Kim skrev:
Sverige hade flest passagerare ombord så då ska Sveriges röst också väga tyngst.
Störst går först alltså? Skulle tro att Estland hade flest passagerare relativt andel invånare.
Sen tycker jag inte att havet är någon gravplats.
Havet har blivit gravplats åt många alltsedan människan började färdas på det. Så det brukar i.a.f. anses vara en fullvärdig gravplats. Sedan kan jag förstå att inte alla anhöriga ser det så (är före detta sjöman själv, så personligen har jag inga problem med att se havet som en gravplats).
Å andra sidan har den här svenska skitregeringen misskött det här fallet ända sen förlisningen.
Visst har det funnits brister i myndigheternas agerande (inte bara svenska). Men så handlar det ju också om en extraordinär situation som inte har varit lätt att arbeta med. Politiker är inget annat än människor de också.
De visste mycket väl om att det fanns kroppar utanför.
De som har kunskaper om vad ett skeppsbrott innebär borde ha insett det, ja. Men så har inte de experter som kallats in (från Sjöfartsverket t.ex.) förnekat detta heller.
Vem har försökt dölja det eventuella hålet i skrovet?
Varför utgå från att det finns ett hål i skrovet (ett hål som inte orsakats av själva förlisningen - d.v.s. som uppkommit när fartyget slog i botten)? Har inte sett några uppgifter som styrker det.
Tvärtom finner jag den officiella rapporten mycket trovärdig (med de kunskaper om fartygsstabilitet jag har).
Jag tror att den svenska regeringen försöker dölja något. Frågan är bara vad.
Vad får dig att tro det?
Jag tycker för övrigt att Bemis gjorde rätt som dykte där. Skönt att någon tar initiativ att vilja se vad som ligger bakom eländet.
Tja, han har ju visat att lagen som förbjuder dykning är ganska lätt att ta sig runt. Och i.o.m. det har han ju öppnat vägen för alla som vill bedriva "privatspaning". Eller gravplundring för den delen.
Som sagt, jag anser inte att Estonia är en gravplats. Det enda jag vill är att få fram orsaken till förlisningen.
Den har ju presenterats (och som sagt - med de kunskaper jag har om fartygsstabilitet finner jag den inte svår att tro). Vad får dig att inte tro på den? De nya dykningarna har ju inte visat någonting (i.a.f. inte enligt de bilder allmänheten fått sett) som säger något annat.
Som någon sa - hur man än gör så blir det fel. Denna fråga kommer nog aldrig att dö ut, hur många dykningar man än gör.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >