webForumDet fria alternativet

webAvis testar stordatorer?

Webbhotell & domäner

13 svar · 537 visningar · startad av sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg
Frågan#1

Det står på webAvis "önskelista"-sida att citat "Tänk på att webAvis har en mycket stor kapacitet och därmed kan testa allt från små möss till stora stordatorer (mainframe).".

Jag skulle gärna se ett test av IBM's S/390 och även Cray's T3E-1350 om det är möjligt.

;)

Nä, allvarligt, är inte formuleringen på sidan lite väl uppskruvad? Jag svårt att tro att det finns möjlighet/kompetens att testa stordatorer, en modifiering av texten kanske är på sin plats?

------------------
° 4711 - the number of the geek °

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Några kommentarer angående webAvis:

webAvis är kass jämfört med webForum. Text som "Till skillnad från andra tidningar tar inte webAvis semester utan fortsätter med sin strategi" får en att tro att webAvis kommer att uppdateras under sommaren, men det var tydligen fel, eller?

Ja, jag vet att det inte är världens roligaste att underhålla och uppdatera gamla projekt som man redan tröttnat på. ;)

Är det inte bättre att avsluta webAvis? Eller i alla fall strukturera om lite så att det blir mer "interaktivt" och inte kräver så mycket jobb av "redaktionen"?

Mitt förslag är att flytta wfScript, som visserligen är bra, men som kan göras bättre, till ett "nytt" webAvis under namnet www.webScript.nu (eller kanske www.webbSkript.nu? ;) ).
Där skulle nuvarande wfScript finnas, men med den skillnaden att man skall kunna kommentera andras script (i samband med själv koden!). "Scripten" skulle eventuellt kunna blandas upp med artiklar, som då också skulle vara möjliga att diskutera innehållet i (jf www.devshed.com och liknande sidor). Eventuellt skulle man kunna ha lite "nyheter" på en förstasida om nu någon orkar uppdatera sånt.

Jag är ledsen om jag trampar någon på tårna, men jag tycker faktiskt såhär :)

/nicclas

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

nicclas: Glöm nu inte att Webavis drivs utan pengar ;)

Sen vet jag att det är mycket på g ang Webavis just nu och om bara hälften går i lås så kommer det att bli en mycket stor förändring där...

------------------
Min hemsida!

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Visst får du tycka som du vill :) Men säg då gärna vad du tycker är dåligt eller vad som du är missnöjd med, eller kom med förslag angående vad som kan förbättras... Uppdatering skedde förra veckan... :)

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Sen vet jag att det är mycket på g ang Webavis just nu...

Ja vad vet jag, jag kan ju bara titta på deras hemsida :)

Pengar (det är väl en världslig sak)? Ok, du menar domännamnet? Ok, skippa det då.

Jo, jag förstår att det är svårt att få folk att jobba ideellt under en längre tid. Därav mitt fina :) förslag.

/nicclas

Ett inlägg till, till Vide. Nja, jag är ju inte missnöjd direkt. Jag kan ju alltid hoppa över er sida ;)

Men ok, rent generellt är det uppdateringsfrekvensen som är, för mig, det största problemet. Jag irriterar mig tex på "veckans tips" som alltid(?) varit "Starta Alltid i felsäkert läge om" (vet inte hur länge, men sen jag tittade på sajten för första gången, tror jag).

Men vill ni inte ha mina kommenterar så säg bara till :)

/nicclas

Nu har ni frångått det ursprungliga ämnet, har webAvis kapacitet att testa t.ex en IBM S/390 :q ;)

------------------

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Bara ett litet inflick :)

Ett diskussionsforum där ni läsare kan diskutera olika ämnen m.m kommer även att lanseras.

(http://www.webavis.nu/webavis/html/artiklar.shtml)

webAvis är nu klar med integeringen.

(http://www.webforum.nu/)

Jag får det inte att gå ihop? Antingen ska det totalintegreras eller hållas helt separat, det viktiga är att bestämma sig ;).

/Csson

[Redigerat av Csson den 14 aug 2000]

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Ja som Bire sa så kommer webAvis att förändras radikalt inom en ganska snar framtid, jag tror inte jag ska avslöja riktigt på vilket sätt ännu men ni får snart se.

har webAvis kapacitet att testa t.ex en IBM S/390

Eftersom webAvis är en ideell tidning så kan vi inte köpa in några stordatorer för test, men vi har ju presskontakter som lånar ut sina produkter åt oss, dock vet jag inte hur gärna de vill låna ut en stordator. :)

Ang. Integreringen så är den klar för tillfället, just nu har vi inte planerat att slå ihop webAvis och webForum helt men jag säger inte att det inte kan ske i framtiden.

//M@rtin

Ponera att IBM kommer med en lastbil fylld med stordatorprylar, har ni då kompetens att testa dessa??

Min poäng är att det ser minst sagt larvig ut att det står på sidan, det gör att man direkt undrar vad det är larv. Ta bort raden om testandet av stordatorer så blir jag glad ;)

------------------

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Sådär.. nu är texten borta... hoppas alla blev nöjda och glada...

//M@rtin

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Jag vet inte mkt om er men jag skulle bli överlycklig om en lastbil fullastad med datorprylar skulle hälsa på mig :e

------------------
The ruler of Heck

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Rätta gärna texten på frontsidan oxå.

webAvis är nu klar med integeringen

webAvis är nu klar med integeringen.De senaste artiklarna är:

Integrering bör det nog stå..

------------------
/joakim
http://batboy.net/
http://nokiatricks.com/

Medlem sedan jan. 2001531 inlägg

Hejsan allihopa.

Kul att se att ni faktiskt ser att webAvis finns *Saknar smiley för en syrlig kommentar*
Precis som Bire skriver har vi massor av projekt igång just nu och dessa kommer innebära en enorm förändring när de är klara.
Jag reagerar starkt på följande kommentar som ställs mycket oprofessionellt.

Pengar (det är väl en världslig sak)? Ok, du menar domännamnet? Ok, skippa det då.

Du har uppenbarligen ingen aning om vilka kostnader det handlar om att driva en tidning. Framförallt inte en webtidning.
Jag kan räkna upp några av kostnaderna vi har haft hittills och för mig som pluggar på högstadiet just nu är det svårt att klara av dessa kostnader.
Listan följer nedan:

Återskick av produkter:
Ericsson MC218 80 kr
Ericsson R320 90 kr
Dell XPS R-700 bra mycket
Compaq iPaq ganska mycket också
Microsoft Internet Keyboard 120 kr

Teleräkningar
14 358 kr idag (16 Aug)

Registrering av domännamn
650 kr delat på 6 medlemmar, dv.s 115 för min del.
Diverse utgifter >1000 kr

Sammanlagt: Bra mycket mer än 15 000. Detta är kostnaderna för mig inte de andra.

Hoppas att du är av annan uppfattning.
Med tanke på dessa kostnader påbörjade jag ett struktureringsprojekt med diverse mål som ännu är för tidigt att ta upp.

Mitt förslag är att flytta wfScript, som visserligen är bra, men som kan göras bättre, till ett "nytt" webAvis under namnet www.webScript.nu (eller kanske www.webbSkript.nu? ).
Där skulle nuvarande wfScript finnas, men med den skillnaden att man skall kunna kommentera andras script (i samband med själv koden!). "Scripten" skulle eventuellt kunna blandas upp med artiklar, som då också skulle vara möjliga att diskutera innehållet i (jf www.devshed.com och liknande sidor). Eventuellt skulle man kunna ha lite "nyheter" på en förstasida om nu någon orkar uppdatera sånt.

Detta finner jag som rent stötande.
Att jämföra ett scriptforum med en webtidning är inte riktigt sjyssta metoder. WebAvis och wfScript är två helt olika saker och jag hoppas denna jämförelse aldrig mer kommer upp.

Sedan om jag ska gå on-topic kan jag berätta att, ja, vi har kapacitet att testa dessa datorer.
Min käre fader har lång erfarenhet av stordatorer. Han lovade i början att ställa upp om det kom en sådan här förfrågan.
Jag har ett helt rum i källaren som mycket väl skulle rymma en stordator, inga problem där säger jag.

Sedan Ewenson:
Kan berätta att du nog inte skulle bli så överlycklig om det kom en lastbil med stordatorprylar till dig, en stordator är helt annorlunda än en PC uppbyggd på X86 teknik.
Det du skulle kunna göra är att sälja den, för stordatorer är svinigt dyra men problemet är bara att de inte är så lätta att sälja. Det går inte att gå in på www.datafynd.com och lägga ut en annons ;)

Varför uppdateringarna kommit så oregelbundet på sista tiden beror på att dessa projekt tagit stor del av vår kapacitet.

För att sedan höja er nyfikenhet lite kan jag berätta att ni snart kommer se ett resultat runt om i landet av vad vi sysslar med just nu inom tidningen. Vad vi håller på med kommer att höja besökarsiffran ganska radikalt på wF.

Till sist kan jag berätta att webAvis var något vi höll på med långt innan webForum startade.
Från början var det Hallgren, Sune, Petra, Martin, Anders m.fl som startade tidningen. Det var på tal redan då om att samarbeta med eForum, men när Sune och Kjell startade wF så blev det helt naturligt wF som vi började samarbeta med istället för eForum som vid det laget inte var särskilt önskvärd som samarbetspartner.

Dessa sektioner som skulle startas blev det inget av, förmodligen för att ingen ville driva dem. Kompetensen saknades definitivt inte.

För er som missat detta är det Martin som numer driver webAvis men jag är fortfarande med på ett hörn och driver vissa av dessa projekt. Jag stöder Martin fullt ut med det han gör och jag vet att det inte är något lätt jobb att uppdatera tidningen, organisera mötena, hålla reda på informationen m.m.

------------------
------------------
Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto.
Den som gräver en grop åt andra använder oftast spade

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)