Jag har aldrig fått några betyg i sifferskalan men jag tror att det skulle vara bättre. Jag tycker att man borde skriva ut t.ex. Vg+ G- etc. så man får en mer någrann skala eller ännu helldre skriva poäng, alltså ett MVG är ju värt 20 poäng, men jag tycker att man borde typ kunna sätt 19 etc. Då skulle man verkligen få en noggrann skala ;)
Jag tycker att dagens G/VG/MVG inte räcker! Det är som många säger: stor skillnad mellan ett svagt G och ett starkt G, samma sak med alla de andra betygen!
Jag tycker att man borde börja köra sifferbetyg igen! OCH att man ökar på så att det högsta motsvaras av något BÄTTRE än MVG!
Jag menar, de riktiga essen inom vissa ämnen måste få känna att de är bättre än klassens plugghästar :e ;)
Jag har haft båda betygssystemen och jag tycker att sifferbetygen är bättre.
Sen att det är alldeles för få betygssteg håller jag också med om. Det skulle vara bättre med typ 10 steg.
Håller med Kim. Dagens betygsystem (som jag iofs slipper sen ett drygt år :h ) är helt kasst.
Jag var lat som ett as i ettan, skärpte mig i tvåan och blev nästan klassens ljus i trean, sista året fick jag fler MVG:n än jag fick sammanlagt under de två första.
Tyvärr så drar då det första året ner mitt snitt, trots att jag skärpte mig.
Dessutom, alla polare har IG i nåt... det finns liksom inte plats för lite halvdåliga betyg (gamla tvåan) i det nya betygssystem. Tvåan var ju ändå, trots allt, godkänd, men G motsvarar snarare 3 än 2.
------------------
-- spango Livet står på lur alldeles bakom knuten.
Har haft både siffer och det nya betygssättet. Och jag håller nog med att sifferbetyget var bättre men som ni andra säger, med mer skala än de 5, skulle vara bättre.
Jag har haft båda betygssystemen men jag måste säga... va fan är det med er folk? Jag tycker själv att förra systemet var väldigt orättvist och uruselt.
Med tanke på att betygen delades ut enligt normalfördelning (som det görs i högskoleprovet) gjorde så att det alltid barta fanns få personer som nästan automatiskt fick 1 i betyg eller 5 i betyg. Det var helt enkelt fjäsk betyg.
Det nya systemet har en mera "hoppstavs-princip" som gjorde att man klarade kriterie eller en viss poängnivå på ett prov gjorde att man fick just den specifierade betyget.
Men jag säger inte att den nya systemet är världsbäst. Betygskriterierna har formulerats väldigt luddigt och jag har varit med om att lärare har delat ut orättvisa betyg.
Min något smygrasistiska kemilärare gav mig IG i slutbetyg eftersom jag gjorde dåligt ifrån mig på ett par prov av minst tjugo andra. Det går inte att överklaga dessa betyg vilket stinker ordentligt. I och för sig har jag gjort omprövning och fått mitt "G", men det skulle jag aldrig behövt att göra. :l
Min syster hade samma lärare och syrran bytade skola helt enkelt. Där fanns lärare som var mer sympatiska och syrran blev bara bättre och bättre. Orättvist! GAHW! x( (J***a sk**!)
Dagens sensmoral är, om dina lärare är ordentliga skitstövlar så är andra i den skolan också det. Byta skola innan det är för sent. :D
Annars så ska jag på högskola nu och betygssystemet är annorlunda i en sån än i gymnasiet/grundskolan.
Gick i sista årskursen som fick sifferbetyg (studenten -96). Sista året var dock betygen målrelaterade (innan målen ens var bestämda). Jag är väldigt glad att jag slapp de nya betygen, då jag också tycker att skalan bör vara minst 1-9 för att få in nyanser i bedömningen. Som det är nu räknas ju ändå betygen om till siffror när man söker till högskolan, vilket leder till felräkningar med allt vad det innebär.
Håller inte med om att de gamla betygen var fjäskbetyg. I så fall hade jag hamnat långt ner på skalan :).
När jag kritiserade dagens betygsystem så var det MEST att de är för få steg; själva grundtanken med att det ska vara kunskapsrelaterat är en SJÄVKLARHET!
Men varför kan man inte ha ett system med sifferbetyg som är kunskapsrelaterade ??
Och visst, lärarna har för mycket makt.. Skolan borde vara mer dynamiskt utformad... FLERA lärare borde samsam om att sätta betyg på varje elev! Inte att EN lärare sätter betyget på sina elever...
Nä, betyg är inte någe vidare kul. Hade själv 1-5 när jag gick i skolan och var som vanligt en medelmåtta då jag inte skränade mest i klassen för att få uppmärksamhet.
När jag pluggade på Grafiska Institutet så fick vi tentor där vi fick betyg utifrån hur väl vi förstått undervisningen och hur vi skrev på tentan (de hör liksom ihop). Där fick jag plötsligt VG i nästan alla ämnen. Ingen medelmåtta precis (då fanns inte MVG).
Så jag vet inte, att skriva tenta är ju rätt bra, men samtidigt råpluggar man ju det ämnet och inför skrivningen. Sen går man vidare till nästa. Frågar någon sedan om det ämne, säg ett halvår efteråt, som man tentat i så kommer man knappt ihåg nåt. Nåja, lite kommer man väl ihåg.
Nu när jag minns tillbaka till min skoltid kommer jag också ihåg hur orättvis betygssättningen var. Jag var befriad från gymnastiken, men jag var med ändå för att jag gjorde vad jag orkade och för att det var skönt att röra på sig. Jag var faktiskt med på ALLA gympalektioner, slet efter bästa förmåga.
När min gympalärare skulle sätta betyg frågade han mig vad jag ville ha för betyg. Jag sa som det var att jag var värd en trea därför att jag gjort mitt bästa trots att jag var befriad. Jag påpekade också att det fanns tjejer i klassen som hade mens varje vecka och satt på bänken och glodde.
Det slutade med att jag fick en tvåa i betyg och bänknötartjejerna fick treor.
Så, nä... betyg är inte rättvist.
------------------
/Petra Macälskare gör det i kubik
Jag håller med Spike.Com om att det är helt fel att betygen skulle vara normalfördelade, jag kan inte förstå hur de kunde göra så. Införde man det gamla systemet igen (med eller utan tätare skala) så skulle man ju självklart ta bort normalfördelningen.
1-20 vore perfekt.. dagens system suger rejält..i vissa skolor måste man göra specialarbeten i nian för att få MVG och i andra (tex. min) behöver man inte göra ett piss..
[r]
En kompis till mig fick bara VG:n i åttan för att hans lärare inte tyckte att man borde ge ut mvg:n så tidigt.. men däremot fick jag massor av mvg:n.. allt beror på vilken lärare man får och inte vad man kan. :(
Jag har aldrig fått "riktiga" betyg (börjar åttan på onsdag) men jag tycker att det verkar _verkligen_ orättvist. Många lärare satte betyg på olika uppsatser t.ex (i sjuan) och jag tyckte att det var väldigt orättvist.
Jag förstår inte hur någon som lämnar in en OFÄRDIG uppsats 2 veckor för sent, kan få G, medan jag (och alla andra i klassen) som har slitit med våra uppsatser (och faktiskt gjort färdigt dem), lämnat in dem _i tid_, kan få samma betyg som den här andra personen!
Varför ska den personen få mer tid på sig och fortfarande bli godkänd och få lika bra betyg som resten av oss!?!?!
Men jag tycker att det är KUNSKAPERNA som ska räknas?
Det tycker jag också men så är tyvärr inte fallet.. därför gäller det att anpassa sig efter lärarnas krav och göra som han/hon vill att man ska göra för att få höga betyg. :(
Självklart är det kunskaperna som ska räknas, men när någon tar sig två veckors extra tid för att lära in dessa kunskaper jämfört med alla andra blir det orättvist. Med en skala med fler steg blir det lättare att göra avdrag på betyget pga sådant än med en, i princip, trestegsskala.
Tycker att det var mycket rättvisare förr i tiden då man fick ett separat betyg i ordning och uppförande!
Förstår fortfarande inte varför man avskaffade det.
Men turligt nog är jag bra på att anpassa mig / är "smart" !
Me too.. :) Jag har dessutom tur eftersom hälften av min klass alltid skolkar/kommer försent/tjafsar med lärarna och andra hälften är blyga som *** så det är väldigt lätt att visa hur "bra" och "duktig" man är.. Att ens morsa är gammal kompis med klassföreståndaren skadar inte heller.. :e