webForumDet fria alternativet

Skottår... (gregorianskt)

Småprat

6 svar · 294 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

För varje år som går så blir det 6 timmars diff... På det fjärde året så sammlar vi ihop dessa timmar som blir ett dygn och lägger det (helt oprovocerat) på Februari månad...

Men hur är det egentligen med åren där i mellan? Borde man då inte år två, i Februari, gå upp på kvällen istället för att gå upp på morgonen? varför är det fortfarande ljust när vi går upp o.s.v...

Eftersom tidsbegreppet är ett påfund av människan så är tiden irrelevant i detta exempel, vad jag syftar på i detta ämne är ljuset och mörkret...

Ett dygn är ju konstant 24 timmar, det är inget fel i det, eftersom det inte är där ljuset diffar... Allstå måste det vara jordens bana runt solen som diffar, och att detta måste påverka årstiderna... det är iaf min teori, men jag skulle vilja utveckla denna lite till med eran hjälp...

En tanke till: Varför valde påven att ha 12 månader? det vore väl mer praktiskt att ha 13 stycken. Då skulle varje månad ha 28 dagar... lustigt hur en människa kan ha så mycket makt...

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Har du gjort lumpen?

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Det var väl inte påven som valde månaderna? Hörde nånstans att Juli är ett påfund av Julius Caesar som ville ha en egen månad - Augustus hade ju en...

Och därmed sprack numreringen av de andra... September (7), Oktober (8) och December (10)...

Mera?

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Tappade bort mig ungefär hälften in i Vide:s inlägg

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Var det inte så att de valde 12 istället för 13 då numret 13 är otursförföljt (och säkert något med djävulen också).

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Det är 6 timmars diff på ett år. dessa 6 timmar kommer efter 1 år, så det påverkar inte dagarna under året som gått, med ljus o mörker. Man måste tänka i ÅR och inte dagar. Sedan använder man dessa 6 timmar var 4:e år till en extra dag, som har samma ljus o mörkertid.
Det inressanta är däremot sommarsolståndet och vintersolståndet, de inträffar på samma dag, men där borde soltiden vara annorlunda, eller(??)

/T

------------------
public static void main()

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Förstår vad Toonster menar. Problemet med detta (gå upp på kvällen) skulle ju komma om ett år var 365 dagar och 6 timmar.. =)

Dessutom blir det väl inte skottår de århundraden som inte är jämnt delbara med 200 eller nåt, va? 1900/200=9,5 så då var det väl inget skottår eller nåt sånt.. 2000 är jämnt delbart med 200 iaf. =)

r(Till @nders) Så var det ja..
------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Det finns ett motståndarlag och det påverkar vårt spel" /Tommy Söderberg

[Redigerat av Axel den 06 sep 2000]

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

axel: skottår är varje år som är jämnt delbart med 4, med undantag för jämna hundratal, om inte det aktuella hundratalet är jämnt delbart med 400.

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)