webForumDet fria alternativet

Jehovas vittnen

Politik & samhälle

32 svar · 944 visningar · startad av Axel

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg
Frågan#1

Idag var jag hemma från skolan i ungefär en kvart (!) för att hämta kläder för orientering som jag hade glömt hemma. Jag passade på att wF:a lite också. Precis när jag ska tillbaka ringer det på dörren och ett Jehovas vittne stod där och började snacka om kloning.. hmm.. Det var rätt så bra timing det..

------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Det finns ett motståndarlag och det påverkar vårt spel" /Tommy Söderberg

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Mmm

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

...vilket får mig att fundera.

kim är den enda troende jag "träffat", så om han läser så har jag en fråga:

är du standardkristen eller frikyrklig?

kom bara på att jag inte visste det...

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>

Kan ju bara nämna att själv är jag frikyrklig och med i en ekumenisk Missions- och baptistförsamling..

------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu

in the beginning, there was light
the world could feel his holy might
born into a world he soon would leave
people would not listen, people would deceive

my god, my god, why have thou forsaken me
i'm nailed to this cross, but spiritually i'm free

edge of sanity - jesus cries

------------------
hit med en berka!</A>

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag är frikyrklig om du vill ha det så. Jag är med i Pingstkyrkan i Katrineholm, men jag gillar inte att det finns olika samfund egentligen. Alla kristna ska vara ett och samma folk - inte flera!

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Apropå det här med Johovas Vittnen osv... Växte upp på Ekerö utanför Sthlm och har aldrig haft nån sån nisse utanför dörren.
När jag flyttade till Jönköping för att plugga och åkte hem till Ekerö över en påsk - hoppade två tanter på mig och ville sälja Vakttornet till mig... Typiskt eller?

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Jag tycker inte heller att JV's försök verkar så bra, men något måste de ju ge. Annars skulle dom inte fortsätta att gå runt.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Såhär tycker jag om JV: Det är fel att "pracka" på andra folk sin tro genom att missionera. Punkt. Vill man träffa dom så är det bara att gå till dom, eller hur!?

Samma sak tycker jag om veganer/vegiterianer som försöker att göra samma sak... jag respekterar at dom är det dom är, men lämna mig ifred. Låt dom som vill äta kött, äta sitt kött.

Några tankar ifrån mig... lite OT men d e så d e c...

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Har du gjort lumpen?

vide: you spoke my mind.

dessutom tog du mitt ordval.
vem är du egentligen?

------------------
hit med en berka!</A>

Medlem sedan maj 2000148 inlägg

Jag är frikyrklig om du vill ha det så. Jag är med i Pingstkyrkan i Katrineholm, men jag gillar inte att det finns olika samfund egentligen. Alla kristna ska vara ett och samma folk - inte flera!

Jag tycker att det är självklart att det finns olika samfund då alla kristna inte tolkar bibeln lika!
Jag tillhör de icke bokstavstrogna (Svenska Kyrkan) och jag vill t.ex inte sammankopplas med de homofobiska, reaktionära och kvinnofientliga åsikter som finns inom många av de andra samfunden.

------------------
/Daniel W

Jag tillhör de icke bokstavstrogna (Svenska Kyrkan) och jag vill t.ex inte sammankopplas med de homofobiska, reaktionära och kvinnofientliga åsikter som finns inom många av de andra samfunden

Vilka syftar du på egentligen? Skulle vara kul att veta vilka som är kvinnofientliga. Sen är det tyvärr så att många är homofober.
Nu kommer jag säga en sak som jag kommer få otroligt mycket skit för:
Jag kommer aldrig kunna acceptera homosexualitet. Däremot kommer jag ta emot homosexuella människor och behandla dessa med respekt. Jag anser det helt fel att säga att homosexuella är mindre värda. De är lika mycket värda som någon annan.
Jag ser alltså homosexualitet som en synd. Men som det står i Bibeln, "Alla har syndat och därmed gått miste om härligheten ifrån Gud.". Jag är inte bättre än någon annan. Jag gör också fel, och i Guds ögon är det ingen skillnad på homosexualitet och t.ex. en lögn. Båda strider mot Guds vilja och är därför att betraktas som synd.

[Redigerat av Kim den 08 sep 2000]

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Hade när jag bodde i jämtland många jehovas vittnen som kancka på dörren. Flyttade till stockholm och här är det lugnt...

Har iof ett klister märke på dörren -"Varning för hunden" kanske gör en del.

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!

Kim:

Vilka syftar du på egentligen? Skulle vara kul att veta vilka som är kvinnofientliga.

Tycker inte om att förtala samfund/organisationer men om du promt måste ha ett exempel så kan man väl säga att Katolska kyrkan är såväl kvinnofientlig(i frågan om könsroller) och homofobisk.

Jag kommer aldrig kunna acceptera homosexualitet. Däremot kommer jag ta emot homosexuella människor och behandla dessa med respekt.

Tycker att du talar lite emot dig själv...

Nu kommer jag säga en sak som jag kommer få otroligt mycket skit för

Inte utav mig iaf. Jag accepterar din åsikt även om jag inte håller med om den.

Vill bara till slut tillägga att jag tycker att det är bra att vi kan föra en seriös och vettig diskussion och jag är på inget sätt ute efter att övertala dig utan bara att säga min åsikt i frågan!

------------------
/Daniel W

[Redigerat av DanielW den 08 sep 2000]

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

McD: ska du inte skaffa en "Varning för mig" skylt då??

------------------
Universum är platt!!!!!!!

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Halleluja ...

------------------
GANDALF

Inte alls. Jag säger inte emot mig själv.
Jag vet inte hur gammal du är eller hur du lever, men vi säger att du är vuxen och har en son som är runt 17-18 år. Det händer någon gång ibland att han snor en bil.
Du gillar inte den handling han utför, men du älskar väl honom lika mycket även fast han gör detta?

Man måste skilja på handlingar och person. Jag kan umgås med en homosexuell, men jag kan fortfarande säga att homosexualiteten är fel.

Kim resonerar precis som en kompis till mig. Själv säger jag dock att män och kvinnor är lika mycket värda, abort ska vara tillåtet och lika så homosexualitet. Men jag respekterar andras åsiker också, om de inte övergår i våldshandlingar eller brott.. *hmm..* Joru.

------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu

Jag anser också att män och kvinnor är lika mycket värda.
Jag tycker inte att abort ska vara tillåtet. Eller det beror ju iofs på vad det är. Det ska dock inte användas som något slags preventivmedel.
Vi har en åsiktsfrihet i det här landet. Ingen kan tvinga dig att inte vara homosexuell. Jag anser dock fortfarande att det är fel.

Kim: Nu förstår jag förstår hur du resonerar. Homosexualitet är alltså fel som praktisk handling eller gäller det även abstrakta saker såsom kärlek?

Axel: Håller med dig till fullo!

------------------
/Daniel W

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)