webForumDet fria alternativet

CFM,DBM m.m

ASP

4 svar · 586 visningar · startad av Ralle

Frågan#1

Det finns ju slutändelserna .asp .cgi .php .jsp m.m
men vilket script språk är .cfm och .dbm sedan på altavista så har dom ingen slutändelse utan sok?query vilka script språk är detta.

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

CFM är Coldfusion (tror jag). DBM tror jag är nåt databasformat. Men detta är inte säkert. Driver du din egen server kan du ju hur lätt som helst ställa in att CGI script slutar på .php, PHP slutar på .cgi och ASP slutar på .html.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Ändelserna används ja bara för att skilja på filer. Det beror på serverns inställningar hur det tolkas. Om jag hade en egen server kunde jag ju säga till den att leta efter php-kod i alla .axel-dokument, men det kanske skulle vara lite dumt. =)
Man behöver således inte ha ändelser om man inte vill. Altavista har valt att inte ha det. =)

------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Jag hälsar press, TV, radio och framförallt massmedia hjärtligt välkommna." /Christer Abrahamsson

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Servlets har oftast ingen filändelse, men brukar ligga i en katalog som heter "servlet" eller nåt liknande.

------------------
-- spango
Livet står på lur alldeles bakom knuten.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Själv ska jag se om jag inte kan fixa så att de som senare ska hosta Sk8-Files inte kan ställa in så att alla .sk8 dokument tolkas som ASP-dokument.
Kanske en onödig grej, men ändå ganska kul :e

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)