DDanielWMedlem sedan maj 2000148 inlägg Fv02: Jag tror inte du behöver oroa dig.. det finns så få platser så de kommer inte att slösa dem på någon som inte vill!
Jag fick åka hem första dagen - slapp psykologen och träningscykeln(å dett var nästan 3 år sedan).
:D
------------------
/Daniel W
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg KRIG!... ska göras upp med en rejäl turnering i Quake tycker jag.
------------------
Vackra djur gör fula saker även dom
nanne.net
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Citerar från http://hysteriskt.viktigt.nu/
Det är viktigt att göra lumpen. Man blir vuxen där.
Medan mina jämnåriga lärde sig brukbara saker som att gå i takt och bädda sängen med linjal, ställdes jag inför problematiken att lära mig laga mat eller svälta ihjäl.
Medan de värnpliktiga lärde sig för yrkeslivet nyttiga saker som att skjuta gevär, slösade jag bort tiden med att utbilda mig.
Medan fosterlandspliktiga lärde sig att alltid lyda order uppifrån i ett hierarkiskt system (perfekt för vettiga jobb som industriarbetare), tvingades jag lära mig att självständigt lösa problem.
Faan vilken nitlott jag måste ha dragit när jag fick papperet som sa att jag inte fick leka krig med de stora grabbarna.
------------------
nanne.net
QQMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg För mig var det en självklarhet att göra lumpen! Inte minst för att ställa upp för sitt land, att ge tillbaka på den enda sätt man kan (förutom skatten), och att veta att den dagen vi blir attackerade är jag utbildad för en uppgift som jag kommer göra allt för att slutföra!
Vad lär man sig för praktiskt i lumpen då? Bland annat att arbeta i grupp, ta ansvar för sig själv och andra, en grundlig första hjälpen-utbildning med HLR och hela surven med mera.
Man lär sig också att skjuta. Och närstrid.
Det senare värdesätter jag stort. Jag känner mig sällan otrygg på stan, i mörka gränder, på kvällar och nätter - just för att jag har lärt mig hur man effektivt sätter fienden ur spel.
Visst är det ett brutalt sätt att lära sig det på, men trots allt känns det bra att ha det i ryggraden den dagen det hettar till.
Som sagt, jag ångrar inte för ett ögonblick att jag gjorde lumpen! Om man satsar järnet vid mönstringen så kan man i princip välja vart man vill komma. Det gjorde jag och kom fem mil hemifrån. :)
------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
WwoodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg Lumpen är en del av mitt liv som jag absolut inte vill ha ogjort! Det var en kul tid där man träffade en massa nya vänner..
Jag gjorde min värnplikt i kalla Umeå under 10 månader...
Vintern var kall och härlig och sommaren full av mygg! :e :e
Fv02
Gör Din plikt som svenska medborgare och sluta gnäll! :)
------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Min tjänst för samhället gjordes av 4 år i hemvärnet och det fick mig att tappa lusten att göra lumpen. Att pinas en gång i veckan var nog för mig. e:
------------------
nanne.net
McDMedlem sedan mars 20002 520 inläggVisst jag har gjort värnplikten som flygbasjägare... och det var inte direkt roligt faktiskt ganska hårt emellan åt...men det finns ett talesätt "lumpen" är steget då en kille utvecklas till man! ( tjej till kvinna ) Det ligger faktiskt någe i detta.
------------------
[McD - Burgers for the people!]
www.mcdz.net
Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggtyvärr ligger det minst lika mycket i uttrycket 'lumpen gör män till pojkar'.
------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
mannen, myten, mutanten.</A>
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggAtt jag hade en mycket stolt frisedel har väl de flesta redan räknat ut? :e
------------------
kaffepanna
AAxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Jag har knappt några nationalistiska känslor, så jag skulle iallafall inte ge mitt yttre för att försvara Sverige, jag skulle ge mitt yttre för att överleva själv. (Kan låta egoistiskt, men då är jag väl en egoist) Tänker bland annat på första världskriget, då hundratusentals människor dog vid skyttegravarna för att "försvara" sitt land. Yeah vad bra det gick.
Nä att gå lumpen för att lära sig kriga är inget jag ser fram emot, däremot låter det Vide snackade om ganska kul. Hellre rädda än döda..
------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Jag hälsar press, TV, radio och framförallt massmedia hjärtligt välkommna." /Christer Abrahamsson
AAxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Nu är denna tråd 3 sidor lång.
r
Felstavning
/r
------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"Jag hälsar press, TV, radio och framförallt massmedia hjärtligt välkommna." /Christer Abrahamsson
[Redigerat av Axel den 28 aug 2000]
Jag har knappt några nationalistiska känslor, så jag skulle iallafall inte ge mitt yttre för att försvara Sverige, jag skulle ge mitt yttre för att överleva själv. (Kan låta egoistiskt, men då är jag väl en egoist)
Jepp, det är egoistiskt.
Du drar en parallell till första världskriget, låt mig dra en parallell till andra världskriget.
Om inte de allierade soldaterna hade kämpat för ett demokratiskt samhälle utan istället fegt flytt undan för att de var rädda om sitt eget skinn så hade vi haft Hitler eller hans efterföljare som statschef och du hade haft obligatorisk nazist-historia i skolan.
Låter inget vidare va?
------------------
° 4711 - the number of the geek °
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inläggtack för alla era,råd, åsikter, och jag vet inte vad ;)
skall gå dit och vara mig själv...vem vet jag kanske får en sån dära grym fit tröja me konstiga ärmar...fett mode!
------------------
weeee!
JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg sgtpepper: såg du nånstanns i mitt inlägg att jag ville bli stridspilot???
------------------
Universum är platt!!!!!!!
Du skrev:
Enda som jag skulle kunna tänka mig att göra lumpen som är som pilot
Hur många pilottjänster tror du det finns i försvaret inte är av en mer- eller mindre stridande karaktär?
Cirka 0 stycken.
F.ö kan man inte göra värnplikten som pilot. Det är yrkesbefäl som sköter pilotandet.
------------------
[Redigerat av sgtpepper den 28 aug 2000]
JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg Helikopterpilot
------------------
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
F.ö kan man inte göra värnplikten som pilot. Det är yrkesbefäl som sköter pilotandet.
Det kanske var anledningen till att han ville bli pilot :q
------------------
---Jippi!---
-PeW-
Helikopterpilot. Jahapp.
Vad tror du helikoptrarna används till då? Flyga ut gosedjur till fienden?
Även om vissa av försvarets helikoptrar är obeväpnade så används dom för bl.a artillerieldledning, spaning samt transport av specialförband, dvs även det stridsuppgifter.
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggjoakime: det heter inte stridspilot. det heter stridspitt.
------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
mannen, myten, mutanten.</A>
JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg Varför är du så aggresiv sgtpepper???
Förstå och respektera dom som inte vill göra lumpen!
------------------