Hej,
Om man ska skaffa bredband åt sitt företag, vad är då den bästa/billigaste lösningen?
Finns det någon möjlighet att få det till sin hyreslägenhet eller måste man skaffa ett kontor(alternativt flytta)? Jag har kollat runt lite och det verkar som de flesta tar över 5000 i månaden vilket är orimligt. Det bästa vore om man på något sätt kunde betala en klumpsumma för att få en kabel dragen och sedan betala en låg månadskostnad(under 1500). Jag bor ju ändå mitt i Stockholm så det borde finnas något alternativ.
Kraven är 2 mbit uppladdning och nedladdning samt IP-adress(er) och möjlighet att sätta upp egen server.
Jag tycker du ringer din hyresvärd på måndag och frågar hur planerna är när det gäller bredband i ditt hus. Sen hänger det ju på om kablar är framdragna till huset också, men det borde det ju vara då kabeltv finns i nästan varje lägenhet idag. Om fastighetsägaren inte har koll alls, kollar du med ComHem eller vem det är som leverar kabeltv hem till dig och frågar vad det kostar för huset, eller för dig privat att installera den hårdvara som behövs.
Vi satsade på RadioLan (http://www.arrowhead.se/) då det lär dröja minst 2 år innan de kommer att dra kablar inne i stan (bostadsområdena utanför har minsann redan kabelinternet). ADSL krävdes att det var minst 12 lägenheter som anmälde sig, så det gick inte heller. Nu betalar vi 1500:-/mån inklusive moms för vår Radiolänk. Vi har bara 128 Kbps upp och ner, men då det inte är så många kunder ännu på nätet så får vi allt de har och vi ligger och pendlar mellan 512 Kbps och 1500 Kbps just nu.
------------------
/Petra Macälskare gör det i kubik
Vill du ha en fast exklusiv uppkoppling med en bunt IP-adresser och driftsäkerhetsgaranti så måste du vara beredd att pynta betydligt mer än vad det kostar för "privatpersons-uppkopplingar", tyvärr.
Swey, vi har inget behov av 2 MBit, men Arrowhead erbjuder 10 MBit till de som bor i innerstan i Stockholm, Göteborg och Malmö tror jag det var. Vad DET kostar vet jag inte... men det lär nog inte vara billigt.
------------------
/Petra Macälskare gör det i kubik