webForumDet fria alternativet

Usa

Småprat

17 svar · 319 visningar · startad av Maja

Medlem sedan mars 2000344 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det här är rätt så OT, men jag hoppas det är OK.

Min sambo har fått erbjudande om jobb i USA (kontrakt minst 2 år). Det blir förmodligen i New England (nära Boston) och det verkar som ett trevligt område. Men hu vad svårt det är att bestämma sig! Är det nån här som provat på att jobba i USA (eller något annat land) och har lust att dela med sig av sina tankar? Företaget har lovat fixa arbetstillstånd till mig så jag kan fortsätta med grafiken, vilket var ett krav från vår sida.

Tack på förhand!

~ Maja

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Anders (min gubbe) jobbade 1 år i San Fransisco men jag ville ej följa med tyckte tiden var för kort så jag o ungarna var hemma. Men vill han skulle ta chansen om han ville. Jag har sagt att jag gärna hänger med med då minst 3 år. Tycker det är så bökigt med magasinering av huset , möbler ..mm Samt att vi idag har två barn i skolåldern.

Varför inte testa ?? Lycka till

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*

Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den."

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

OT: Vill bara säga det att New England är väldigt fint... hela det området där upp är trevligt... mycket lönnar och ekar... *längtar tillbaks*

Ungefär samma klimat som här, fast lite varmare på sommaren... trevligt ställe...

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Har du gjort lumpen?

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Måste också berömma New England...

Jag har bott ett tag i Boston och jag fastnade direkt för den staden. Antagligen för att jag tycker den påminner om Göteborg...fast några storlekar större då! I Boston så är kvarteren helt annorlunda...i New York och de flesta andra amerikanska städer så kan man gå på världens lyxgata, svänga av på en mindre gata och då hamna i värsta slummen där man fruktar för sitt liv.

I Boston är det inte så! Där finns det slumområden fast dom är ganska enkla att undvika (rekommenderas varmt). Det är lite som i Sverige...

Sen är själva naturen helt underbar också...som sagt mycket lövskog och sånt och det är ju fint. Plus att det inte är särskilt långt till Cape Cod som är en riktig höjdare om man känner för fina stränder och varma dopp...

Nä, jag skulle lätt ta chansen om jag var som du! Jag har varit i så gott som alla storstäder på östkusten och INGET går upp mot Boston.
Letar i skrivande stund själv efter en öppning i Boston som ljudtekniker i en stor musikstudio där jag har kontakter.

Vem vet...vi kanske syns nån dag på Newbury Street (finaste gatan i Boston)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag tycker du ska slå till! Dels är det ju inte en evighetstid utan bara två år och dels så blir det ju en otroligt upplevelse. Att du kommer att få ett uppsving med din grafik tror jag också på, du har precis den stil som amerikanarna gillar.

Ett stort: LYCKA TILL!

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Maja:
Grattis! Bara att haka på...
Annelie?:
Tycker det är så bökigt med magasinering av huset
Förstår verkligen att det skulle vara bökigt, om än tungt!

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Letar i skrivande stund själv efter en öppning i Boston som ljudtekniker i en stor musikstudio där jag har kontakter.

Är det dit som jag ska skicka promoskivorna?

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A>

Tack för alla bra och trevliga svar! Det var precis sån här respons jag hoppades på när jag postade min fråga. Wow, Boston/New England låter verkligen som ett trevligt ställe.

Nästa vecka måste vi säga om vi är allvarligt intresserade eller inte, och inte är det lätt. De är villiga att betala en resa dit så vi får komma och titta först, men gör man det måste man nog vara rätt säker först. Det skulle kännas knepigt att tacka nej efter det.

Det som känns svårast är nog att lämna huset och allt sånt (Annelie: jag förstår att du inte följde med din man när det bara var för ett år). Vi lutar nog åt att sälja det i så fall. Huspriserna har ju gått upp så mycket och vi hade ändå tänkt flytta från Stockholm inom ett par år.

Jaja, det är bara att fortsätta grubbla. Spännande skulle det iallafall helt klart vara, och det är nog nyttigt att prova att se världen ifrån lite andra perspektiv ett tag.

Petra: Tack för din gulliga kommentar! Jo, amerikanerna är rätt tokiga i bilderna. 70% av mina kunder är från USA (20% är svenskar). Även japanerna och andra asiater är rätt förtjusta.

Gustav: Vem vet! Det vore rätt lustigt... Hoppas iallafall att du kommer iväg dit igen när du nu trivdes så bra.

~ Maja

AH inte av huset men allt i det Ville ju ej låta det stå tomt. Dessutom så för 1 år , men Maja TA CHANSEN !! 2 år är ju perfekt tror jag !!! Det låter ju desutom som om det vore ett kanon ställe

------------------
Mvh /Annelie

Det går ju säkert att få hyra ut huset, med möbler och allt i två år. Är det vettiga människor så kan det nog kännas tryggt. Sen om ni beslutar att stanna kanske de som hyr huset vill köpa det?

Jag kan följa med som er maskot.

------------------
/Petra

LOL Petra!! Jag som sörjde över att vi inte kan ha husdjur då vi är där. OK, då bestämmer vi det.

Men allvarligt: hittar vi några vettiga som vill hyra vore det allra bäst. Då kunde man lämna en del grejer hemma också (böcker och sånt)

~Maja

Jag är liten i maten och jag är rumsren. Fast Ben säger att jag hårar för mycket.

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20002 218 inlägg

Maja: Boston är bra, åk. Har kusiner där som inte är något annat än mycket nöjda. Har varit där en snabbis själv.
New England har ju ett lag i MLS också så jag räknar med att du kommer att vara aktiv i sportforumet med matchreferat

------------------
01 | 02
För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Petra:
Pratar Ben??? Trodde du gnagde på honom...

Bire:
Haha! Lätt! Åker jag så tar jag med mig Blinders... Köpte en Yamaha CS2x igår förresten...yeah!

...and once again...:

Go for it, Maja!

*bara vill att du ska vänja dig vid språket...HAHA!!! *

*tittar lustfyllt på Gustavs ben*

Ben heter egentligen Benjamin och kommer från Kanada. Så det så!

------------------
/Petra

WF är verkligen ett trevligt ställe! Vad hade jag gjort utan er..?

Tack igen för alla bra och roliga inlägg! Jag ville bara berätta att vi tyvärr (efter mycket funderande) har bestämt oss för att *inte* åka. Det var inget lätt beslut, men vi är iallafall överens.

Det skulle ha varit spännande och givande på många vis och säkert hade vi inte ångrat oss en sekund, men det kändes motigt för mig att göra så långt uppehåll i studierna (ett år hade varit mer lagom). Dessutom insåg vi att min sambo skulle behöva jobba betydligt mycket mer än vad han gör här hemma, och att han/vi inte skulle få särskilt mycket fritid.

Eventuellt ska vi åka dit för några månader "bara" och hjälpa dem starta upp, och det vore inte dumt!

~ Maja

Maja , ja det är väl tyvärr så att när de väl är där så jobbas det i 190 km/h . Fast det låter väl mysigt med ett "bara" ett par månaders vistelse oxå ?! Låter klokt att studera klart först ....Ni kan säkert åka en annan gång ? eller ?

Ha en bra dag

------------------
Mvh /Annelie

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Eventuellt ska vi åka dit för några månader "bara" och hjälpa dem starta upp, och det vore inte dumt!

som gammal ex-amerikan så måste jag säga: får ni chansen så tycker jag absolut ni ska ta den. man lär sig väldigt mycket när man inte bara semestrar.

lycka till! *håller tummarna*

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)