webForumDet fria alternativet

Svenska avundsjukan

Politik & samhälle

88 svar · 557 visningar · startad av Annelie · sida 4 av 5

Frågan, av Annelie

Jag tycker den är ruggans så otrevlig. OM man inte kan säga ngt snällt så varför inte bara vara tyst ?! Om jag här ngn stans i forumet ber om en åsikt eller vad det än må vara ...SÅ varför klanka ner på ett "fjuttigt stavfel" eller att man skrev i plural istället för singularis ? Detta är väl ett forum för tips o råd och peppning ? Inte en svenska lektion. Rätta mej om jag har fel. Jag kan ibland

Läs frågan i sin helhet →

Känner mig utanför .. jooo ... så klart ... kan inte minnas att ngn en enda gång har klagat på min stavning ... och jag har minsann stavat fel ... !!!

Förkortningen ngn skall väl egentligen vara "n.g.n" om man skall vara korrekt.

Nu behöver du inte känna dig utanför längre.

//Demo

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Men det är ju inte bara stavningen...

Utan HUR vi behandlar varandra här
[redigerar här] Nä ngn skrivs väl inte n.g.n ?? Däremot tex skall väl skrivas t.ex alltså Till Exempel[slut red.]

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*

Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den."

[Redigerat av Annelie den 07 sep 2000]

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Okej Demo .. du kanske inte förstog riktigt vad jag menade ?

Om jag säger så här då !

Hur man än vänder sig så har man arslet bak !!!

*ber om ursäkt om mina inlägg ikväll blir ngt "djupa" och svårtydda*

Har svårt att tycka ngt ...

Ngn stavas för övrigt någon och inte på ngt annat sätt ...
------------------
GANDALF

[Redigerat av elfwing den 07 sep 2000]

Faktum är att desto mer medlemmar vi blir på wF, desto mer olika uppfattningar och synpunkter på saker och ting, kommer in i debatten.

Där det finns tio människor finns det 10 olika synpunkter på samma sak.

Alla människor är olika, och har olika värderingar. Tycker det är positivt att man kan diskutera detta ämne i en tråd som denna.

Men detso fler medlemmar wF får, detso fler trådar som denna kommer att dyka uppp, tror jag.

Men det är ju bra att de uppkommer, dessa trådar ibland.

//Demo

[Redigerat av demo den 07 sep 2000]

Jo visst är det så att man ej kan vara alla till lags och att alla ej kan tycka o tänka likadant. Men respektera varandra kan man väl ?

NU skall Annelie ta sin alvedon burk och gå o nanna så jag blir av med huvuvärken samt febern.

natti ses i morrn

------------------
Mvh /Annelie

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Motfrågan blir ju då .. kan man inte respektera varandra även fast man "klagar" på varandra ?

------------------
GANDALF

Jo visst men man behöver ju inte vara så burdus och elak jämt ?! Nu säger jag inte att VI är det här . Men det finns ju helt klart ex. När man är en samling gruppmedl. så vet man ju INTE hur andra reagerar på det man skriver. Det är ju dock en konst att skriva så att alla fattar , det är ju lätt att ngt som ej var meningen till elakt blir missuppfattat

------------------
Mvh /Annelie

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag tror att det är så att om man klagar (eller berömmer) någon så betyder ju det att man ser den människan. Den människan betyder något för en. Antingen om man retar sig på personen eller om man uppskattar honom, så betyder han eller hon något. För om man inte brydde sig skulle man ju inte säga något alls, eller bry sig.

Jag kan reta mig på Swey till exempel, men jag gillar honom lika fullt för det. Han är en rolig prick, kanske lite väl komplicerad ibland, men det är ju bara spännande med såna människor. Att det tar lite längre tid att förstå sig på honom är väl ok. Jag kan inte säga att jag tycker illa om någon, för det gör jag inte. Och jag gillar Swey, trots att han vill vara stygg.

Ibland kan jag tycka att nån här beter sig jättekonstigt, eller elakt, men så säger personen något som gör att man bara vill krama honom eller henne. Man upptäcker nya sidor varje dag hos varandra. På gott och ont.

Och nu över till något helt annat....

Stavningen:
Visst, jag kan tänka mig att påpeka ett stavfel om jag märker att personen gör samma fel hela tiden. Detta kan ju bero på ordblindhet, men likaväl okunskap. Då kanske man kan säga i ett passus "förresten, alltid stavas alltid med två L". Men börjar man småpeta så kommer ju alla att börja kommentera allas stavning. Vi slarvar och vi kanske inte vet bättre. So what, det viktigaste är ju att vi förstår vad personen i fråga vill ha sagt. Så länge det inte blir missförstånd tycker jag att små stavfelsmissar kan gå obemärkta.

Eftersom jag är ordblind så hade jag stora problem i skolan. Mycket av ordblindheten har jag lyckats träna bort, men när jag är trött så kommer felen mycket oftare. Det spelar ingen roll heller att man läser igenom det man skrivit, för man ser inte felen ändå. Det är inte förrän dagen efter när man läser igenom vad man skrivit som man ser att man gjort fel. Då kanske man redan fått några spydiga kommentarer och man känner sig himla dum och korkad. Och så blir det försent att ändra.

Min svenskalärare var väldigt bra, hon förstod att jag hade problem. Istället för att hugga på mig hela tiden så uppmuntrade hon mitt sätt att uttrycka mig istället för att peta i smådetaljer. När jag hade fått upp mitt självförtroende, då kunde hon säga att jag hade några stavfel. Det viktigaste var att uttrycka sig, med eller utan stavfel. Det tycker jag är viktigast också.

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jag har nu läst igenom hela tråden.

det finns då två saker för mig att säga:

1: om mina inlägg har tolkats som elaka så snälla, skicka mig ett mail, så kommer en personlig ursäkt. det har aldrig varit min mening att vara okänslig.

2: jag kommer att försöka hålla språkanmärkningar till ett absolut minimum.

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Jag vill oxå säga FÖRLÅT TILL ALLA om jag tryckt på ngns tår.

Varför?

Detta ställe börjar mer likna en klubb för inbördes beundran än ett publikt forum.

Varför ska man hålla tyst om man ser nåt man inte gillar/är fel? Är det inte meningen att man ska säga vad man tycker i ett forum?

Var och varannat inlägg innehåller *förlåt* *grattis* *kram* *puss* *gilligull* etc. Jag spyr på det snart..

Och förresten, förlåt på förhand om någon inte gillar mitt inlägg.

Och förresten 2, CyberPet, trots att jag inte vet vem du är, jag har aldrig träffat dig, jag vet inte vad du heter, jag vet knappt vad Eforum är, GRATTIS, du är absolut värd en mp3-spelare!!

(Irritera är förresten mitt förnamn, går inte livet ut på att irritera andra personer )

[r]
Jag ska kanske påpeka att det mesta av ovanstående framförallt gäller "Diverse Forum", övriga forum håller fortfarande hög klass vad gäller kunskap och engagemang. Jag är grymt imponerad av vissa personers kunskap i olika ämnen, ingen nämnd ingen glömd.
[/r]

/j

[Redigerat av Batboy den 08 sep 2000]

Det är väl ändå en skillnad på att ha olika åsikter och att vara elak. HAR jag vart elak så var det ej min mening. Därav mitt FÖRLÅT. Om ngn har problem med mej eller jag med denne så är det inget JAG tar upp här, då tar jag kontakt med peronen i fråga privat. Så gör väl alla ?

------------------
Mvh /Annelie

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

HAR jag vart elak så var det ej min mening.

Du vet inte om du är elak eller snäll när du skriver dina inlägg?

Om ngn har problem med mej eller jag med denne så är det inget JAG tar upp här, då tar jag kontakt med peronen i fråga privat. Så gör väl alla ?

Que?
Vad handlar då denna tråd om? Varför startade du den om du inte tycker att någon var/är elak? Varför tog du det inte privat med respektive person?

/j

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Jaha, ska man försöka skriva nåt vettigt om det här?
Vet inte hur en tråd om den Kungliga Svenska Avundsjukan urartade till detta, men det kanske har med trådens karaktär att göra?

Hursomhelst, det här med att "anmärka" på stavfel och den biten. Eftersom jag är bra på svenska och stavning och dessutom är utbildad informatör, dvs att hjälpa folk att förstå saker och ting - händer det att jag anmärker på stavfel och sånt. Försöker att inte låta mästrande, men det kanske inte lyckas?

Å andra sidan, om någon som skriver är dyslektiker - hur ska jag veta det? Jag har full förståelse för den frustration som måste kännas att ha ett sådant "dolt" handikapp (eller vad man ska kalla det), men samtidigt är det ju just dolt. Jag hade ingen aning om att Petra var dyslektiker, hon skriver såpass bra att jag inte kunde tänka mig det.

Jag propagerar hela tiden för att se saker och ting ur olika perspektiv. Om jag nu skulle vara dyslektiker och någon anmärkte på att jag stavade fel, då är det väl lite snett att jag blir sur på den personen som inte vet det? Eller? Jag påpekar återigen att jag har all respekt för dem som kämpar med detta, men lite klarsynthet?

Nåja, tillbaks till topic!
Vet inte riktigt om det är avundsjukan som har slagit till. Är böjd att hålla med Batboy till en del - ibland blir det lite väl mycket gullande... Absolut inget ont med det, men en hel sida med bara Grattis? Jag missunnar inte alls Petra hennes mp3spelare (som hon är väl värd! ) men det finns ju både mail och icq...

Hattigt inlägg, men så blir det när man jobbar och har en telefon som avbryter en hela tiden.

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

BATBOY VART står det att det är mej folk är elaka mot ?? Läs första inlägget en gång till så ser du varför jag startade denna tråd

------------------
Mvh /Annelie

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag gillar språkpoliserna.. Hur ska jag någonsin kunna lära mig att skriva rätt om jag aldrig blir rättad?

Jag tror att det här har mer att göra med självkänslan än med den "svenska avundsjukan". Om man har en bra självkänsla är det lättare att se på när andra får beröm/priser och det är också mycket lättare att lyssna på kritiken istället för att bli ledsen/sur då man får den (?).

Nu har jag inte tid att skriva något längre inlägg men jag håller med Batboy och Q på de flesta punkter i deras inlägg.
------------------
/ Matti Kolu, mk.st

[Redigerat av Matti den 08 sep 2000]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Matti: Tack å bock, skönt att jag inte var helt ute och svävade...

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Medlem sedan juni 2000229 inlägg

Annelie:

Om jag här ngn stans i forumet ber om en åsikt eller vad det än må vara ...SÅ varför klanka ner på ett "fjuttigt stavfel" eller att man skrev i plural istället för singularis ?

Förstår ej vitsen / glädjen med att hacka

Jag förstår ej vitsen /glädjen med att gnälla heller.....
Jag läser ditt första inlägg och hittade ovanstående citat. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att du menar dig själv, eller?????

Batboy, det du skrev var klockrent...

[Redigerat av murofbew den 08 sep 2000]

Kan ju ej skriva för ngn annan än mej själv eller hur ? Jag vet ju ej hur andra tycker o tänker ? Sedan får du/ni tolka precis hur ni vill. Men jag står för att det ej handlar bara om mej . Jag tycker personligen att i de flesta fall är allt helt ok. MEN ibland kan jag tycka att folk är elaka mot varann härinne. Sedan är ju saken den att HUR vi tolkar texten. Jag vet ju ej heller om X o Y är vänner privat och därav den lite vassa tonen dem emellan , eller hur. Dessutom så kan jag ibland tycka att det är lite ignorering på en del inlägg.

Men det var ju helt klart ett ämne som retade en hel del och gladde andra . Perfekt !

Jag tycker den är ruggans så otrevlig. OM man inte kan säga ngt snällt så varför inte bara vara tyst ?! Om jag här ngn stans i forumet ber om en åsikt eller vad det än må vara ...SÅ varför klanka ner på ett "fjuttigt stavfel" eller att man skrev i plural istället för singularis ? Detta är väl ett forum för tips o råd och peppning ? Inte en svenska lektion. Rätta mej om jag har fel. Jag kan ibland bli SÅ irriterad när det skall hackas hela tiden. Det finns TYVÄRR lite här o var. JAG tycker att om det är en tråd där X vill ha kritik för ngt så ge X det och inget annat tjafs ?! Likadant tycker jag om ngn fått en utmärkelse / lyckats med ngt o en grattis / lycka till tråd startas VAR GLADA åt den personen eller håller tysta / borta . Förstår ej vitsen / glädjen med att hacka varför ej visa hela inlägget ? Där står det ej bara jag utan man och X oxå
------------------
Mvh /Annelie

[Redigerat av Annelie den 08 sep 2000]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Annelie: Du har full cred och förståelse från mig!

Vi alla fick nått viktigt att tänka på!

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A>

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hjälp!

Som jag förstår det har den här diskussionen glidit ut i två spår - berömets vara/icke vara och svenskakorrigeringarna.
(Sammanfattningar är skrivna med kursiv stil.)

Beröm eller inte, det är frågan...
Det lär finnas någon som har sagt något i stil med "Kärlek är det enda som blir större ju mer man delar med sig av det.". Där är jag nog en av de första att skriva under.
Beröm kan man aldrig ge för mycket av - så länge det är ärligt menat. Om man skulle sluta ge personer beröm för att folk runt omkring kan ta illa upp är jag övertygad om att det kommer att leda till misstänksamhet mellan medmänniskor.
Min korta livserfarenhet påvisar att ju mer beröm man ger, desto mer får man tillbaka. Sen finns det alltid någon som tycker att vissa får för mycket och andra för lite, men det ser jag inte som skäl att sluta ge beröm.
Nej, tvärtom. Ni som tycker att ni får för lite beröm, pröva en längre tid att ge folk i er omgivning beröm och då ärligt menad. Jag är övertygad om att ni kommer att få gehör och gensvar för detta.
Kontenta: Beröm, självklart!

Svenskakorrigeringar
Det har sagts förut och det tål att sägas igen. Det är viktigt att skriva bra svenska. Emission, den store språkgurun och tillika min idol - i alla fall inom det området -, har förklarat varför tidigare och jag ska försöka återberätta det.
Reglerna i det svenska språket är till för att underlätta kommunikationen - inte för att jävlas med folk. Eftersom ord i skriven form blir mycket hårdare än en sagd mening - som kan understödjas av kroppspråk, tonläge med mera. Det gör att det är oerhört viktigt att man försöker minska risken för feltolkningar och missförstånd. En del heta debatter här på webForum kan nog understödja det ovan skrivna...
Men! Det finns människor med läs- och skrivsvårigheter - kallas även dyslexi - och att racka ner på dessa p.g.a. deras handikapp tycker jag personligen är ett oskick. Dyslexi är något min mor har fått lära sig leva med, precis som Tom Cruise, som lär få filmmanus inlästa på band, Dustin Hoffman med många fler.
Det finns även människor som slarvar med stavningen, undertecknad inkluderad, och sen har vi de som är osäkra på stavningen men ändå gör ett försök. Ska man korrigera en sådan person bör man göra det på ett väldigt trevligt sätt, d.v.s. om man inte känner personen väldigt väl. Emission kan tillexempel pika mig utan att jag på något sätt tar illa vid mig. Det finns många andra som också kan pika mig utan att det heller renderar någon irritation från min sida. Men, sen finns det även en klick messerschmidtar som gör det utan den lilla glimten i ögat och, som jag känner det, mest för att trycka ner andra. Det sistnämnda är inget som uppskattas och det tror jag att många kan skriva under på.
Kontenta: Ska man korrigera andra ska det vara en person man känner väl. Om man inte förstår vad som står, p.g.a. slarvfel, stavfel och/eller grammatiska fel, kan man be personen snällt att förtydliga sig. Vips, så undviker man onödig irritation.

F.ö. detta inlägg är inte korrekturläst...

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)