webForumDet fria alternativet

Tidningstrycket blev svartvitt !

Småprat

9 svar · 255 visningar · startad av elfwing

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg
Frågan#1

Vår butik har en annons i en lokal tidning .... den kom ut idag !

Jag hade gjort annonsen själv o lagt upp 1 st JPG bild + 1 st PSD bild (med flera lager ifall dom behövde ändra på ngt)...

Tidningen använder sig av mac ... !
Tydligen så såg dom färgerna på skärmen .. men när bilden väl kom i tryck så var den svart vit !!!
???

Deras förklaring ... vi visste inte att det var en JPG bild ... hade det varit en photoshop bild hade det gått bra !
klarar inte mac av att jobba med JPG ?

Och en liten fråga ... dom såg färgerna på skärmen .. dom gjorde en ändring ... deras ändring blev i färg ...men inte resten av annonsen ... wharum ?

Sen sa jag att ... det låg ju faktiskt en PSD fil på disketten ... varför använde ni inte den ... ?
-Det hade väl inte spelat ngn roll ... den är ju ändå länkad till JPG bilden ... adhööö ???

Vad säger man ... !?!?

------------------
GANDALF

[Redigerat av elfwing den 23 aug 2000]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Kan säga med en gång att Mac kan jobba med JPEG lika väl som PC.... däremot tror jag att anledning till att annonsen kom i svartvit istället var några tekniska fel.

Till exempel kan pressen gått sönder och de bara kunde trycka i Svartvitt, eller att de beräknat fel och var tvungen att lägga annonsen på en sida där de inte har tillgång till alla färger.

Det jag föreslår är att ta kontakt med annonsavdelningen på tidningen och kräva att få annonsen i tryck dagen efter, i fullfärg och GRATIS.

Det är i alla fall vad som kan hända hos oss där jag jobbar (på en dagstidning med 45.000 prenumeranter).

Stå på er!

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Min pappa beställde reklampennor av ett företag och hade klara anvisningar. Han skicka de ett mail med exempel på hur det skulle se ut, men efterssom Gill Sans inte är världens vanligaste typsnitt skickade han i ett senare mail samma dag en .pdf-fil för att allt skulle vara på den säkra sidan. När han sedan fick sina pennor var texten i Courier. Ganska dåligt skött av reklambyrån, tycker jag. Dessutom kom pennorna 3 månader efter avtalad tid. Han skicka de självklart tillbaka dem. =)
Sensmoral: Om ni ska skaffa pennor, undvik "profilen" i Linköping.

------------------
/Axel - www.AxelWeb.nu
"När den socialdemokratiska regeringen övertog styret befann sig Sverige vid ruinens brant. Vi har nu lyckats ta ett steg framåt." /Kjell-Olof Feldt

Petra ... bra teori .. men den håller inte ;)

Vår annons ligger tillsammans med 20 andra annonser på en helsida alla andra annonser är i 4 färg !

Att få ngn rabatt eller liknande på annonsen var inte aktuellt ... eftersom det var JAG som hade gjort fel !!!

Vi visste inte att det var en JPG bild ... hjm ... annons.jpg

Jag vet inte ... *suck*

Amatörer !

------------------
GANDALF

Om du gjort fel så är det väl du som är amatör ;) :e

Allvarligt talat, jag tycker du ska snacka med annonsavdelningen ändå, om du inte visste att de inte behandlar bilder som i originalformat tycker jag de är oresonliga om ni ändå måste betala för en färgannons.

Om jag uppfattade det rätt så begärde ni också ändring i annonsmaterialet, och då hade de ju kunnat konvertera filen till JPEG i alla fall. Så att helt lägga skulden hos er tycker jag är fel.

Snacka med dem igen!

------------------
/Petra

Dom är helt oresonliga ... !!!

Sen var det ju så att ... det var JPEG bilden som dom sa var orsaken till det hela ... photoshop formatet som dom sa skulle ha funkat om dom fick (vilket dom oxå fick) använde dom inte ens ... !

Sen sa dom att jpg inte fungerade i deras system !?!?!?

Men när dom gjorde ändringen .. borde dom inte ha sprat den i ett för tryckeriet fungerande format ???

Peppa mig lite till om att jag har rätt o dom har fel så ska jag slå näven i bordet en gång för alla :e

------------------
GANDALF

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jag är lekman på området, men jag tycker det låter som du har garanterat rätt. stå på dig!

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
If a packet hits a pocket on a socket on a port
and the bus is interrupted as a very last resort
and the address of the memory makes the data link abort,
then the socket packet pocket has an error to report.
</A>

Medlem sedan feb. 2000137 inlägg

dom borde ha upplyst er om vilka format dom inte kan använda!

jag tycker det verkar som om det helt är deras fel. kollar dom inte upp vad det är dom får? om .psd-filen fanns så är det ju knappast erat fel!

om dom inte vill lägga in en ny annons i färg gratis, så ska ni i alla fall inte behöva betala för en färg-annons.

lycka till!

------------------
// nauska - http://come.to/nauska

Många tidningar vill ju få sitt material i PDF (inte PSD som är ett Photoshop-dokument) så om de får en originalfil (me förhoppningsvis fonter de har installerade) så ska det ju ändå inte vara så märkvärdig för dem att slå ihop lagren och spara som JPEG.

Om du är helt säker på att det var just PSD som de ville ha, så har du ju absolut inte gjort något fel. Det är ju upp till dem isåfall att bevisa motsatsen och som jag ser det är de skyldiga att bjussa på en ny annons eller kraftigt reducera priset.

Jag kan förstå om de vill ha filerna i PSD då man ofta glömmer att konvertera till CMYK istället för RGB, då är det bättre att göra det i originalfilen så man får bättre kontroll.

Om de anser att de fått merjobb på grund av de filer du sänt så får de väl debitera för detta, men att ta betalt för en färgannons och sen trycka den i svartvitt är absolut inte försvarbart.

Vidhåller de detta tycker jag du ska kontakta konsumentrådgivaren, detta borde nog skrämma dem lite. Ring och fråga om inte annat, särskilt om tidningen vidhåller att de har rätt och du har fel.

Glöm inte att kunden alltid har rätt ;)

------------------
/Petra

Där sa du ngt .. kan det vara att klantskallarna inte tänkt på att konvertera bilden till CMYK som gjort att det blivit svartvitt i deras tryckeri ..men att det sett ut som färg på skärmen ... men det är ändå konstigt att deras ändring blev i färg men inte resten ... hjm ?

Merjobb för dom ... tvärtom .. om inte jag hade klistrat ihop annonsen hade dom ju varit tvungna att göra det själva !

Nu har jag lämpat över skiten på chefen ... (det är ju inte mina pengar) ;)
Men jag blev lite sne när "proffsen" skyllde på mig !

------------------
GANDALF

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)