 och SVT2

Tack!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Kan tyvärr inte kommentera programmet, men närhelst Jan Scherman dyker upp blir det tråkigheter.

Han verkar antingen försöka vara kontroversiell och djuplodande, och blir då i slutänden otrevlig i stället, eller så verkar han fullkomligt ointresserad. Han ledde "Kalla fakta", så att de blev just "kalla", och när han sedan kom till Nyhetsmorgon, förstördes även denna goda morgonstund.

Synd och skam, för TV4 är på många sätt imponerande i sin professionalism.

Fram till igår hade TV4 ganska hög trovärdighet för mig - jag hade föreställningen att det gick att driva en "seriös" kanal även med kommersiella metoder. Verkar som om de vill få mig att ändra på den inställningen.

När de i slutet av debatten frågade Jan Scherman om han tyckte att de skulle visa sexinslaget - sade han absolut nej. Skitprat!!! Han är ansvarig utgivare för TV4 så beslutet att visa inslaget är ytterst hans ansvar.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag såg inte heller programmet, men det låter sannerligen som en riktig soppa.

Angav dom någon anledning till varför dom skulle visa ett par som skulle ha sex under en filt eller var det bara en naturlig avslutning på programmet?? Det framstår ju som helt och hållet barockt.

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

I början av programmet sade man något i stil med. "Vi på TV4 låter er tittare själva avgöra vad ni vill se. Ring in och rösta på om ni vill se tjejen och killen på bilden ha sex i direktsändning. Resultatet av omrösningen presenteras i slutet av programmet."

Det angavs aldrig någon direkt anledning. Jan Scherman (spelandes totalt ovetande) småflinade och sa att han är klart emot påfundet, men att han förstod att det handlade om "ironi".

Kul för dem. Vad är nästa steg? *Två icke namngivna programledare* har ett fullbordat samlag i Nyhetstimmen - ni fattar väl ironin?!?!? [REDIGERAT MED HÄNSYN TILL PUL]

[Redigerat av cf den 13 sep 2000]

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag såg programmet. Recalim The Streets-intervjun var för kort men bra och debatten om TV-programmen för lång och värdelös. Det värsta var när Lasse Brandeby skulle skämta till det hela följt av tre sekunders sex under en filt.

Jag hoppas verkligen att Svert ellet vitt blir bättre. Det var väldigt bra tidigare.

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Jag glömde visst "Kurtans" inhopp med blädderblocket

Apropå fyran trovärdighet.

Tidigare så vad de med och producerade/sponsrade en svensk film. (Tror det var en Hamilton film, kommer ej ihåg). När filmen sedan kom på video, så kunde man på omslaget läsa tv4:as recention om filmen.
Recencenten var väldigt positiv till filmen :-)
När man läste det finstilta längre ned på omslaget så stod det att tv4 var medproducent till filmen.

Hur trovärdigt är det då?

//Demo

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag uppfattade själva sex-röstningen som självironi... det tyckte jag att dom menade själva iaf...

Brandebys skiss *tummen upp*

------------------
Kom hem till mig...

Jo - visst kan det ha varit enbart självironi och inget annat som fick dem att ha med omröstningsinslaget...

Men man kan ju inte komma ifrån att det ligger nära till hands att tro att en bakomliggande orsak helt enkelt är att få tittarna att sitta kvar framför TV:n hela programmet (vilket innebär ökad chans att de ser reklamen efteråt). Även andra "komponenter" i programmet har ju en ren underhållande karaktär, vilket gör att fokus försvinner från själva debatten i sig.

Visst kan det tyckas vara spekulationer från min sida. Jag menar egentligen inte att något är rätt eller fel. Jag vill se ironi och underhållning på TV, likaväl som seriösa debatter, dokumentärer och nyheter... Men när nu TV4 själva hävdar att de kan vara lika seriösa och trovärdiga som SVT samtidigt som de drivs av kommersiella intressen kan man ju fundera kring påståendets riktighet.

Frågan är - hur uppfattar vi TV-tittare TV4:s trovärdighet efter detta? Om ett debattprogram som tidigare varit någorlunda seriöst agerar så att det finns starka skäl att ifrågasätta både trovärdighet och opartiskhet, hur kommer vi då i fortsättningen att värdera den information som kanalen förmedlar? Här finns ju fler exempel att debattera - exempelvis visningen av Greg Bemis Estonia-dykningar. Kan det finnas ett rent kommersiellt intresse av detta, eller finns bara en vilja att kritiskt granska och förmedla informationen??

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Jag såg tyvärr inte programmet

Men något jag hakat upp mig på de senaste dagarna är skrapan i trisslottningen varje morgon. I typ en vecka nu har den som kommit dit för att skrapa fått ta i så att de nästan svettas och varje gång har programmledarna sagt något i stil med "Vi får ta och vässa den där =)" Men det har de inte gjort.

Jag e nog dum i huvudet som hänger upp mig på såna saker, men ändå

//M@rtin

Det är inte klokt. Kvällens program handlar om kondomer. :o

------------------
- Swey

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Uhm.. eeh.. är det 14-isar som praoar på TV4 nu eller?

------------------
matti.intelligens.nu

Va? Skulle det inte handla om barn som fick diagnosen damp? Det tycker jag iaf är en rättså viktig disskution.

//M@rtin

Det också.

Men varför ska de blanda in sex i alla program?

------------------
- Swey

Matti: Är det du som har prao denna vecka eller? ;)

Nån som vet vem som bestämmer över innehållet i programmet nu får tiden? Det är väl de där nya programmledarna som tycker att man ska bli arg i TV soffan. Och eftersom ingen blir det annars så fick de hitta på det dummaste de kunnde. Och ni märker ju att de lyckades ;)

//M@rtin

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)