webForumDet fria alternativet

Natures Own...

Konsumentråd

9 svar · 458 visningar · startad av PeW

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg
Frågan#1

Någon mer än jag som råkat ut för en s.k kompis som försöker lura på en 500:-schampo varje månad? Och även binda sig till detta.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Nä, men en polare försökte få med mig i det där jädra pyramidspelet... Inte en chans!

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Medlem sedan maj 2000148 inlägg

Blev hembjuden av några f.d arbetskamrater som ville att jag & flickvännen skulle börja sälja deras produkter (a la' pyramidspel). Företaget hette Amways har jag för mig...

Är det samma som ni stött på??

(har förövrigt inte haft någon kontakt med dessa typer sen den kvällen!)
------------------
/Daniel W

[Redigerat av DanielW den 13 sep 2000]

Det finns nog flera grupper med olika namn... för nåt år sen så ringde en gammal tjej-kompis upp mig och ville stämma träff. Kul tyckte jag, men när vi möttes så hade hon med sig en till väninna och de nästan (kändes så) tvingade på mig deras pyramid. En motivering var att man skulle tjäna 11.000:- per vecka... Jag tyckte det var dj...gt av min s.k vän att ens försöka utnyttja sina vänner till sånt här och jag fick undvika att svara i telefonen några veckor. I det läget så kollade jag upp med KoV vad det var för typer och om det var lagligt. Fick till svar att det inte var olagligt men att det skulle utredas.
Nu ett år senare så mailade en reporter från P3 (radion) mig och jag fick dra historien på nytt via mail... antagligen så finns det gott om folk som blivit lurade...så de luskar väl.
Men ändå - vem köper schampo för 500:- i månaden Snacka om fult att försöka utnyttja sina vänner! Om än gamla...

------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 13 sep 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har fobi för allt vad pyramidspel och multi-line-marketing heter men jag har ett par i min vänkrets som "gått" på det och därför har jag kollat upp det lite.

Rena pyramidspel är olagliga enligt lotterilagen. Exempel på ett sådant var Titan som härjade för några år sedan, efter en instats på runt 10-20 000 kronor så skulle man överösas med pengar på något mycket märkligt sätt (kanske magi? ). Personer bjöds in av vänner till en samlingslokal under förevändningen att det var en spännande affärsmöjlighet.

När alla samlats i lokalen så började en pampig musik spelas och några solariebruna kostymfjollor traskade in på scenen, alla "invigda" började då applådera frenetiskt. Hela prylen var upplagd för att förvirra de nya.

Jag hade en polare som var på ett sånt möte, men som tur var så hade han tillräckligt mycket i skallen för att inte gå med.

De som går med i pyramidspel är oftast desperata, fattiga och lite svagtänkta. Alltså drabbas de också hårdast när den bistra matematiska sanningen slår dom. Det finns bara 5-6 miljarder människor på jorden, efter 13-14 steg i pyramiden måste man hitta ett nytt jordklot med människor för att kunna föra in mer pengar i pyramiden. Se på Albanien, där orsakade pyramidspelen nästan ett inbördeskrig.

Sen finns ju dessa Multi-Line-Marketingformerna. Dessa är i grund och botten uppbyggd på samma sätt som ett pyramidspel, men är lagliga då de faktiskt är ett sätt att marknadsföra och sälja produkter, om än ett tvivelaktigt sätt. Till dessa hör bland annat Amway (som är USA's största MLM-företag har jag för mig) och Natures Own.

Jag har en annan polare som faktiskt är med i Natures Own och han tjänar en del pengar, men det är naturligtvis få förunnat att göra det, det gäller att vara ute tidigt, ha en otrolig övertalningsförmåga (för att lura in vänner och bekanta) och ha tur.

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

Kan tillägga att reportern var angelägen att få mer berättelser kring detta...

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Vi har en nära kompis som lurade på frugan denna s**t. Till råga på allt så är produkterna inte bra, det blir inte rent av tvätt och diskmedlet.

En varning är på sin plats.

------------------
JaktJanne

"Vi är resultatet av vad vi tänker."
- Buddha

Medlem sedan maj 2000148 inlägg

för nåt år sen så ringde en gammal tjej-kompis upp mig och ville stämma träff. Kul tyckte jag, men när vi möttes så hade hon med sig en till väninna och de nästan (kändes så) tvingade på mig deras pyramid. En motivering var att man skulle tjäna 11.000:- per vecka... Jag tyckte det var dj...gt av min s.k vän att ens försöka utnyttja sina vänner till sånt här och jag fick undvika att svara i telefonen några veckor.

Precis så kände jag också. Innan vägrade de att säga vad vi skulle göra så jag trodde att vi skulle äta middag eller nåt... snacka om att man känner sig blåst när man kommer med en flaska vin och får höra att "Du kan tjäna FLERA tusen extra per månad utan nästan något arbete".

------------------
/Daniel W

Precis Daniel... i en tid efter händelsen grubblade jag på det här med vänskap och om det var jag som missförstått vad vänskap innebär... det är lätt att misstro fler vänner när de gör så här. Fast mina "riktiga" vänner höll med mig... Men tänk på hur en naiv och lättledd person skulle kunna gå på sånt här... snacka om att denne skulle bli knäckt när sanningen uppenbaras för han / hon. Den här reportern berättade att det här förekommer inom alla möjliga branscher där man riktar sig till "vänskapskretsar". Hemskt tycker jag

------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 14 sep 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag hade en arbetskompis som gått med i Titan (se ovan). När jag undrade om hon hade en hel armé med tomtar på loftet så blev hon sur och sa att hon minsann tjänat 60-70 000 på pyramiden.

När min följdfråga kom, om hon fortfarande var kompis med dom som hon värvat (läs: lurat), så försvann den belåtna minen och hon medgav att hon nog förlorat ett par polare på denna "fina" affärsidé.

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)