"overkill" - uttal
14 svar · 183 visningar · startad av bughawk
...Svenska uttryck?...som vad?..."Överdrift"?...nää.. låter töntigt..
Tycker ändå att det går till överdrift med alla "häfitga" importer av ord.
Varför duger inte svenskan?
Går jag in på en hamburgerbar och beställer en cheesburgare, så vet alla vad jag vill ha.
Går man däremot in och beställer en ostburgare, då bli man ju nästan klassad som mindre vetande.
För att inte tala om hur expediten reagerar då jag vill ha en mjölkskak (milkshake)
med jordgubbsmak ;).
//Demo
[Redigerat av demo den 24 aug 2000]
Mjölkskak... hehe. Den får jag testa! :e
------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
jag uttalar det ungefär som brezjnev. och det är rätt. fast det skall vara med ett p i början.
ungefär som kim.
------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
mannen, myten, mutanten.</A>
Vissa av mina skolkamrater hävdar att det ska uttalas som "over-kill"..
Jag använder inte ordet, men när jag lyssnar på mina kollegor så uttalar dem ordet som det låter.
Så jag måste nog tyvärr hålla på dina klasskamrater.
//Demo
nää.. låter töntigt.. ;)
Vänj dig vid svenskan, då kommer du inte tycka att den är töntigt :)
Jag håller med Demo. Överdrift är ett väldigt bra ord att använda. När det gäller overkill så utallas det som over+kill, inga konstigheter alls.
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
Kan bara hålla med resten här, over kill är två ord och det finns inga "s" insmugna som uttalas. Betydelsen är som sagt Överdrift. Att sätta upp ett häftstift med en slägga är bra exempel.
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
Bughawk: Om du tycker att svenska uttryck låter töntigt så ska du veta att inget låter töntigare än svenskar som säger balla engelska ord och uttalar dom helt fel, som du gjort. HAHAHA! :e
Over-skill, vafan fick du det ifrån???!
;)
------------------
° 4711 - the number of the geek °
[Redigerat av sgtpepper den 24 aug 2000]
Jo visst heter det Over-kill men man mmåste ju uttala det typ oooooooooooveerkillll... typ som i filmen "Godmorning Vietnam" om ni sett den :)
//M@rtin