webForumDet fria alternativet

Bojkotta Mc Donalds ?!

Politik & samhälle

27 svar · 531 visningar · startad av Annelie

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg
Frågan#1

Usch jag mår verkligen illa när företag använder barnen för att arbeta för (INGA!!) pengar ...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/28/mcdonalds.html

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*

"Uppriktighet är inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger." Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den.

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Dessutom innehåller batterierna kvicksilver.

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

tror inte att det blir bojkott för min del, men visst kan jag tänka mig att betala mer för burgarna om de inte låter barn arbeta för deras förtjänst.

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
mannen, myten, mutanten.</A>

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Blir det bättre av att inte låta dem arbeta?
Jag menar.. får de bättre levnadsförhållanden när de inte tjänar några pengar alls?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/28/mcdonalds.html

Wang Hanhong, en annan barnarbetare berättar:
– Mina föräldrar ville inte att jag skulle arbeta. Jag grät och bad tills de lät mig komma hit. Det måste jag göra för att tjäna pengar så att mina föräldrar överlever.

/ j

[Redigerat av Batboy den 29 aug 2000]

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Öhh det känns som man måste skriva nått i detta ämne...

Ja, det är fel med barn arbete! Är det verkligen sant? inte bara media greja?

Ja, jag betalar gärna mer för att få min burgare men att avstå helt NEJ

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!

Medlem sedan maj 2000148 inlägg

Varför inte äta på Burger King istället... hamburgarna är ju dessutom grymt mycket godare!!

------------------
/Daniel W

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Läste DN nyss McD har skickat ner en bunte farbröder och tanter för att kolla om barnen arbetar... (återkommer när jag läst mer)

O varför bojkotta McD bore bojkotta företaget som gör leksakerna. McD har ju knappast köpt leksakerna därifrån om de visste att barn arbeta står klart och tydligt i mcd´s policy....

Så detta slår lite på felställe tycker jag...

------------------

www.mcdz.net

[Redigerat av McD den 29 aug 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om McDonalds köper leksaker från oseriösa tillverkare som utnyttjar barn så är det självklart att man skall bojkotta McDonalds. Det är deras ansvar att hålla efter sina underleverantörer.

Antagligen så köper dom sina leksaker från den tillverkare som kan producera till det absolut billigaste priset, och då borde dom förstå att det innebär utnyttjande av barn/fattiga.

------------------
° 4711 - the number of the geek °

Medlem sedan juli 2000836 inlägg

En bojkott är inte rätta vägen, varken av oss eller att Mcd bojkottar sin leverantör. Ställ krav istället.
Om nu Mcd "upptäcker" att deras underleverantör använder barn, så bör de kräva att barnen får "jobba" kvar. Och att största delen av deras arbetstid skall gå åt till utbildning, som skall ordnas av underleverantören.
På detta sätt gynnas barnen och det blir inte lönsamt för snuskföretagen att ha barn anställda.

------------------
Oderint dum metuant

Medlem sedan juni 2000229 inlägg

Det är ett helt annat tänkande i dessa länder och vissa klarar sig inte om inte barnen arbetar. Jag är också emot barnarbete men om inte familjen kan försörja sig så vad ska man göra??? Är det bättre att svälta ihjäl??

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Varför skall man få leksaker överhuvudtaget. Är det inte mat man köper? JO mina barn VILL ha leksaker men var hamnar dom? under fötterna på föräldrar som skall gå toaletten på natten och väcker hela huset med sina illvrål.

Nej jag tycker McD skulle skippa leksakerna och skicka med en frukt i stället.

------------------

JaktJanne

Fånga dagen..

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag bojkottar redan McDonalds, det finns så mycket godare bättre mat på andra håll. Men efter denna skandal lär mina ungar inte få några fler "happy meal", det är ju ett som är säkert.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

PeW, ge dem en "Lilla menyn". Samma pris, ingen leksak.. =)

------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Jag hälsar press, TV, radio och framförallt massmedia hjärtligt välkommna." /Christer Abrahamsson

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

det finns många skäl till att bojkotta mcdonalds. jag slår vad om att de utomlands (för det är ju det det här handlar om) säkert inte är så snälla mot alla djuren som blir burgare eller små friterade klumpar.

eller det sättet ungdomarna på svenska mcdonalds sliter med skitgöra för inga pengar alls. det är att utnyttja om något...

jag har vänner som arbetat på mcdonalds och som efter det att de sa upp sig inte varit inne på en mcdonalds-restaurang på fem år.

jag, däremot, har två minuters gångväg till ett sånt ställe, och är jag hungrig så är det bara att pipa dit så vet man vad man får...

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
mannen, myten, mutanten.</A>

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Bojkott eller inte, man tar det som är närmast eller det man är sugen på...

Hämtade just ett Skrovmål från MAX - det är burgare det! :e

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Medlem sedan maj 200019 inlägg

Ja för fan bojkotta mcdonalds de har ju själv barn arbete typ i sina resturanter har jobbat där för ett årsen då var jag 16 och hade 45.30 i timmen och 10.50 i OB och jag menar det är inga pengar alls för det stresset och slitet som är där speciellt när man bara jobbar fyra timmar då går nästan hela lönen till skatten!!!!! Så jag tycker de bojkottar Mcdonald's eller höjer lönerna för de som jobbar där!!!

Och det där som stod i aftonbladet är helt vansinnigt men som det caitatet som batboy skrev så vill ju barnen jobba där men endå jag säger bara en grej! Högre lön åt de som jobbar där samt det är värt att betala mer för burgarna om man kan äta dem med samvete utan att behöva tänke på alla barn som för leksaks firman!

[Redigerat av godiz den 29 aug 2000]

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Läs boken DET av stephen king. Då vet ni att man ska bojkotta McDonalds.

*tror garanterat att DET överlevde och startade hamburgerkedjan som hämnd*

------------------
Vackra djur gör fula saker även dom

nanne.net

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

*TÅL INTE SKRÄCKHISTORIER*

Mina föräldrar var dumma nog att låta mig se en filmatisering av den där boken... Är än idag skitskraj när jag tänker på den där filmen! :( :(

Nä kommer jag typ inte att kunna sova i natt.. :(

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Har ni läst frågorna som "svenskan" ställde till folk på stan om barnarbete i samband med detta?

Frågor

1)Bryr du dig om ifall de varor du köper tillverkas av barn?

2)Gör du någont för att kontrollera det?

En tant på 37 år har svarat på dessa frågor med följande svar

svar

1. Ja, barn har ingen känsla för kvalitet, det märks på produkten..

2)Nej

Min kommentar på detta....

Man vet inte om man ska skratta eller gråta, Förstog hon frågan jornalisten ställde?

Jag har detta urklipp som en bmp bild som jag fick av en kompis, jag fråntar mig eventuella redigeringar som är gjorda av texten. (Om du sätt samma direkt i tidningen vore jag glad om du postade ett inlägg här) Om så är fallet är det läge att ta ett snack med svenskan och fråga vad de publicerar för något!

------------------

www.mcdz.net

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)