webForumDet fria alternativet

Kimberley flickan...

Småprat

14 svar · 1 204 visningar · startad av demo

Frågan#1

Är det någon mer än jag som tycker det är märkligt att det blir sån uppståndelse kring att Kimberley far fick vårdnaden om sitt barn?

Bevisligen for ju barnet inte illa av de levnadsförhållanden de hade med sin far i Sydafrika.
Man är ju faktiskt en man och en kvinna som föder ett bar tillsammans. Varför skall det alltid vara kvinnan som får vårdnaden vid vårdnadstvister?

Fader älskar ju sitt barn och vill naturligtvis umgås med sin dotter? Varför skulle han inte få det?

Om en svensk kvinna föder barn med en muslim här i Sverige, och mannen flyttar tillbaka till sitt hemland och tar barnen med sig, då blir det ett himla liv.

Om en svensk kvinna flyttar till sydafrika, föder barn med en sydafrikan, så är det tydligen en självklarhet att hos bara kan ta barnen och flytta tillbaka till Sverige.

När det gäller vårdnande om barn tycker jag att mannen är åsidosatt.

Någon som tycker som jag?

//Demo

[Redigerat av demo den 31 aug 2000]

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

om barnet far illa av att leva med en av föräldrarna skall det givetvis bo med den andra.

har du läst 'inte utan min dotter'?

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>

om barnet far illa av att leva med en av föräldrarna skall det givetvis bo med den andra.

Far barnen uppenbart illa av att bo hos en förälder bör den andra självklart få vårdnaden,
Tycker dock att det går lite slentrian i att kvinnan alltid skall ha vårdnaden, och att männen allt för ofta framställs som dåliga fäder i vårdadstvister.

//Demo

Medlem sedan dec. 1999252 inlägg

Som jag har fattat det så har mamman fått vårdnaden om dottern i en dom i tingsrätten i sverige.
När barnet sedan besöke fadern i sydafrika så "fick" hon inte åka hem igen för sin far.
Då åkte mamman ner dit och hämtade hem sitt barn (som ju hon enligt svensk lag har vårdnaden om).
Men så kan man ju inte göra enligt sydafrikansk lag, och därmed så är hon en "brotsling".

\\Magnus

Magnus

Så här har jag uppfattat situationen:

Hon bröt både mot sydafrikans lag och mot Haagkonventionen, då hon förde bort barnet från sydafrika och barnets fader?

Kimberlyexemplet kanske var ett ganska dåligt exempel för att driva en debatt hur vida kvinnor är mer lämpade som vårdnadshavare än män, och varför män all som oftast framställs som dåliga vårdnadshavare i vårdnadstvister.

Då Kimberly fallet nog var ett dåligt exempel, så kan vi väl fortsätta debatten genom att se på ovanstående sakfråga istället?

//Demo

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Snackar du om Kimberly Mathers nu eller är det jag som är korkad och inte följer några andra nyheter än de som finns på hiphopper.org? :e

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp1d/

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

demo:

i sakfrågan har du enligt mig helt korrekt.

'nuff said.

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Jag har tolkat allt så här

Kvinnan sticker hem till Sverige med alla 3 barnen. De (barnen) åker dit o hälsar på pappa som behåller de 2 minsta hem kommer bara äldsta dottern. Sydafrikanska tidningar/myndigheter tycker att mamman skall få vårdnaden om dottern pga att pappan var ett osäkert kort. MEN å andra sidan skriver alla tidningar olika.

Saxat från Aftonbladet:
Fyra års kamp för barnen
1996: Angela Stark och de tre barnen lämnade Sydafrika och bosatte sig i Sverige. Hon hävdar att hennes make, Ryan Stark, misshandlade henne.
1997: Angela Stark fick vårdnaden om barnen i Stockholms tingsrätt. Samma år besökte barnen sin pappa i Sydafrika. Han behöll de yngsta men Alexander fick återvända till Sverige.
2000: Angela Stark åkte till Sydafrika och återvände i april återvände med barnen Donovan, 12, och Kimberley, 7.
I maj fann länsrätten att bortförandet var olovligt enligt Haagkonventionen. Alexander, 14, fick stanna i Sverige eftersom han var tillräckligt gammal för att man skulle ta hänsyn till hans vilja.
Donovan och Kimberley skulle överlämnas till pappan – om inte det skedde skulle Angela Stark betala ett vite på 30 000 kronor. Angela Stark överklagade och i juni kom kammarrätten fram till att även Donovan får stanna. Men Kimberley skulle överlämnas till pappan och vitet på 30 000 kronor stod kvar.
4 juli gömmer sig familjen.
1 augusti lämnar Angela Stark in ytterligare inlagor till regeringsrätten.
Bland annat intyg från en överläkare på barn- och ungdomspsykiatrin som träffat Kimberley men regeringsrätten säger nej till att ta upp fallet.
25 augusti: Kammarrätten beslutar om polishämtning av Kimberley.
30 augusti: Länsrätten i Stockholm inleder förhandlingar utifrån den nya bevisningen.
31 augusti: Länsrättens beslutar att Kimberley ska återförenas med sin pappa.

JAG personligen kan ej säga om mamma eller pappa är bäst , men tycker kanske att syskonen skall få bo tillsammans. Jag har en väninna som "gav" barnen till pappan då han bodde och hade det bättre. Tänk om ALLA kunde tänka på barnen i första hand och bara till sitt eget ego :(

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*

"Uppriktighet är inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger." Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vafan gjorde mamman i Sydafrika från första början? Hon måste ju ha åkt ned dit mitt i apartheidsystemets storhetstid och avlat ungar med någon jävla Boerättling.

Varför ska hon prompt komma hem hit igen, trivs hon inte i Sydafrika nu när de svarta fått rätten att leva ett någorlunda normalt liv och ANC regererar eller?

------------------
° 4711 - the number of the geek °

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Far barnen uppenbart illa av att bo hos en förälder bör den andra självklart få vårdnaden,
Tycker dock att det går lite slentrian i att kvinnan alltid skall ha vårdnaden, och att männen allt för ofta framställs som dåliga fäder i vårdadstvister.

Heja Demo!!! m.fl
Äntligen folk som fattar! Har själv gått stått och försökt förklara för domaren varför just jag skulle vara lämplig som förälder...eftersom jag är man! Nu löste det sig...men ändå!
Jag är inte ett dugg insatt i hur Kimberly-affären gått till, men visst låter det märkligt att mamman ska ha någon slags gloria men pappan är inget värd alls. Ofta i såna här fall så ska mannen målas ut som ett känslokallt monster och kvinnan som ett oskyldigt offer, inte minst i pressen. Snacka om att använda oss män till avel...Men som sagt så är jag dåligt insatt.

Sydafrikanska tidningar/myndigheter tycker att mamman skall få vårdnaden om dottern pga att pappan var ett osäkert kort

Ja den sydafrikanska mentaliteten går väl ut på att mannen ska arbeta och dra in pengar innan han sätter sig i fåtöljen med det senaste nummret av "silicon"..(inflik från en annan tråd) och det lär ju våran press tolka på som att han är olämplig som förälder...
------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 31 aug 2000]

[Redigerat av PeW den 31 aug 2000]

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Oh vad ni hetsar upp er ? Dessa umgängesbråk sker ju överallt. Men eg. mamman kan ju vara i Ystad och pappan i Umeå , det spelar ju eg. ingen roll, tycker jag , att vart. Det som gör mej förbannad är ju att ingen lyssnar på vad flickan vill. JAG skulle ej velat bli separerad från mina syskon på det sättet.

BARA för att han är från sydafrika så säger jag ej att han är en olämplig pappa... det var tidningarna som gjorde. Men nu står det ju pappa fritt att lämna landet med henne, och mamman kan överklaga , den slutgiltiga domen kommer väl i sydafrika ?!

JAG vill bara att barnen skall få en talan. Sedan kan man ju diskutera att pappor ej får sin del av kakan vid skilsmässor... Ibland är det befogat LIKVÄL som det inte alltid är bra att mamman får vårdnaden. Men det skulle nog bli en lång o het disk.

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*

"Uppriktighet är inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger." Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den.

Medlem sedan aug. 2000238 inlägg

Kollade in aftonblade.se igår, deras fråga var "ska kimberly få stanna?". Resultat; typ 85% ja, resten nej

Sedan kollade jag in tv4.se, frågan var densamma men resultatet var 90% nej, resten ja

Det får en att börja undra.

Det som gör mej förbannad är ju att ingen lyssnar på vad flickan vill.
Frågan är om en 4-5 åring själv vet vad som är bäst för henne? Tror inte att en flicka i den åldern klarar av en objektiv bedömning i sakfrågan.

Heja Demo!!!
Tack! Nu blev jag glad! :D
Har kännt mig ganska ensam när jag diskuterat dessa frågor. Tycker att vi män i juridiska samanhang är lite diskriminerade som män, gentemot kvinnor.
Sedan är naturligtvis kvinnor mer diskriminerade än män på andra områden, exempelvis arbetsplatser.
Och det är ju naturligtvis lika tråkigt det.

//Demo

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Demo:
Jo, det är fördjäkligt med ALL diskriminering, men det tristaste tycker jag är att massmedia bara spär på allt genom att måla ut oss män som grottgubbar som läser "silicon" och gapar efter mer öl till matchen på TV...medans kvinnor ofta framställs med glorian på topp. Visst är det bra att vi blir mer jämställda men ibland undrar man om media verkligen vill det - de kanske får mindre att skriva om?
Undrar hur mycket "sensationsjournalistik" Kimberly affären handlar om och hur mycket är riktig fakta? En sak är iallafall fördjävlig: De låste in henne!

------------------
---Jippi!---

-PeW-

PeW

Undrar hur mycket "sensationsjournalistik" Kimberly affären handlar om och hur mycket är riktig fakta? En sak är iallafall fördjävlig: De låste in henne!
Håller med dig. Vi får hoppas att "Kimberly affären" och medföljande sensationjournalister inte låter denna händelse få samma propotioner som den kubanska pojken, där en halv armé med automatvapen hämtade pojken inför hela världens tv-kameror.

Det tar nog sin tid innan den pojken blir normal igen.

//Demo

[Redigerat av demo den 01 sep 2000]

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)