Känns lite bekant också på nåt sätt. Jag såg nån serie på TV3 i våras som hetter 7 dagar eller nåt sånt (Backstep på engelska)
I ett av avsnitten hade en ubåt problem som gick upp till ytan fast de var väldigt radioaktiva och det skadade en massa människor. Så Frank Parker fick rycka ut och dyka ner till ubåten för att övertyga dem om att inte gå upp till ytan och låta amerikanarna hjälpa dem att evakuera besättningen. Nån av befälen blev då tjurig och sa att han minsann inte skulle tillåta amerikanarna att få tag i deras hemliga utrustning.
Så visst låter det skrämmande nära sanningen. Det kanske har hänt fler gånger men då har vi inte vetat nåt då det inte varit samma öppenhet i Ryssland, eller dåvarande Sovjet.
:(
------------------
/Petra Macälskare gör det i kubik
Tyvärr... vet inte om det är just ryssar som är dumma eller om det är en kombination av militärer, män och ryssar?
Hemskt måste det vara för både besättningen, om de fortfarande är vid liv, och för deras oroliga familjer. Tänk vad hemskt att få höra att de inte kallat på hjälp på grund av prestige!!!
En människa är ju trots allt bara en människa och allas liv är lika viktiga oavsett vart de kommer ifrån.
------------------
Hade det varit en ubåt av någon annan nationalitet undrar jag om de hade hemlighållt det så länge?
Kanske amerikanerna, men de har väl å andra sidan bättre säkerhet för att
det inte skall hända överhuvudtaget
för att kunna utföra de räddningsaktioner som krävs själva
Läste någonstans att den där ubåten var med på ett övningsuppdrag som ryssarna hade för att just rädda besättningen på en ubåt på 100 meters djup. Vad just den ubåten hade för uppdrag i övningen vet jag inte, men det vore ju dubbelt ironiskt om det var den utbåten som skulle spela nödsatt.
Kanske var det därför det tog så lång tid innan de insåg allvaret, det var ju bara en övning först??
[korrigerade ett fel]
------------------
Mjae, groda och groda, men de flest militärer är ju män... en del män är ju rätt envisa och vägrar erkänna att de har gjort fel (säger inte att det gäller alla män eller militärer). Sen är ju ryska militärer kända för att vara rätt hemlighetsfulla och prestigefyllda. Så allt som allt blir det en tungrodd sörja att reda ut, ingen lär ju erkänna att de gjort fel.
;)
------------------
Explosionen för en vecka sedan låg på ca 3.5 på richter-skalan.. (ca 1-2 ton trotyl).. det är en STOR explosion.. :( Tyvärr så tror jag att majoriteten av besättningen avled redan då.
Kanske amerikanerna, men de har väl å andra sidan bättre säkerhet för att det inte skall hända överhuvudtaget
Olyckor kan hända trots att man har bra säkerhet. Jag tror inte att besättningen slarvar med säkerheten då det är deras egna liv som står på spel..
tragedi hela historien, och jag är rädd att kombinationen man-ryss-officer är det felande.
officerarna lär iofs vara ganska hårt styrda av regeringen. så egentligen är det den ryska regeringen som är helt fel ute. det har iofs visat sig vid för många tillfällen... :(
------------------
don't follow your friends -- inflate them
Det finns fortfarande ryssar som vill ha tillbaka kommunisttiden. Det är de ryssar som hade det gott under Stalintiden. Tyvärr utgör denna massa en stor del av befolkningen och Putin kan inte förlora denna väljarskara.
Varför Putin inte gick ut med att en ubåt hade sjunkit var att han skulle få en massa kritik på sig att något sådant aldrig skulle hända under Stalin-tiden.
Han skulle snabbt tappa kommunisterna som väljare.
Vi får tänka på att vi ser på Ryssland från demokratiska ögon. Ryssland har varit kommuniststyrt en mycket lång tid och det kommer ta många generationer innan det är fullt demokratiskt.
------------------
------------------ Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto. Den som gräver en grop åt andra använder oftast spade
Egentligen är det väl lite tragikomiskt att just ryssarna, som i decennier beskyllts för att smyga och krypa omkring på havsbottnarna och djävlas, nu blivit fast på bottnen i en kvaddad ubåt. :l
Det lär hända ibland att avskjutna torpeder, när de inte finner annat mål, istället gör en u-sväng och torpederar egna ubåten... ;)
Hmm, blir lite trött på detta snacket! Visst vi i väst kanske har lite bättre tegnologi än vad de har. Men bara för att det kommer räddningsfarkoster från england så betyder det inte automatiskt att de skall räddas. Ryssarna är inte dumma! De är i själva verket ganska smarta på att komma på enkla lösningar på svåra problem.
Så jag tror inte att det kommer hjälpa så mycket även om engelskmännen och norrmännen kommer fram i tid!
Kontenta: Ryssarna är inte dumma! Även om de fortfarande lever lite kvar i den gamla kommunist stilen.
Ryssland leder definitivt inte på något militärområde.
------------------
------------------ Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto. Den som gräver en grop åt andra använder oftast spade
[Redigerat av Anders Johansson den 19 aug 2000]
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849