Jag brukar faktiskt klara mig bra hos tandläkaren så det är inget jag brukar oroa mig för. :)
------------------
Mvh
Hazze , moderator wF
Det är stabilt...
13 svar · 243 visningar · startad av McD
Ahhh... om 1 månad och rotfylla man börjar redan att få korar på ryggen.
Tandläkaren måste ju va absolut den läkare som felst personer mår dåligt av!
------------------
[McD - Burgers for the people!]
Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!
Jag brukar faktiskt klara mig bra hos tandläkaren så det är inget jag brukar oroa mig för. :)
------------------
Mvh
Hazze , moderator wF
Det är stabilt...
Om du inte har besvär av tanden så är det ju ingen sak att rotfylla. Det tar bara en himla massa tid. Typ en timme per besök.
Har ju som sagt nyss gjort en rotfyllning. Det som *kan* göra ont är om inte bedövningen räcker, men det minsta du rycker till så sätter de in mer bedövning. Jag hade lite tandvärk efter de hade rensat ur tanden från alla nerver, det var som om jag fått ett slag på tanden. Men dagen efter var det borta.
Det tar bara tid när de rensar ut tanden då de inte borrar särskilt djupt utan de använder små filar (ruffiga pinnar) för att rensa kanalerna för hand. Det varken låter illa eller gör särskilt ont. Sen fyller de tanden med antiinflammatoriska grejor, sätter på en provisorisk fyllning. Så får du gå med tanden nån månad (så att man är säker på att man fått bort allt och att det inte är en infektion).
Sen när det är dags för själva rotfyllningen ökar de håligheterna lite mer med filarna, sen stoppar de ner gummiliknande pinnar i varje rotkanal och fyller på med nåt limartat och sen fyller de resten av tanden med plastfyllning som vanligt.
Som sagt, jag kanske har haft tur, men jag hade mer tandvärk innan de rotfyllde. Det var inte kul men en veckas tandvärk som inte ens de starkaste piller hjälpte på (fick ta till morfin).
Hoppas jag inte skrämde dig ännumer nu.
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
Se till att få många bedövningssprutor... :e Sedan kan man skratta hela dagen lång...
------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?
Förra året fick jag suga i mig lite lustgas när de skulle dra ut en tand och det VAR skoj!
Alla sjuksystrar på sjukhuset blev så himla shnygga när man fick i sig lite lustgas samt att tanden åkte bortt.
------------------
:e mmm shnygga!
------------------
zzziiiiiiiiiiiiiii
*låter som en tandläkarborr*
------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Jag hälsar press, TV, radio och framförallt massmedia hjärtligt välkommna." /Christer Abrahamsson
Ahhh... om 1 månad och rotfylla man börjar redan att få korar på ryggen.
Grattis, min rotfyllning som jag gjorde nyligen gick på 2700:-.
Knepigt att vi har världens högsta skatt på arbetarna, men ändå så verkar det inte som om man får något för skattepengarna.
(Därmed inte sagt att jag inte vill betala skatt, vill dock bara ha något för mina skattepengar)
//Demo
Men du, vet du hur mycket det kostar om du inte hade en försäkring alls??
Många pengar blir det!
Idag har får vi förvisso betala typ 60% (kan inte siffrorna exakt) av kostnaderna upp till en viss nivå, sen betalar vi mindre och mindre. Dock finns det visst ingen 0%, utan man betalar minst 25% av kostnaderna.
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
Själv har man ju fri tandvård, dvs den betalas av er.. :e
------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Jag hälsar press, TV, radio och framförallt massmedia hjärtligt välkommna." /Christer Abrahamsson
Men du, vet du hur mycket det kostar om du inte hade en försäkring alls??
De handlar egentligen inte om försäkringar. Jag tycker det handlar om att sverige missköts och att det pengar som finns prioriteras fel.
//Demo
20.000;- ?
ingen aning
------------------