webForumDet fria alternativet

Webbhotell

Webbhotell & domäner

73 svar · 374 visningar · startad av Swey · sida 4 av 4

Frågan, av Swey

Affärdsidé: Hej, Finns det fortfarande intresse för ett webbhotell? Eftersom att de flesta som finns idag verkar dåliga och dyra funderar jag på att starta ett eget. Detta är alltså bara funderingar och jag håller på att kolla upp om det är möjligt. I så fall, finns det något intresse för det? Jag vet att det redan idag finns väldigt många webbhotell. Men eftersom det finns ännu fler som vill lä

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Eftersom man BORDE FÅ investera hela aktiekapitalet så är det absolut bästa alternativet om man ska starta webhotel.

För det första så kommer man med största sannolikhet att ligga back typ 500 000 innan man får in fakturerade pengar samt har handlat all utrustning som krävs. Då spelar ju inte 100 000 i aktiekapital så stor roll längre ;)

För det andra så bör man nog ha ett AB då det innebär en relativt hög risk att drabbas av längre driftstopp och då blir ju inte kunderna direkt sugna på att stanna kvar hos dig eller att betala fakturorna.. (Syftar lite på FS-data nu :e )

Hur mycket pengar hade du tänkt att satsa själv? Hur mycket har du tänkt att låna?

------------------
kaffepanna

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Om företagets samlade tillgångar understiger halva det initiala aktiekapitalet måste nytt kapital tillföras annars skall bolaget begäras i konkurs, om jag nu inte missuppfattat det hela...

På tal om namn så kanske "WebbEtt"?

Medlem sedan juni 2000229 inlägg

Inte konkurs direkt, man måste däremot lämna in en kalkyl på hur man tänkt sig att klara företagets finanser den närmaste tiden. Håller inte kalkylen kan man begäras i konkurs.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Swey
Det var inom byggbranschen jag hade eget. Gick fin-fint med omsättning på över 1.000.000:- /per år och många kunder. Jag åkte dit på 1 kund som jag gjorde jobb åt. Mina fodringar vart lågprioriterat och den enda hjälpen jag fick var genom fogden som då först tog en massa avgifter och sen meddelade att de inte kunde hjälpa mig! Chanslöst alltså. Även banken var avig av den anledningen att jag inte hade AB - de tyckte att det var för mycket med 100.000:- för att hjälpa till.
Kommanditbolag är en (temporär) lösning eftersom det blir lättare att konvertera till AB, längre fram. Men juridiskt är det ju samma ekonomiska ansvar som med enskild firma. Om du bara har tungan rätt i mun och ser till att ha med dig en bra revisor från start så visst kan du starta med kommanditbolag för att sen, när du fått upp en kundkrets / omsättning göra om det till AB. I en bransch med många svängningar (risker) som inom bygg eller IT är det (i mitt tycke) vansinnigt att köra något annat än AB.
Visserligen finns det konstruktioner av kommandit / handelsbolag som även har stora kunder, men då handlar det om avancerade planeringar och det finns alltid ett moderbolag i bakfickan (AB).
Lycka till

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Med tanke på hur jobbigt det är att driva ett aktiebolag så är det mycket bättre att ha ett annat. För det har väl inte undgått någon hur mycket papper man måste fylla i och så? Därför är det mycket bättre att ha en enklare bolagsform till en början. I alla fall tills man har fått ihop en kundkrets och stabil ekonomi.

PeW, intressant historia. Men jag delar inte din åsikt om att det är vansinnigt att köra något annat än AB. Du sa också att man kunde börja som kommanditbolag och det är min plan.

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vet du ens vad ett kommanditbolag är Swey, eller säger du bara det för att det är ett kul ord?

------------------
° 4711 - the number of the geek °

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Hur många är ni som skall starta företaget?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Swey, jag förstår om du inte delar min åsikt. Jag hade samma tankar som du när jag startade. Ville få det enkelt, men med både mitt och många andras facit i handen så KAN det vara att lura sig själv lite grann, fast det säger ju inget om hur du bör göra eller om du skulle klara det eller inte. Ville bara lyfta ett litet varningens finger. En bra grej att tänka på: Lämna över pappersarbetet till en revisor/ekonom redan från början, det blir väldigt lätt för mycket när man byggt upp en kundkrets behöver ägna sig åt dem istället för bokföringen. Men kommanditbolag --> AB, visst!

Lycka till!

------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 01 sep 2000]

Vi slutar diskussionen här. Eftersom sgtpepper inte kan hålla diskussionen seriös så finns det ingen idé att fortsätta. Tack...

------------------
- Swey

Ursäkta om jag var lite oseriös, men anledningen till att jag frågade är att kommanditbolag är en mycket speciell företagsform.

Ett kommanditbolag måste ha minst en kommanditdelägare som bara ansvarar med satsat kapital och minst en komplementär som är personligt ansvarig för företagets skulder.

------------------

Precis, och mer information hittar du här http://www.bolagsproffsen.se/bolagsformer.htm#KOMMANDITBOLAG

Jag har hela tiden vetat vad ett kommanditbolag är och jag tycker inte det känns särskilt uppmuntrande när folk tror att jag säger ord för att det är "roligt".

------------------
- Swey

jag tycker inte det känns särskilt uppmuntrande

Jag menade aldrig att vara uppmuntrande, tvärtom så tror jag inte på företagsidén överhuvudtaget, det finns tillräckligt många webbhotell redan som drivs av glada amatörer så att det räcker och blir över.

------------------

det finns tillräckligt många webbhotell redan som drivs av glada amatörer
Ja, det var ju trist. Men vem har sagt att jag tänker driva något sådant? Jag är definitivt ingen amatör och tänker inte driva något webbhotell innan jag har tillräckligt mycket kunskap och resurser. Jag kan inte ansvara för vad någon annan gör utan endast ansvara för vad jag gör och om jag skapar ett stabilt webbhotell med bra tjänster, service och priser tror jag mitt alternativ kan bli intressantare än andras.

------------------
- Swey

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Swey du väljer ju helt själv men, jag tog en enskild firma för att slippa a auktoriserade revisorer etc. Sen är det också så att min branch inte kräver något som heslt lager eller omkostnader. Därmed riskerar jag inte att "konka".
Om du kan klara av att finansiera servrar och uppkoppling själv så behöver du kanske inget AB, men om du konkar och du har ett tre års kontakr på en 4mbit lina så är du fast. Jag uppmuntrar bara AB eftersom det är ett skydd mot dig själv, javisst det kräver mer men det är också bättre former, du kan ju ta ut vinst som aktieutdelning etc.

Andreas

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)