webForumDet fria alternativet

Diskriminerad som kille

Politik & samhälle

41 svar · 818 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1
  • Jämställdhet handlar bara om tjejer
  • Tjejtidningar
  • TV-program för tjejer (Silikon)
  • Nyhetsbrev för tjejer (kvinna.nu)
  • Webbplats för tjejer (kvinnor.net)
  • Billigare att vara tjej (tjejtaxi, tjejpriser, m.m.)
  • Tjejer slipper bjuda ut
  • Tjejer kan kramas (men inte killar)
  • Tjejer får lättare jobb (även fast det är FLER killar som vill ha det).

Jag påstår att inget av dessa finns för killar. Listan kan göras hur lång som helst...

Som kille känner jag mig diskriminerad :(

Den här frågan har varit uppe förr och nu tar jag upp den igen. Detta är mina åsikter. Vad är era?

------------------
 - Swey
Jag gör vad jag själv vill...

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

• Killtindningar finns i massor, fast de mesta är ju snuskiga porrtidningar.
• Killprogram på TV, finns ju massor. Sport, sport och sport!
• Nyhetsbrev för killar, hmmm... där kan du ha rätt
• Webbplatser för killar finns väl överallt, bilar, porr och sport!
• Billigare att vara tjej... inte vet jag, fråga någon ensamstående tjej med barn. Det är INTE billigt
• Tjejer slipper bjuda ut? hmmm... jag bjuder gärna ut killar.
• Killar kan väl kramas? De kramas ju på fotbollsmatcher och annan sport när de gör mål eller vinner. Ni får kramas lite mer bara!
• Nej, tjejer får inte lättare jobb, där kan jag dra upp hundratals exempel!

Men jag håller med, det ska inte göras skillnad på killar och tjejer. Vi ska ALLA vara lika värda. Men så länge samhället ser ut som det gör idag så behöver tjejer hävda sig för att synas och uppmärksamma orättvisorna på detta sätt.

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Dax att gå igenom din lista :)

Jag gillar inte sport, bilar eller snusk som dessutom är helt neutrala saker.

• Killtindningar
Snusk är inget för mig.

• Killprogram
Sport är inget för mig (iaf. inte resultat).

• TV
Sport igen... :l

• Webbplatser för killar finns väl överallt, bilar, porr och sport!
De tre tråkiga sakerna :)

• Billigare att vara tjej... inte vet jag, fråga någon ensamstående tjej med barn
Varför det? Min farsa är ensamstående med mig. Så jag har ganska svårt att föreställa mig att det skulle vara vanligare tvärtom. Det är billigare att vara tjej i största allmänhet.

• Tjejer slipper bjuda ut? hmmm... jag bjuder gärna ut killar.
Inte lika vanligt :)

• Killar kan väl kramas?
Om du såg två killar som kramades på stan skulle du tro att de var bögar. :l igen

• Nej, tjejer får inte lättare jobb, där kan jag dra upp hundratals exempel!
Jag menar t.ex. det här med direktörsjobb. Alla vet att tjejer inte vill vara direktörer i lika stor grad som killar. Ändå så ska envisas om att det ska var 50% killar och 50% tjejer. Det är inte rimligt. Och det här med att så fort en kille vill jobba med barn så är han ute efter barnen. Sorgligt...

Men jag håller med, det ska inte göras skillnad på killar och tjejer.
Tyvärr är det så och just nu verkar tjejerna INTE vilja ha någon ändring så mycket det satsas på dem så att säga.

Det finns ingen tidning för killar som tar upp saker vi tänker på. Killar tänker inte på annat än snusk, bilar och sport, eller vadå? Det är inte sant. Killar tänker på samma saker som tjejer och vi har lika stort behov av tjejsaker som tjejer. Iaf. en del av oss.

Din tur... :)

------------------
 - Swey
Jag gör vad jag själv vill...

Swey, du har ju världens chans... starta en tidning och ett tv-program för killar. Hetrosexuella killar som inte gillar porr, sport och bilar. :)

Förresten, jag såg en annons i helgen där de sökte en webbdesigner, där stod:

Eftersom vi är för jämlikhet ser vi gärna att killar söker tjänsten

Så visst jämställs det åt andra hållet också! :)

Blir glad att höra att killar inte bara gillar de tre hemska sakerna som vi tjejer absolut hatar. Det finns hopp om mänskligheten!

*kramar lite på Swey* :f

------------------
/Petra

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Håller me Swey, bilar, sport o porr e B... Vi kanske kan hjälpa till med tvprogrammet etc, jag ska ju börja medialinjen nu =D

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Vill bara lägga in ett litet citat från en insändare jag läste idag, samt kommentera den

Rubrik: Feminismen slår slag mot sig själv

Blaskan som går under namnet Silikon har överträffat sig själv! En reklamsida visar bilder av ett gäng dildoar och en beställningsbong hänger med längst ner på sidan. Hade Silikon upptäckt att till exempel Slitz eller Men´s Health sålt lösvaginor så hade de pucklat på dessa tidningar tills de, som valigt själva stått med tomma argument. Nä, feminismen har (igen!) med sin dubbelmoral slagit ett slag mot sin egen mage.

Källa: Metro 17/8-2000

Först vill jag påpeka att jag håller med Swaey angående porr, det är helt otroligt, varför skall bara för att vi är killar tycka om porr & motorsport? Jag tycker om min flickvän därav behöver jag inte läsa blaskor. Men när jag har varit singel har dessa blaskor varit avskyvärda, därav läser jag de självklart inte.
Jag vet inte för vilka de egentligen trycker tidningarna, men de tycks ju helt klart sälja.

När detta ändå är på tapeten, vill jag ta upp en sak som jag är än mer irriterad på, det är all reklam och liknande. Det kan vara reklam för filmjölk, men ändå går där någon dam i trosor och ingen BH. TA PÅ DIG KLÄDER FÖR FAN! - det är vad jag vill skrika.
Det är samma attityd överallt, de går där som om de var helt själva med sin respektive. Jag tycker det är absurt att tjejerna på stan känner trycket att de måste vara iklädd endast en bh och en kort kjol för att bli omtyckta.

Sammanfattning av vad jag vill ha sagt: Jag tycker allmänheten är för sexpåverkad, utanför hemmet. Jag struntar i vad man gör i hemmet, men att gå på stan nästan naken är absurt, inte för att det spelar mig någon roll hur de går klädda utan mer för att alla tjejer (ursäkta generaliseringen) klagar på att de känner sig mer eller mindre tvingade att "klä sig" nakna, hur kan någon känna så? Det är jätte tragiskt anser jag, det är ju självklart blaskor och tv-reklam som gör detta.
vad har en filmjölk med denna lättklädda damen att göra, undrar jag?
Denna sammanfattning blev tyvärr lite lång, men hoppas det gick bra ändå.

Angående citatet

Jag kan inte mer än hålla med.
Om någon porrtidning hade skickat med en lösvagina som jul-present i ett nummer, hade det självklart blivit rabbalder, men de kan själva sälja "hjälpmedel" till de behövande. Jag tycker att om dessa tidningar skall finnas skall de finnas för båda könen och på lika villkor.

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Nanne gillar inte heller bilar, sport och snusk (iaf inte att titta på det)

Och killar som kramas finns det gott om på http://www.kjamsekten.nu (titta på kille/tjej fördelningen)

Till hösten så kommer http://www.killar.net öppna. Vet dock inte vad som kommer finnas där. Får hoppas att bilarna och sporten o snusket är lååångt borta

------------------
Vackra djur gör fula saker även dom

nanne.net

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Om du såg två killar som kramades på stan skulle du tro att de var bögar.

Nej, JAG skulle tro att dom är kompisar... jag kramar mina kompisar och ingen har kollat skumt på oss någon gång... men vad vet jag, det kanske är annurlunda i Stockholm...

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

en sak som stör mig alldeles fruktansvärt mycket är de här kontaktlinjerna som det är reklam för på tv. killar ringer 071 för femton spänn i minuten. 'å tjejer: ring gratis på 020...'

x(

------------------
don't follow your friends -- inflate them

DET om något är könsdiskriminerande. Jag funderar allvarligt på att ta kontakt med en jurist och fråga om det skulle gå igenom i rätten.

Och en till sak. Hon 20 Han 23 på krogen. HAT!!!...

(nu går jag inte så ofta på krogen då men när man gör det så blir det oftast diskussioner med vakten)

------------------

nanne.net

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Vilken söt sida :)http://www.kjamsekten.nu

Där har jag reggat mej

Visst kan jag hålla med om att det kan vara lite väl mkt ibland för jämnställdheten MOT kvinnor men jag tror att vi (folket) är ganska bra på att ryta ifrån oxå.

**Swey skriver
Jämställdhet handlar bara om tjejer...**Här vet jag ej om jag är villig att hålla med riktigt

**Tjejtidningar...**JAG tycker det finns massor med tidiningar överlag i ALLA kategorier ja

TV-program för tjejer (Silikon)...Och hur många program finns det inte då ? De flesta har ju X antal kanaler men INGET att titta på ;)

Nyhetsbrev för tjejer (kvinna.nu)..Här vet jag ej ngt för jag inte intresserad av skvaller mellan nyhetsbreven,,,,

Webbplats för tjejer (kvinnor.net)...Vet att det finns många "samlingspunkter" finner man så hittar man...men detta kanske stämmer ?

Billigare att vara tjej (tjejtaxi, tjejpriser, m.m.)...Tjejtaxi är så gott som borta i de flesta kommunerna de ersattes på många ställen av fasta priser istället då det var svårt att få tjejerna att åka ensamma, de har ju ofta en karl med sej ;)

Tjejer slipper bjuda ut..Tyvärr så stämmer nog även detta , men jag vill EJ bli utbjuden så , jag vill betala för mej. Vill ej ligga ngn till last (envis och stolt ;) )

Tjejer kan kramas (men inte killar)
.. Hmm det vanligaste sättet för män att hälsa på en kompis verkar var en dunk i ryggen eller ngt ...men jag har killkompisar som kramas som heterosexuella.

Tjejer får lättare jobb (även fast det är FLER killar som vill ha det)....Här vill jag INTEhålla med ! Har sökt X antal jobb där en av de första frågorna man får ....Barn ? har du det eller skall du skaffa !! Får männen den frågan ? Nä

;)

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*
"Uppriktighet är inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger."
Titus Livius

Medlem sedan mars 2000344 inlägg

Ååå, vilka gulliga killar vi verkar ha i det här forumet! :f på er!!

~ Maja, som bara var tvungen att skriva det. :)

Mmmmmm....

Kul och intressant diskussion. Jag gillar det Brimba skriver. Det ÄR för mycket kropps- och sexfixering i medierna idag.

Nu är det väl vanligare med lättklädda tjejer som gör reklam för något än med halvnakna killar. Det ska vi väl bara vara tacksamma för istället för att kräva fler killar att spana på.

Vad har en halvnaken tjej med fil att göra? Inte ett piss. Vad har en halvnaken tjej med hårshampo att göra? Inte mycket, då tjejen springer omkring i tshirt och underkläder och dansar till musik.

Nu har inte jag läst tidningen Silikon eller ens tänker börja heller. Men på nåt sätt, och detta är ett lamt försök till försvar till att sälja dildos och annat i tidningen, sex är tabubelagt på många sätt och att beställa en dildo från tidningen Silikon kan anses mer "rent" än att beställa en från någon av Expressens eller Aftonbladets sexannonser (där de också säljer tjejer och porrfilm).

Alltså, det är inget fel med att äga eller köpa en dildo. Man kanske känner att det är mer OK om det görs via en tidning för tjejer än att göra det via någon mer eller mindre porrinriktad tidning. Det är ju inte många som vet att RFSU också säljer prylar för tjejer och killar utan för den skull vara "snuskigt".

Vi måste alla få bejaka vårt sexliv. Det är bara naturligt. Men att fläka ut det som många tidingar gör är inte bra. Eftersom jag inte läst Silikon kan jag inte avgöra om det är på gränsen till smaklöst eller inte. Det handlar ju lite grann om personen i Metro's värderingar på sex (där Brimba's citat är ifrån) som han/hon kanske för över på andra. Vad vet jag.

Vet inte om detta bara blir luddigt, men det jag försöker säga är att sex och kärlek är något fint. Något som inte ska utnyttjas för att tjäna pengar. Vare sig det är halvnakna tjejer eller killar som utnyttjas för reklam, är det fel.

Att sälja "sexleksaker" är väl ok om det görs på rätt sätt. Ta bara "Fråga Olle" i kanal 5, där försöker de avmystifiera sex och göra det mer OK att snacka om. Där kan de prata obehindrat om sexleksaker för pojkar och flickor utan att det blir snuskigt. På samma sätt hoppas jag det är med Silikon. Om inte, tycker jag det är fel.

Äh, det är lika bra att jag slutar. Jag vet inte om jag får fram det jag tycker egentligen.

------------------
/Petra

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Ville bara göra ett litet torrt inlägg i debatten. Jämställdhetslagstiftningen är till för och har hittills endast tillämpats för att stödja diskrimerade kvinnor. Det finns en anledning till att lagen kom till, det finns fortfarande en anledning till det!

Kvinnor tjänar mindre även då man gör direkta jämförelser av samma typ av jobb.

Kvinnor i åldern 25-30 får ofta frågor som "är du förlovad eller gift?" på anställningsintervjuer, en till synes oskyldig fråga som ofta bottnar i att arbetsgivaren vill försäkra sig om att kvinnan ifråga inte planerar skaffa barn de närmaste åren! Men hallå! Jag trodde torts allt att man idag var två som skaffade barn!

Nu har jag spytt ur mig galla nog, nåja egentligen skall inte jag klaga, känner mig föga diskriminerad. Angående Silicon så kan jag bara upplysa om att det inte är alla som läser sånt skräp, men väldigt många...

[Redigerat av a den 17 aug 2000]

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Citat av a :"Kvinnor i åldern 25-30 får ofta frågor som "är du förlovad eller gift?" på anställningsintervjuer, en till synes oskyldig fråga som ofta bottnar i att arbetsgivaren vill försäkra sig om att kvinnan ifråga inte planerar skaffa barn de närmaste åren! Men hallå! Jag trodde torts allt att man idag var två som skaffade barn!"

TACK !! DET har jag försökt få fram till arbetsgivarna oxå. Vi delar på de ev. V.a.b (vård av barn) dagarna det blir men nej då inte mannen inte säger de ?? DET tycker jag är diskriminering

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*
"Uppriktighet är inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger."
Titus Livius

Vad har en halvnaken tjej med fil att göra? Inte ett piss. Vad har en halvnaken tjej med hårshampo att göra? Inte mycket, då tjejen springer omkring i tshirt och underkläder och dansar till musik.

Ungefär så mycket som fotsvamp har med en kille i endast handduk.

------------------

nanne.net

Nanne (och ni andra) jag har på intet sätt påstått är det är bättre med halvnakna karlar i reklamen. Så jag hoppas det inte var ett missförstånd!

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 2000220 inlägg

Hetrosexuella killar som inte gillar porr, sport och bilar.

Finns det såna? :e

------------------
tl@beta.telenordia.se
http://oviss.framtid.nu

Medlem sedan jan. 2000415 inlägg

Olika åldersskillnader på krogen är väldigt taskigt. Visst killar kan bete sig som omogna svin ibland men det är verkligen inte rätt att stänga ute alla killar för det. T o m tjejer ser det som ett problem ibland eftersom inte de kan gå ut en del ställen med sina jämnåriga manliga kompisar.

fusk!

------------------
Fredda | Ironoak

Nanne (och ni andra) jag har på intet sätt påstått är det är bättre med halvnakna karlar i reklamen. Så jag hoppas det inte var ett missförstånd!

Självklart inte. Jag ville bara påpeka att det fanns liknande reklam med pojkar i.

------------------

nanne.net

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)