webForumDet fria alternativet

Fingerfärdighet?

Småprat

27 svar · 506 visningar · startad av McD

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg
Frågan#1

Hur många är det här på wF som skriver skrivmaskin utan att kolla på vilka tengenter fingrarna tyrcker på?

Jag gör det, där av mycket fel men det går snabbt...

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Bara viljan finns så finns också hoppet!

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Skrivmaskin?????

Kollar nästan aldrig på tangentbordet

------------------
I have devil in my head

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Lärde mig en gång att skriva maskin (hålla rätt och träna i vilka tangenter som hörde till vilken hand) så det funkar ganska bra... fast visst är markeringsfunktionen på en dator en gudagåva

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag kunde skriva med fingersättning när jag var liten (Pappa tyckte att vi kunde ha det i ryggmärgen från början), men nu har jag av nån outgrundlig anledning lagt av med det.. Jag tittar på tangentbordet när jag skriver, men skulle nog klara mig rätt så bra utan det oxå..

------------------
Axel - Nu med ny signatur som klarar 40° tvätt och inte kladdar!

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Hur skulle man kunna titta på tangentbordet samtidigt som man ska titta på skärmen för att se om man skriver rätt?

Hade en väldigt nitisk datalärarinna på gymnasiet...

/Csson

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Csson: Om man tittar på tangentbordet ser man ju om man skriver rätt? Backstegstangenten ligger bra till i handen, jag hoppar dit ganska ofta när jag undermedvetet märker att jag skriver fel..

------------------
Axel - Nu med ny signatur som klarar 40° tvätt och inte kladdar!

Kanske för att du har ett
Hp-tgboard.
(Hp/suger/:)

------------------
<A HREF="http://www.wahlgrenarna.com

" TARGET=_blank>www.wahlgrenarna.com

</A>

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag har faktiskt rätt fingersättning. Jag tittar bara på skärmen. Jag fick en dum idé någon gång för tre år sen ungefär att jag skulle lära mig att skriva rätt. Nu har jag lärt mig och det går undan kan jag säga

------------------
Agent 002 - med rätt att surfa

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Håller ögonen på skärmen eller på texten jag ska skriva av. Det bästa jag överhuvudtaget lärde mig i gymnasiet var rätt fingersättning! Oändligt tacksam för det idag...

Fast det är klart, det går fort - ibland (ofta) för fort så min backstegstangent är väl snart utsliten...

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Naturligtvis har man det. Om man som jag har ett knäckt tangentbord så har man liksom inte särskilt mycket val.

------------------
Programmerare är verktyg för att omvandla koffein till källkod

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag upptäcker att jag skriver mycket mer fel om jag tittar på skärmen samtidigt jag skriver. Det är som jag förbereder hjärnan på nästa bokstav och så kastar jag om och grejar. Men skriver jag av en text går det otroligt fort för jag tittar inte på skärmen. Jag kollar bara innan jag börjar att fingrarna ligger rätt på tangentbordet och sen är det igång.

Jag använder alla fingrar utom höger tumme, den vänstra tummen slår på mellanslagstangenten. Vi fick lära oss att skriva maskin i skolan, sen gick jag en ABF-kurs innan jag började jobba som fotosättare så nu sitter det rätt bra. Har aldrig mätt hur många ord per minut jag har, men några blir det i alla fall.

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag är ganska dålig på det. På min förra skola ville de att man skulle lära sig det, men jag orkade aldrig det.
Men jag tror att jag blivit lite bättre på det efter att jag köpt ett "knäckt" tangentbord (ett sånt där Microsoft Natural).

När jag skriver av en text går det ganska långsamt för då måste man hela tiden ta blicken från tangentbordet (vilket jag ej kan) för att läsa.
Men när jag skriver så här så går det helt okej även om jag märker att jag gör en del fel.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Jag kollar mest på tangentbordet när jag skriver, och jag kan inte den rätta fingersättningen

Nån som vet en sida där man kan lära sig fingersättning o sånt?

Martin ingen aning om var man kan hitta det med sök på "tatch metoden" ett annat tips kan vara att gå någon krus!

Du kommer att tjäna massor av tid när du kan skriva utan att kolla på tangenterna.

------------------

www.mcdz.net

Jag tjänar väl inte tid på att kolla på skärmen men med rätt fingersättning så går det kanske snabbare. Skriver alfabetet på 4 sek

Ska det vara tatch metoden eller touch metoden?

//M@rtin

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Om han söker på Touch går det nog bättre...

Tror jag toppade 190 nedslag/min med mindre än 5% fel när det gick som fortast.

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Touch Jepp så heter det!

Gick så snabbt att skriva att det blev fel

------------------

www.mcdz.net

[Redigerat av McD den 18 sep 2000]

Men det gick inte så bra ändå

Det ända jag hittade var massa läroplaner o skolor om skulle ha kurser i det

//M@rtin

Kolla efter något tangenttränings program... Där borde du få fram något.

Jag laddade för ett tag sedan hem ett som hette "tangentbordsträning" en test version och det var ok..

------------------

www.mcdz.net

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Ha ha, fingersättning i all ära.
Jag var vid ett tillfälle på en polisstation för att anmäla en stöld av plånbok, polisen som tog emot anmälan satt framför en gammal handjagare och behandlade tangenterna med endast långfingrarna. Men han slår allt annat jag sett i hastighet på tangenterna och han kunde ju inte ens stava till fingersättning .

Själv så skriver jag väl hyfsat snabbt med min egen "fingersättning", problemet är snarare att hjärnan så ofta hittar nya formuleringar samtidigt som man skriver ut första tanken = [r]

------------------
//Luxman

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)