Mmmmmm....
Kul och intressant diskussion. Jag gillar det Brimba skriver. Det ÄR för mycket kropps- och sexfixering i medierna idag.
Nu är det väl vanligare med lättklädda tjejer som gör reklam för något än med halvnakna killar. Det ska vi väl bara vara tacksamma för istället för att kräva fler killar att spana på.
Vad har en halvnaken tjej med fil att göra? Inte ett piss. Vad har en halvnaken tjej med hårshampo att göra? Inte mycket, då tjejen springer omkring i tshirt och underkläder och dansar till musik.
Nu har inte jag läst tidningen Silikon eller ens tänker börja heller. Men på nåt sätt, och detta är ett lamt försök till försvar till att sälja dildos och annat i tidningen, sex är tabubelagt på många sätt och att beställa en dildo från tidningen Silikon kan anses mer "rent" än att beställa en från någon av Expressens eller Aftonbladets sexannonser (där de också säljer tjejer och porrfilm).
Alltså, det är inget fel med att äga eller köpa en dildo. Man kanske känner att det är mer OK om det görs via en tidning för tjejer än att göra det via någon mer eller mindre porrinriktad tidning. Det är ju inte många som vet att RFSU också säljer prylar för tjejer och killar utan för den skull vara "snuskigt".
Vi måste alla få bejaka vårt sexliv. Det är bara naturligt. Men att fläka ut det som många tidingar gör är inte bra. Eftersom jag inte läst Silikon kan jag inte avgöra om det är på gränsen till smaklöst eller inte. Det handlar ju lite grann om personen i Metro's värderingar på sex (där Brimba's citat är ifrån) som han/hon kanske för över på andra. Vad vet jag.
Vet inte om detta bara blir luddigt, men det jag försöker säga är att sex och kärlek är något fint. Något som inte ska utnyttjas för att tjäna pengar. Vare sig det är halvnakna tjejer eller killar som utnyttjas för reklam, är det fel.
Att sälja "sexleksaker" är väl ok om det görs på rätt sätt. Ta bara "Fråga Olle" i kanal 5, där försöker de avmystifiera sex och göra det mer OK att snacka om. Där kan de prata obehindrat om sexleksaker för pojkar och flickor utan att det blir snuskigt. På samma sätt hoppas jag det är med Silikon. Om inte, tycker jag det är fel.
Äh, det är lika bra att jag slutar. Jag vet inte om jag får fram det jag tycker egentligen.
------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik