webForumDet fria alternativet

Någon som vill försvara Tele2?

Webbhotell & domäner

12 svar · 383 visningar · startad av Brimba

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg
Frågan#1

Hej!

Nu är jag irriterad!

Ett företag vill att jag bygger om deras hemsida, jag får inloggningsuppgifter osv till Tele2s FTP för att först ladda ner de befintliga filerna.

När jag försöker ansluta mig, får jag hela tiden "connection refused". Jag ringer upp Tele2 support och väntar 6 minuter i kö klockan 08.20, då jag anser att det bör vara låg trafik på samtalen, och därmed inte vara någon kö. Men det är inte relevant i sammanhanget.

Hur som helst säger killen jag pratar med att man måste vara ansluten med modem uppkoppling via Tele2, för att komma åt FTPn.

Eftersom jag sitter med fast anslutning har jag ingen möjlighet att ringa upp med modem säger jag till supportkillen, och han går iväg 2-3 minuter, jag antar att han pratar med olika personer. När han kommer tillbaka säger han att det är en säkerhetsåtgärd som de har, och som de inte har någon möjlighet att lätta på.

Jag anser att om de kan ansluta ett abbonemang samt en domän åt ett företag, så kan de även redigera det kontot.

Det handlar för mycket om policy idag, istället för att se kundernas behov.

Tänk om man åker på semester och behöver uppdatera sin sida, då hade det varit enkelt om man använder ett FTP program och loggar in, redigerar, laddar upp. Jag tror inte att det hela blir mycket mindre säkert.

Nu blir jag tvungen att koppla upp mig med modem, hemifrån, och därefter bränna filerna på cd, ta dem till jobbet och föra in filerna på hårddisken för att sedan editera filerna. Därefter får jag bränna en ny skiva, åka hem, föra in filerna via modemuppkoppling, testa.

mAh

Patrik

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Mycket märkligt.... för på privat-sidan gick det utmärkt att logga in på en fast lina och köra ftp:n. Jag har gjort det flera ggr nu, eftersom det blir gratis för mig att redigera sidorna från komvux där jag går...det blir dock med DOS ftp:n, fast det ska ju inte spela nån roll. Så hur kommer det sig att det inte skulle funka på företags-sidan?
Deras support ger jag inte mycket för, de har alltid de mest konstiga förklaringar och det är aldrig deras fel om servern är nere...

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Det är inget företagsabbonemang!

Det är en domän som pekar till ett helt vanligt abbonemang.

Ansluter du till:

home.swipnet.se

För att sedan bara ange användarnamn samt lösenord?

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Jo, är som sagt en spärr de har (de har en liknande spärr för POP, men den går att komma runt). Lite ökar ju faktiskt säkerheten. Spärren får man ju acceptera om man vill ha sin hemsida där (det handlar ju om utrymme för privata hemsidor som följer med abonnemanget - inte ett utrymme för företagssidor).

PeW:

Blir lite konfunderad över att du kan ansluta utifrån till ditt konto. Skall som sagt inte gå. Är det möjligen så att det är Tele2 som levererar den fasta linan?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Samma sak gäller Telia... jag kan inte hämta e-post ifrån deras servrar när jag sitter på jobbet... mycket irriterande...

------------------
Kom hem till mig...

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Algonet har en smart sak där. Det går normalt bara att ansluta till ftp och via telnet när man sitter med modem. Men om man vill så kan man lägga till en fil där man anger ett IP-nummer. Sen går det att ansluta till Algonets FTP om man sitter på den angivna IP-adressen.
Mycket smart. Det betyder alltså att jag skulle kunna sitta här i Karlskrona på min bredbandsanslutning och enkelt editera filer som jag annars skulle ha behövt modem till.

Länge leve Algonet!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Fimpa telejättarna, kan de inte erbjuda personlig service, byt så lär de sig de med så småningom.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vide:

Jag kan i.a.f. kolla teliamail från mitt Swipnetkonto.

Kim:

Jo, men Algonet vänder sig inte riktigt till samma typ av kunder som Swipnet. Majoriteten av Swipnet-användare vet nog inte vad en .remote-fil är för något. Eller ett shellkonto heller för den delen.

Jämför hellre med Telenordias standardkonto. Har inte provat dem, men jag skulle inte bli förvånad om de har en motsvarande spärr för FTP?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 12 sep 2000]

Brimba
Jo det är home.swipnet.se som jag menar. Och det är med vanlig inloggning. DVS användarnamn och lösen.

Robban Ja du. Jag vet inte vad de har för lina, men det ingår i det kommunala nätverket...och som sagt så har jag inga problem att köra DOS ftp:n där, eller i hade i alla fall inte det för 2 veckor sedan. Men jag kan testa om det fortfarande går i morgon.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag har kopplat upp mot home.swipnet.se från ett interact-abbonemang. Det var iofs ganska länge sen nu, men det har gått.

------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Bollen är ju rund.. fast inte i slalom kanske.." /Ingemar Stenmark

Nä nu gick det inte att komma in för mig heller så det lär väl ha varit flax förut, när jag redigerade en hel site genom home.swipnet.se på fast lina. Så du hade rätt robban.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Jag kollar mina mail från telia via tele2 funkar fint...

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Hörru du! Vet du nått om flugor i trumpeten?

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)