Verkar ej vara ngn värsting men....kan det vara ett bra köp ?
OBS OBS OBS Köpet är redan gjort så nu har vi gått över på svammel :)
------------------
Mvh /Annelie *RivJärnet och Heta Sidor*
"Uppriktighet är inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger." Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den.
1200 spänn för en stationär dvd är helt okay, speciellt när det är ett märke man känner igen.
jag tycker att du givetvis ska slå till.
jag har iofs inte testat den, men om du "växer ur" den, så kan du nog utan problem få igen det du betalat för den för att gå på någonting större.
det de billiga dvd-spelarna har gemensamt brukar vara att de oftast 'bara' har en laser-pickup, vilket innebär att du inte kan spela brända cd-skivor på dem.
men om du redan har en bra cd-spelare så komer du ju bara använda dvd-spelaren till att spela just dvd-filmer...
jag tycker alltså: kör stenhårt!
dvd äger!
elfwing bör kunna svara på en massa frågor om denna spelare. om jag inte missminner mig så är han expert ( ;) ) och de butikerna brukar sälja philips-spelarna.
TACK !! @nders jag ringde (trots att jag ej gillar expert här) till Expert butiken där jag bor och de sa ungefär likadant. Men det är alltså bara BRÄNDA cd skivor man ej kan lyssna på ?
"Uppriktighet är inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger." Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den.
Ringde Philips direkt , nyfiken som man är. De rek (??) INTE 710 ----> Fast de sa att jag kunde ju ge den till barnen för det är en bra dvd ?! Men de tyckte jag skulle satsa på 711 eller ännu bättre 750 . Så jag skall nog kolla min kontakt igen och se vad denne kan ge mej för priser på dessa istället
Jag är inte så där superpåläst vad det gäller just philips DVD ... men ... generellt så brukar det gå att ändra regionskoden genom att "knappra" lite på fjärren ... det är ett + om du ngn gång får för dig att köpa filmer från USA eller köper ngn begagnad "rulle" som ligger på region 1(USA)
Sverige har region 2.
Dom dyrare brukar bli snabbare i menyerna ... samt att på dom billigaste modellerna kan det hända att kodningen inte riktigt hinner med alltid ... (det blir hack i filmen)!
Vill man ha en bra DVD så köper man antingen Sony Panasonic eller Pioneer ... finns säkert fler som är bra ... men de som jag räknade upp brukar kallas för "säkra kort" ... philips kan "nästan" räknas som ett säkert kort ... ;)
Nu har jag blivit uppringd av Philips (HAHA) de sa att jag minsann fått fel uppg. Skillnaden mellan 710 och 711 var tydl. 2 st en att 711 var snäppet nyare modell och att 711 hade ngt "säkrare" avläsning då 710 läste från två håll. Fattar ej så mkt. Däremot så sa de att man visst kunde spela brända cdskivor. Det där med regioner ja... Expert skulle ha 795:- för att uppgradera en firma i Stockholm 500:- plus då resväg 12 mil...Hmm ringde till han som gav det där bra priset och hans polare hade en firma som tog 250:- Det är ju en hel djungel det där ju.... :) SÅ nu får det nog bli 710 i alla fall , duger att börja med tror jag
Att använda datorn för att spela in TV-program enligt ovan är knappast realistiskt för "normalt" bruk. Alldeles för omständigt och krångligt. Kvaliteten blir inte heller bättre än VHS på det sättet.
DVD kommer snart i en inspelningsbar variant. Finns redan att köpa i USA och Japan om man har gott om pengar. Skulle tro att sådana finns till hyfsat pris i Sverige om 2-3 år.
Är osäker men .. en inspelningsbar DVD ligger på ca 40 000:- !!!
Sen finns det billigare att köpa till datorn ... !!!
Annelie ... visste du att den där expertbutiken (o alla andra) troligtvis bara har en "specialfjärr" som dom knapprar lite på för att göra Philips spelaren regionsfri ... *smiiiiil*
Det ville dom ha 795:- 500:- 250:- för ... vilka affärsmän ... !!!
DVD idag är egentligen "bara" för den som är film fantast och vill ha superkvalitet på ljud och bild ... och dessutom vill ha ut ljudet i 5.1 dvs riktigt bio ljud THX stuk eller vad det heter ... höger vänster fram + höger vänster bak + 1 center högtalare och en separat utgång för subwoofer!
Freaken brukar köpa DVD spelaren som ligger på runt 6000:- + förstärkare från 4000:-(kanske lite väl billigt) och uppåt ... sen köper han högtalarna löst ... center brukar kosta typ från 2000:- dom fyra "surround" högtalarna från 3500:-/par o så basen typ från 4000:-
Det är då DVD:n hamnar i sitt rätta element !!! :e
Men sen finns det dom som köper det bara för att det finns och så är det ju så smidigt att ha filmen på en skiva istället för på ett band som dessutom slits för varje gång man tittar på det!
Elfwing: Jo jag vet att det är att göra den regionsfri som de tar hutlösa priser för , USCH. Eg. skulle jag kanske klara mej med 2:an men men ... man vet ju aldrig. Ja jag kollade på Tarzan idag med mina barn...WOW vilken kanonbild jämfört med de knastriga vhs filmerna , det gick ej att jämföra.Ljudet , är inget ljudfreak så , men vi kopplade den till stereon.. helt ok.
Men du "experten" Var det bara skit jag köpte ? Du kommenterade inte .. :)
Nej då .. absolut ingen skit ...
Men som sagt jag är inget proffs på DVD ... vi säljer så väldigt lite i den lilla staden där jag bor ... (vi är lite efter på "landet")
En sak man kan tänke på när man köper DVD om man har tänkt att koppla ljudet på en surroundförstärkare och vill ha det där 5.1 ljudet jag skrev om innan ... !
För att få ut ljudet i 6 kanalar så måste det finnas en dekoder som tar hand om det ... den kan sitta i antingen DVD spelaren eller i förstärkaren ... det viktiga är att den sitter ngnstans ... om ingendera har dekoder så får man heller inte 5.1 ljud ... !
Om man inte har dekoderbiten ngn stans så kan man bara nyttja det "gamla" surroundljudet ... dvs ... på det bakre högtalarparet så får man ljudet i mono ... sen är det väl ingen separat kalan för basen heller ... tror jag ... !?
;) @nders ;) gillar dina svar ! Ja Panasonic är ett bra märke. Stereon och min video är därifrån oxå. Men man vet ju aldrig ... fast å andra det kanske inte skiljer så värst mkt mellan panasonic´s "värsting" och mer normal. För oss vanliga "hemmabrukare"
anledningen till att jag ovan undrade vad du fick punga ut med var att jag för några månader sedan fick ett ungefär lika bra erbjudande som du, fast en vassare spelare, för lite mer pengar. men då var leveranstiden så lång, så då gick jag och köpte en dvd för 6 papp, 3 gånger så mycket som den jag 'ville' ha kostade.
hade jag inte fått erbjudandet på dvd'n som jag inte köpte hade jag fortfarande inte haft någon... :)